%0 Journal Article %T بررسی مشخصات لایه اساس با استفاده از مصالح بازیافتی بتنی و آسفالتی %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A طاهرخانی, حسن %A صالح‌اهری, آرش %A دستجردی, بهزاد قاسم %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 26 %N 94 %P 13-26 %! بررسی مشخصات لایه اساس با استفاده از مصالح بازیافتی بتنی و آسفالتی %K لایه اساس %K بتن ضایعاتی %K آسفالت ضایعاتی %K خصوصیات فیزیکی مصالح %K خصوصیات عملکردی مصالح %R %X حجم زیاد ضایعات تولیدشده از تخریب ساختمان‌ها و روسازی راه‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای محیط‌زیست پدید آورده است. در این تحقیق، به‌منظور ارزیابی قابلیت استفاده از بتن و آسفالت ضایعاتی در اساس راه‌ها و بررسی خصوصیات فیزیکی و عملکردی ترکیبات، درصدهای مختلفی از اساس شن و ماسه‌ای ساخته‌شده از سنگ‌دانه‌های طبیعی با هرکدام از مواد بازیافتی بتن سیمانی و آسفالتی، که خردشده و دانه‌بندی شده‌ بودند، جایگزین گردید. جایگزینی در سه درصد 15، 30 و 50، و در سه بخش کل مصالح، بخش ریزدانه و بخش درشت‌دانه انجام شد. خصوصیات فیزیکی شامل چگالی، تمیزی، جذب آب بخش‌های ریزدانه و درشت‌دانه، سختی و مقاومت در برابر ساییده شدن و همچنین خصوصیات عملکردی شامل ظرفیت باربری (نسبت باربری کالیفرنیا)، تراکم و نفوذپذیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان‌ داد، ترکیبات حاوی مصالح بازیافتی الزامات موردنیاز مشخصات فنی را برای استفاده در لایه اساس برآورده می‌نمایند. همچنین، ازلحاظ ظرفیت باربری (نسبت باربری کالیفرنیا)، تمامی ترکیبات بتن قابلیت استفاده در لایه اساس را داشتند، اما برخی از ترکیبات آسفالت ضایعاتی، قابلیت استفاده در لایه اساس را نداشتند. در جایگزینی مصالح ضایعاتی دانه‌بندی شده در مصالح سنگدانه‌ای، جایگذاری در بخش درشت‌دانه کارایی بیشتری داشت.همچنین، بررسی نتایج نفوذپذیری نشان داد که افزایش آسفالت برخلاف بتن در هر سه نوع اختلاط باعث افزایش نفوذپذیری می‌شود.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_61637_6bd5a14e95acb4533dce1a77421d303d.pdf