%0 Journal Article %T بررسی تاثیر مشخصه‌های فنی مصالح سنگی بر میزان تراکم لایه‌ی اساس به روش سطح پاسخ %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A راستی, میلاد %A خبیری, محمد مهدی %A رجبی بهاءآبادی, مجتبی %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 31 %N 114 %P 147-164 %! بررسی تاثیر مشخصه‌های فنی مصالح سنگی بر میزان تراکم لایه‌ی اساس به روش سطح پاسخ %K تراکم %K خصوصیات مصالح %K روش سطح پاسخ %K لایه‌ی اساس %K عملکرد روسازی %R 10.22034/road.2022.357646.2079 %X یکی از اساسی‌ترین مسائل در راه‌سازی، رساندن میزان دانسیته و مقاومت لایه‌های مصالح سنگی به میزان مطلوب است؛ چراکه این لایه‌ها نباید در اثر تنش‌های واردۀ ناشی از عبور بار تغییر شکل دهند و باید توانایی تحمل و انتقال بار از لایه‌های بالاتر به پایین‌تر را داشته باشند. برای این منظور باید لایه‌های مختلف روسازی را تا حد قابل‌قبولی به‌وسیله غلتک‌ها متراکم نمود. از طرف دیگر عملکرد قشر سنگدانه‌ای روسازی که به‌شدت مؤثر بر عملکرد کل روسازی است، تحت تأثیر میزان تراکم آن‌هاست. ازاین‌رو، بررسی عوامل مؤثر بر میزان تراکم قشر سنگدانه‌ای روسازی ازجمله اساس بسیار حائز اهمیت است؛ بدین‌جهت، این پژوهش با بررسی تأثیر مشخصات مصالح لایه اساس بر میزان تراکم آن به کمک روش سطح پاسخ انجام شده است. بدین منظور خصوصیات مصالح سنگی مؤثر بر تراکم شامل پارامترهای درصد رطوبت، دانسیته خشک، درصد رطوبت بهینه، ضخامت لایه‌ی اساس، بیشینه دمای محیط، کمینه دمای محیط، دامنه خمیری، تمیزی مصالح و ضریب یکنواختی دانه‌بندی مصالح از شیت‌های آزمایشگاهی مربوط به پروژه‌ها‌ی دهاقان، کوهپایه و شهرکرد استخراج شد و با نرم‌افزار Design Expertموردبررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که میزان تراکم لایه اساس با دانسیته خشک آزمایشگاهی، ضخامت لایه، حداکثر دما، دامنه خمیری و تمیزی رابطه عکس و با حداقل دما، ضریب یکنواختی رابطه مستقیم دارد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که افزایش درصد رطوبت تا حدی باعث افزایش میزان تراکم می‌شود. علاوه بر این، با کمک این نرم‌افزار رابطه میان پارامترهای مختلف با میزان تراکم تعیین شد. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_161778_59894d2925ed4d777114c5ec26a2a6bd.pdf