%0 Journal Article %T مقایسه زمان تأخیر در تقاطعات SPUI و Jug handle (مطالعه موردی: تقاطع تختی شهر اصفهان) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A منیری, علی %A گرامی ولندانی, مجید %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 26 %N 96 %P 173-178 %! مقایسه زمان تأخیر در تقاطعات SPUI و Jug handle (مطالعه موردی: تقاطع تختی شهر اصفهان) %K زمان سفر %K تقاطع دسته­پارچی %K تقاطع تک نقطه­ای %K تقاطع هم‌سطح اولیه %R %X تقاطعات از مهم­ترین عناصر شبکه حمل‌ونقل شهری محسوب می­شوند. انتخاب نوع تقاطع کمک شایانی به کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی می­کند. تقاطع‌های هم‌سطح اشباع در ابتدا سعی می‌شود با ارائه راهکارهای ساده و معمول ساماندهی شوند اما چنانچه این راهکارها کافی نباشند غیر­ هم‌سطح کردن تقاطع گزینه مناسبی می­باشد. تقاطع تک نقطه‌ای درون‌شهری (SPUI) به دلیل اشغال فضای کمتری از حریم راه نسبت به سایر تقاطعات غیر هم‌سطح در طراحی‌های درون‌شهری یکی از گزینه‌های مناسب برای تقاطعات با حجم ترافیک بالا می­باشد. تقاطعات دسته­پارچی (jughandle) نیز گزینه مناسبی برای روان کردن ترافیک مربوط به گردش‌به‌چپ در تقاطعات هم‌سطح می­باشند که ازنظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه هستند. در این مطالعه، بامطالعه موردی بر روی تقاطعی در شهر اصفهان و مدل­سازی این تقاطع در نرم­افزار Aimsun، به مقایسه عملکرد تقاطعات تک نقطه­ای درون‌شهری و تقاطع غیر هم‌سطح ساده و دسته­پارچی پرداخته‌شده است. نتایج حاکی از آن است که تقاطعات دسته پارچی و تک نقطه­ای درون‌شهری به ترتیب 40% و80% از زمان تأخیر مسافرین را کاهش می­دهند. هم‌چنین تقاطعات دسته پارچی گزینه­های اقتصادی و ایمنی برای بهبود وضعیت تقاطعات پر­ترافیک می­باشند.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_77067_daead51af0ff4dacaf60ad095cf600b3.pdf