%0 Journal Article %T ارزیابی تاثیر افزودنی ریزدانه‌های سرباره فولاد و سنگ کوهی به‌عنوان جایگزین فیلر در مخلوط آسفالتی متخلخل %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A حدادی, امیر رضا %A ایزدی, امیر %A دیواندری, حسن %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 26 %N 96 %P 1-14 %! ارزیابی تاثیر افزودنی ریزدانه‌های سرباره فولاد و سنگ کوهی به‌عنوان جایگزین فیلر در مخلوط آسفالتی متخلخل %K آسفالت متخلخل %K حساسیت رطوبتی %K سرباره فولاد %K فیلر %K کانتابرو %R %X از آنجایی که حفظ ایمنی و کیفیت راه از مهم­ترین فاکتور ها در ساخت و طراحی روسازی جاده است، استفاده از آسفالت متخلخل به­عنوان مدلی از روسازی هدایت کننده آب این امکان را می دهد تا در شرایط بارندگی، ایمنی جاده حفظ شود و خطرات ناشی از شرایط نامناسب جوی تا حدود زیادی کاهش یابد. با توجه به مدل ساخت روسازی آسفالت متخلخل، توجه به کیفیت و دوام آن از مسائل مهم در طراحی این نوع از مخلوط های آسفالتی است. کارشناسان و محققین، بکارگیری مصالح نوین و افزودنی­ها را جهت بهبود علمکرد آسفالت متخلخل پیشنهاد نموده اند. یکی از این مصالح که در  ساخت آسفالت­های گرم متداول مورد توجه قرار گرفته است، ضایعاتی به نام سرباره فولاد بوده که نتیجه  مثبت آن در عملکرد مخلوط آسفالت گرم مشخص شده است. در این تحقیق جهت بررسی دقیق­تر، استفاده از ریزدانه­های سرباره به عنوان فیلر در آسفالت متخلخل با ریزدانه­های سنگ کوهی مقایسه شده است.­ نتایج حاصل از انجام آزمایشات عملکردی نظیر کانتابرو و حساسیات رطوبتی (لاتمن) مشخص نمود که بکارگیری سرباره فولاد بعنوان فیلر نه­تنها بهبودی در عملکرد مخلوط آسفالت متخلخل را به­همراه نداشته است بلکه کاهش خواص عملکردی را نیز منتج شده است. همچنین در این پژوهش ضمن بررسی دلایل نتایج کسب شده پیشنهادهایی جهت بهبود عملکرد آسفالت متخلخل سرباره ای ارائه شده است.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_77054_658f13251d9df39ea2abb657e8dac03d.pdf