TY - JOUR ID - 118080 TI - اولویت بندی اقدامات اصلاحی در نقاط پرتصادف بر اساس روش HSM JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - کوهی, محمد AU - صفارزاده, محمود AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 30 IS - 110 SP - 151 EP - 160 KW - اولویت بندی اقدامات اصلاحی KW - ارزیابی اقتصادی KW - اثربخشی هزینه KW - نسبت فایده-هزینه DO - 10.22034/road.2023.118080 N2 - محققان در این تحقیق به دنبال اولویت بندی اقدامات اصلاحی، با توجه به کاهش در تصادفات و هزینه اجرای آنها در یکی از تقاطع های مهم شهرستان دره شهر(استان ایلام) هستند. به منظور ایمنسازی، با توجه به کاربری های اطراف و نوع تقاطع، چهار اقدام اصلاحی شامل نصب چراغ راهنما، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی، خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو و ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی برای این تقاطع در نظر گرفته شده است. روش بکاررفته در تحقیق، روش ارزیابی اقتصادی راهنمای ایمنی راه(HSM) است که در سال 2010 توسط AASHTO به چاپ رسیده است. در ارزیابی اقتصادی اقدامات، هزینه های تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی برای سال 1399 محاسبه شده است. همچنین تصادفات موردانتظار قبل و بعد از اجرای اقدامات و کاهش در فراوانی و شدت تصادفات ناشی از اجرای اقدامات نیز تخمین زده شده است. با محاسبه منافع سالانه کاهش در تصادفات و محاسبه ارزش فعلی منافع با فرض نرخ تنزیل 3 درصد و عمر خدمت 10 سال برای اقدامات اصلاحی، تحلیل فایده-هزینه و اثربخشی هزینه اجرای اقدامات انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که طبق روش نسبت فایده-هزینه(B/C) به ترتیب خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی و نصب چراغ راهنما دارای اولویت هستند. همچنین برای هر میلیون ریال صرف هزینه در اجرای خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، نسبت فایده به هزینه آن طی عمر 10 ساله برایر 5/396508 به 1 است. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_118080.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_118080_e9697eef252b1c4c0c15df0703cf0637.pdf ER -