%0 Journal Article %T مروری بر مدل‌های پیش‌بینی عملکرد روسازی %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A باقریان, پدرام %A آقابیک, کیوان %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 25 %N 93 %P 13-21 %! مروری بر مدل‌های پیش‌بینی عملکرد روسازی %K سیستم مدیریت روسازی %K عملیات تعمیر و نگهداری %K مدل پیش­بینی عملکرد روسازی %K اقدامات پیش­گیرانه %R %X زیرساخت­های حمل­ونقلی سرمایه­های ملی هر کشور محسوب می­شوند. شبکه­های جاده­ای از مهم­ترین زیرساخت­های حمل­ونقلی ­ می­باشند، که مقدار زیادی از بودجه­ها صرف هزینه­های ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنها می­شود. روسازی­ این جاده­ها نیاز به نگهداری مداوم دارند و تحت شرایط محیطی و ترافیکی همواره روبه زوال­اند. در کشورهایی که اکثر جابجایی­ها از طریق شبکه حمل­ونقل جاده­ای صورت می­گیرد، اهمیت یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد و مدرن مشهودتر است. در واقع مهم­ترین عامل تعیین­کننده یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد، قدرت تخمین شرایط آینده بر اساس وضعیت فعلی و ارایه اقدامات پیش­گیرانه است. در هر روسازی همیشه یک زمان بهینه انجام اقدامات تعمیر و بهسازی وجود دارد. چنانچه اقدامات لازم در این مرجله صورت نگیرد، سرعت رشد خرابی­ها و هزینه­های نگهداری با نرخ شدیدتری افزایش می­یابند. مدل­های پیش­بینی عملکرد روسازی بهترین ابزار برای تعیین این زمان بهینه می­باشند. در این مقاله، در مورد لزوم استفاده از مدل­های پیش­بینی عملکرد روسازی بحث شده و انواع مدل­ها معرفی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ارایه شده است. همچنین با بررسی دقت پیش­بینی و کارایی این مدل­ها و بررسی ضوابط کالیبراسیون آنها و همچنین میزان داده­ها و امکانات مورد نیاز هر یک از آنها به مقایسه دقیق آنها پرداخته می­شود.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_55200_9fbf14aa952cc702006424aea11f81e1.pdf