@article { author = {Mahdavi, A.R. and Mamdoohi, Amir Reza}, title = {Sensitivity Analysis of Traffic Characteristics vs Changing Traffic Volume for Traffic Light and Intelligent Traffic Light (Case Study: Mahan Street of Karaj City)}, journal = {Road}, volume = {27}, number = {98}, pages = {133-144}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Reducing delay time is one of the essential problems in mega-cities. Transportation engineers and urban planners recommend various approaches decreased delay time such as utilizing intelligent traffic light and so on. In this paper, we investigate the effect of traffic volume changing on traffic characteristics on two consecutive intersections in two scenarios (with the usual traffic light and the intelligent traffic light) and for this purpose data of Mahan Street of Karaj city is utilized and this street is simulated in AIMSUN. Results indicate that the intelligent traffic light can reduce delay time (24.5%), travel time (16%) and stop time (28.9%) also it can increase harmonic speed (22.6%). Traffic characteristics changing of the intelligent traffic light is formed of two lines with different slope however, traffic characteristics changing of the traffic light is formed one line. Therefore, the intelligent traffic light is extremely sensitive to design volume rather than the usual traffic light.}, keywords = {Sensitivity analysis,Intelligent Traffic Light,Aimsun,Traffic Volume Changing}, title_fa = {تحلیل حساسیت مشخصات ترافیکی در مقابل تغییرات حجم برای چراغ‌راهنمایی عادی و هوشمند (مطالعه موردی: خیابان ماهان شهر کرج)}, abstract_fa = {استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از اتلاف آن همواره یکی از چالش­های بزرگ جوامع انسانی است. معمولاً زمان تأخیر و زمان توقف در تقاطع‌ها بخش قابل‌توجهی از زمان سفر را تشکیل می­دهد. در بین راهکارهای کاهش اتلاف زمان در تقاطع‌ها، استفاده از چراغ‌راهنمایی هوشمند همواره موردتوجه مهندسان ترافیک بوده است. ازاین‌رو در این پژوهش تحلیل حساسیت مشخصات جریان ترافیک در مقابل تغییرات حجم ترافیک برای دو حالت چراغ­راهنمایی عادی و چراغ راهنمایی هوشمند، موردبررسی قرار می‌گیرد. بدین منظور از داده­های ترافیکی برداشت‌شده در دو نوبت عصر و ظهر خیابان ماهان شهر کرج استفاده می­گردد. برای تحلیل حساسیت رفتار چراغ‌ها در برابر تغییرات حجم ترافیک، خیابان ماهان با احجام ترافیک مختلف در دو حالت چراغ‌راهنمایی عادی و چراغ‌راهنمایی هوشمند شبیه‌سازی می‌گردد. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد هوشمند سازی چراغ­راهنمایی به‌طور میانگین باعث کاهش زمان سفر به میزان 16 درصد، کاهش 5/24 درصدی زمان تأخیر، کاهش زمان توقف به‌اندازه 9/28 درصد، کاهش چگالی به‌اندازه 5/15 درصد و کاهش 6/14 درصدی زمان سفر کل می­گردد. همچنین نتایج حاکی از آن است که هوشمند سازی چراغ‌راهنمایی تأثیر چندانی (کمتر از 5 درصد) بر جریان ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که هوشمند سازی چراغ­راهنمایی به‌طور میانگین منجر به افزایش سرعت هارمونیک به میزان 6/22 درصد می­گردد. درنهایت با توجه به تحلیل حساسیت مشخص می‌گردد تغییرات مشخصات ترافیکی برای چراغ راهنمایی عادی در مقابل تغییرات حجم ترافیک به‌صورت یک خط است درحالی‌که تغییرات مشخصات ترافیکی برای چراغ‌راهنمایی هوشمند متشکل از دو خط با شیب­های متفاوت است. این شکست که در حجم 105 درصد حجم ترافیک شمارش‌شده بیشینه رخ‌داده، حاکی از حساسیت بیشتر رفتار چراغ‌راهنمایی هوشمند نسبت به چراغ‌راهنمایی عادی، به حجم ترافیک شمارش‌شده بیشینه (حجم مورداستفاده برای طراحی چراغ‌راهنمایی) است.}, keywords_fa = {چراغ‌راهنمایی هوشمند,تحلیل حساسیت,تغییرات حجم ترافیک,سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_89054.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_89054_ceb725917001624f5ec30646284573d8.pdf} }