%0 Journal Article %T بررسی تأثیر کاربرد آسفالت بازیافتی بر مقاوت لغزندگی رویه راه %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A بهنود, حمیدرضا %A کیهانفر, مهرداد %A عبدی کردانی, علی %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 25 %N 92 %P 11-18 %! بررسی تأثیر کاربرد آسفالت بازیافتی بر مقاوت لغزندگی رویه راه %K آسفالت بازیافتی %K مقاومت لغزندگی %K بافت ریز و درشت %K آونگ انگلیسی %R %X تامین مقاومت لغزندگی کافی در زمینه راهسازی یکی از اقدامات مهم و اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر در پی آناست که امکان فنی استفاده از درصدهای مختلف آسفالتهای بازیافتی را، هم در بافت ریز و هم در بافت درشتروسازی راهها، بهمنظور کاهش لغزندگی مورد بررسی قرار دهد. برای اندازهگیری لغزندگی، روش آونگ انگلیسی بهکار گرفته شده است. در این تحقیق پانزده نمونه آسفالت درشتدانه و پانزده نمونه آسفالت ریزدانه با درصدهایمختلف آسفالت بازیافتی ساخته شده و در انتها نیز مقاومت لغزندگی هر یک از نمونهها در شرایط مرطوب )خیس(اندازهگیری شده است. دادههای بهدستآمده از آزمایش با استفاده از آزمون tتحلیل شده است. در این تحقیق، علاوهبر مطالعات آزمایشگاهی به بررسی مقاومت لغزندگی در نمونه کارگاهی با ترکیب 80درصد آسفالت بازیافتی در محورآزادراه تهران- قم نیز پرداخته شده است. برای این منظور، سه نمونه آسفالت گرم غیربازیافتی و سه نمونه آسفالتگرم بازیافتی از محل کارگاه تهیه شده و با دستگاه آونگ انگلیسی مقاومت لغزندگی نمونه ها مورد آزمایش قرار گرفتهاست. با توجه به مقادیر tو p-valueو مقدار ارزش آزمون که برابر عدد 82در نظر گرفته شده با ضریب اطمینان 95% تنها برای دو نوع آسفالت بافت درشت %40تازه بعلاوه %60بازیافتی و آسفالت بافت درشت %20تازه بعلاوه %80بازیافتی فرض صفر که همان فرض برابری عدد مقاومت لغزندگی دو نوع آسفالت است در سطح % 5رد نمیشود. باتوجه به استفاده 80درصدی از آسفالت بازیافتی در طرحهای اجرایی فعلی، توصیه میشود سهم آسفالت بازیافتی در اجرابه 60درصد کاهش یابد. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_53718_c3e7c24310a6f0174a81e1e6925ddc76.pdf