@article { author = {Arshadnejad, Shobeir}, title = {SBMR an AHP Algorithm for Selection of the Best Access Road of Mines}, journal = {Road}, volume = {27}, number = {98}, pages = {157-166}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Roads mines can be divided to two categories. First is the roads in the mines area such as open-pits road and the second is access mines roads which they connect key points together such as refinery factory or dumps or main roads for cities or ports. The first roads are short life and their specifications are low quality. The second roads have long life and high quality specifications. In this paper has been tried to suggestion a new algorithm for selection of the best road path by AHP method. The name of the algorithm is SBMR which they have three main indexes and eighteen parameters. The minimum and maximum value is zero to 100. The most sensitive parameter is amount of structures with 23.6 % and lowest sensitive parameter is decoupage with 0.4 %. A case study was selected for validity of the SBMR. It was a copper mine in Kerman province entitle Nochoon mine. There were four variants with 12, 14, 16, 18 km lengths. Variant number two with 14 km length and 7 % average slope with 11 m width has been selected as the best path for the case study by SBMR.}, keywords = {AHP,Geometry road design,access mine road,Environmental conditions}, title_fa = {الگوریتم سلسله مراتبی SBMR برای انتخاب بهترین راه دسترسی به معادن}, abstract_fa = {جاده‌های معادن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. جاده‌های داخل محوطه معادن و جاده‌های دسترسی معدن به نقاط کلیدی مقصد مانند کارخانه فرآوری یا نزدیکترین بندر، شهر و روستای مجاور. جاده‌های داخل محوطه معادن معمولاً دارای عمری کوتاه و با مشخصات فنی پایین طرح و ساخته می‌شوند و غالباً موقتی هستند. اما جاده‌های دسترسی به مراتب دارای کیفیت و مشخصات فنی و عمر بالاتری و در بسیاری موارد بسیار طویل‌تر هستند. بنابراین توجه ویژه به طراحی آنها می‌تواند نقش موثری در بهره‌وری اقتصادی از معدن داشته باشد. در این مقاله تلاش شده است تا الگوریتم مناسبی برای طراحی جاده‌های دسترسی معادن با روش تحلیل سلسله مراتبی پیشنهاد شود. به منظور طراحی هر جاده‌ای، ابتدا باید چندین مسیر به عنوان گزینه‌های محتمل به لحاظ هندسی طرح شده و سپس با معیارهای معینی با یکدیگر مقایسه شوند. روش پیشنهادی SBMR برای اولین‌ بار و به منظور کمّی‌سازی معیارهای تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین گزینه ارائه شده است. در این مدل که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی بدست آمده هجده پارامتر در سه دسته کلی با معیارهای فنی، اقتصادی و محیطی در نظر گرفته شدند و ساختار نهایی مدل به صورت جداول معینی با سیستم امتیاز‌دهی به هر پارامتر و در محدوده عددی صفر تا 100 پیشنهاد شده است. پس از تحلیل و محاسبات لازم مشخص شد که حساس‌ترین پارامتر، میزان حجم ابنیه از معیارهای فنی با درصد اهمیت 6/23 % بوده و میزان پاکسازی زمین کمترین حساسیت را با 4/0 % داراست. با کمک این سیستم می‌توان نسبت به انتخاب گزینه بهینه در جاده‌های دسترسی به معادن به صورت تحلیلی و مستدل اقدام نمود. به عنوان ارزیابی الگوریتم پیشنهادی، یک مطالعه موردی از معادن مس کرمان (نوچون) مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور چهار مسیر انتخاب شده و کلیه پارامترهای آنها معین شدند. طول مسیرها به ترتیب عبارت بودند از 12، 14، 16 و 18 کیلومتر که پس از محاسبات نهایی مسیر دوم به طول 14 کیلومتر و با شیب متوسط 7 درصد و عرض 11 متر به عنوان گزینه برتر انتخاب شد.}, keywords_fa = {الگوریتم سلسله مراتبی,طرح هندسی راه,راه دسترسی معادن,شرایط محیط زیستی,SBMR}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_89872.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_89872_3640b2f1b243db88afe3aab75ba7fbf8.pdf} }