%0 Journal Article %T مروری بر توزیع تنش در تونلهای دایره ای %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A قیاسی, واحد %A والی راستی, شهاب %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 29 %N 107 %P 113-134 %! مروری بر توزیع تنش در تونلهای دایره ای %K تنش برجا %K سازه تونلی %K تنش‌های القایی %K تونل‌های دایره‌ای %R 10.22034/road.2021.211545.1879 %X در این مقاله مروری برعملکرد توزیع تنش در تونلهای دایره­ای شکل ارئه گردیده است. با توجه به اینکه در خصوص نحوه توزیع تنش در اطراف تونل نظریه ها و روشهای متعدد و متنوعی وجود دارد که بعضا چالش برانگیز می باشند. این مسئله باعث گردید که مقایسه ای دقیق تر این خصوص صورت پذیرد. روش انجام پژوهش در این مقاله مبتنی بر بررسی و مقایسه روشهای متعارف در مقالات پژوهشگران در این زمینه می­باشد. نتائج حاصل از این پژوهش در جداول مقایسه­ای روشهای مختلف نشان داده شده است.  در حالت کلی، در توده­های سنگی و خاکی موجود­ در­ اعماق زمین، تنشهایی موسوم به تنشهای برجا اثر می­کنند. عامل اصلی تنشهای برجا، وزن طبقات  بالا و فعالیتهای تکتونیکی منطقه است.­ واضح است که این امر یعنی اغتشاش در ­وضعیت تنشهای برجا، فقط تا فاصله معینی از محور تونل ادامه دارد که این فاصله را شعاع تاثیر می­گویند­ و در ماورای آن، وضعیت تنشها همچنان دست نخورده باقی می­ماند. بر همین اساس کنترل و بررسی تنشهای القایی بسیار مهم خواهد بود. برای این منظور در این تحقیق پارامترهای شامل شکل و ابعاد تونل، شیوه و سرعت حفر تونل و همچنین مرحله بندی حفر اجزای مختلف مقطع (در مواردی که مقطع تونل در چند مرحله حفر می­شود) نیز در آرایش تنشهای القائی موثراند و سیستم حفاری باید به گونه­ای طراحی شود که کمترین ناپایداری را در پی داشته باشد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی روند توزیع تنش در اثر حفر تونل و نحوه عملکرد آن تحقیقات صورت گرفته در این زمینه را به طور مختصر شرح داده و نتایج آن­ها با یکدیگر مقایسه شود. بصورت دقیق روش­های اندازه­گیری تنش­های برجا شامل شکاف هیدرولیکی و جک تخت و مغزه­گیری دوباره، بصورت عددی، تحلیلی و آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار می­گیرند. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_127572_153663443b7af5b26232bdf18130384d.pdf