%0 Journal Article %T بررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جاده‌ای %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A نیکو, نریمان %A توکلی کاشانی, علی %A شریعت مهیمنی, افشین %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 24 %N 87 %P 115-122 %! بررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جاده‌ای %K تلفات حوادث ترافیکی %K شاخص مواجهه %K سهم حمل و نقل ریلی %R %X سهم ناچیز حمل ونقل ریلی در کشور، باعث شده است تا اکثر سفرهای برون­شهری با شیوه حمل و نقل جاده­ای صورت گیرد که این موضوع می تواند تبعات منفی افزایش تلفات در راه­ها را بدنبال داشته باشد. تعداد تلفات حوادث ترافیکی می تواند توسط سه بعد اصلی مواجهه، ریسک و پیامد تبیین شود. تغییر در هر یک از این سه بعد، تعداد تلفات را تغییر خواهد داد. یکی از روش‌های کاهش مواجهه، ترویج مد‌های حمل و نقل ایمن تر نظیر راه آهن است. بنابراین مسئله کاهش تلفات حوادث ترافیکی بدون درنظرگرفتن نقش سهم حمل و نقل ریلی، امکانپذیر نیست. در این مقاله  روند تغییرات بین سهم حمل و نقل ریلی وتلفات حوادث جاده ای از طریق مطالعه آماری با تمرکز بر داده های کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک و بلژیک بررسی شده است. در داده های مربوط به این کشورها یک رابطه‌ی منفی قوی و متوسط بین دو متغیر سهم حمل و نقل ریلی مسافری و تعداد تلفات رانندگی مشاهده شده است.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_50943_6fa507a629bbecd844058d6a6a4c3cb3.pdf