%0 Journal Article %T ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A مبارکی, امید %A تمری, یاور %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 25 %N 91 %P 133-150 %! ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری %K حمل و نقل %K دوچرخه سواری %K مکانی گزینی %K شهر ارومیه %R %X رﺷﺪ روز اﻓﺰون ﺷﻬﺮ ﻧﺸﻴﻨﻲ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮی و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن رﺷﺪ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور و رﻓﺖ و آﻣـﺪ ﻫﺎی ﺳـﺎﻛﻨﺎن ﺷـﻬﺮ ﺑـﺎ وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮری در ﺳﻄﺢ ﺑﺮون و درون ﺷﻬﺮی، ﻣﺸﻜﻼت ﺑﺴﻴﺎری را در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ اﻳﺠـﺎد ﻧﻤـﻮده اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻌﻀﻼت ﺗﺮاﻓﻴﻚ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­ﻫﺎ و ﻃﺮ­ﺣﻬﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ اﺟـﺮا ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﻳﻜﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ­ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ و  صحیح  آن ﻣﻲ ﺗﻮان ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ آراﻣﺶ را ﺑـﻪ ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﺷﻬﺮی ﺑﺎز ﮔﺮداﻧﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﮔﺮا ( ﭘﻴﺎده روی- دوﭼﺮﺧﻪ سواری) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و جمع اوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی انجام شده است. هدف تحقیق ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که؛ در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری علاوه بر عوامل کالبدی، توپوگرافی(شیب) و اقلیم نیز بسیار تأثیر گذار هستند با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخه به مسیرهای انحصاری، نیمه انحصاری و مختلط تقسیم می­شوند.  فقط در تعداد محدودی از خیابان­های اصلی شهر ارومیه (خیابان دکتر بهشتی، خیابان مافی ساحلی، خیابان والفجر و...) امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری وجود دارد.       %U https://road.bhrc.ac.ir/article_51212_68b8ec3d5c5fcc68209d1418e8ee3997.pdf