%0 Journal Article %T ارزیابی اثربخشی ایجاد روشنایی در کاهش تصادفات شبانه راه‌های برون شهری %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A کوهی, محمد %A شعبانی, شاهین %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 28 %N 104 %P 69-82 %! ارزیابی اثربخشی ایجاد روشنایی در کاهش تصادفات شبانه راه‌های برون شهری %K اثربخشی %K کاهش تصادفات %K اقدامات اصلاحی %K ایجاد روشنایی %R %X در این تحقیق اثربخشی ایجاد روشنایی شبانه در راه­های برونشهری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور تعدادی از راه­های برون شهری استان ایلام انتخاب که دو محور به عنوان گروه اصلاحی و دو محور به عنوان گروه مقایسه انتخاب شده است. داده­های تصادفات چهار سال مربوط به این محورها گردآوری و این داده­ها بر اساس روش مطالعه قبل و بعد با گروه مقایسه برای بررسی کاهش تصادفات و روش فایده/هزینه برای بررسی اقتصادی، تحلیل شده­اند. برای تخمین دقیق اثربخشی، تصادفات پیشبیی­شده در سایت­های اصلاحی و مقایسه بکار رفته که این پیشبینی­ها با استفاده از مدل پیشبینی تصادفات در راه­های دوخطه برونشهری به دست آمده است. نتایج به دست آمده با استفاده از ضریب بهبود تصادف (CMF) مربوط به ایجاد روشنایی و طبق روش کالیبره کردن مدل، برای شرایط محلی کالیبره شده است. با اعمال این مراحل، نتایج به دست آمده، کاهش 28 درصدی فراوانی تصادفات شبانه پس از ایجاد روشنایی را نشان می­دهد. معناداری این کاهش از لحاظ آماری نیز مورد سنجش قرارگرفته و آزمون معناداری آماری نشان از دقت نتیجه به دست آمده در سطح اطمینان 90 درصدی دارد. برای ارزیابی اقتصادی این اقدام­اصلاحی، روش فایده/هزینه بکار رفته است. نتایج ارزیابی اقتصادی ایجاد روشنایی در این تحقیق برای یک دوره 15 ساله نشان می­دهد که ایجاد روشنایی در بهبود ایمنی موفق بوده زیرا نسبت فایده به هزینه کل در دوسایت اصلاحی برابر 1700 به 1 است. این مقدار نشان می­دهد که منافع به دست آمده در ارزش ریالی، بسیار بیشتر از هزینه­های سالیانه ایجاد روشنایی طی یک دوره 15 ساله بوده و نزدیک به 1700 برابر است. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_115176_66553128b56d0bbad70c07ac697941a8.pdf