TY - JOUR ID - 138099 TI - تأثیر خودروهای خودران و هوشمند بر ایمنی جریان ترافیک JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - سپهری راد, آرمین AU - معمارمنتظرین, سروش AU - صفارزاده, محمود AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استاد‌، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 108 SP - 51 EP - 62 KW - خودروهای متصل KW - خودروهای خودران KW - ایمنی KW - تصادفات KW - نرخ نفوذ بازار DO - 10.22034/road.2021.138099 N2 - خودروهای متصل و خودران با مزایای پیش‌بینی شده از جمله ایمنی جاده‌ای بهتر، در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. حال، قبل از اینکه چگونگی ترکیب تکنولوژی خودروهای متصل و خودران در سیستم حمل‌ونقل اهمیت یابد، متخصصان باید ویژگی‌های این فناوری و مزایا و معایب آن را درک کنند. در این راستا، مطالعات مختلفی در سال‌های اخیر به بررسی جنبه‌های مختلف خودروهای متصل و چگونگی تأثیر آن بر سیستم حمل‌ونقل شهری در دهه آینده با هدف آماده کردن مدیران حمل‌ونقل و مسئولان پرداخته‌اند. انتظار می‌رود که خودروهای متصل و خودران راحتی و ایمنی بیشتری را به ازای قیمت‌های پایین‌تر در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهند و در عین حال ظرفیت جاده‌ها را افزایش و شلوغی شبکه را کاهش دهند. در این مطالعه که با مرور پژوهش‌های اخیر در این زمینه به بررسی مزایا، معایب، موارد آزمایش‌شده و آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت وسایل نقلیه متصل و خودران پرداخته شده و تأکید بر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی یعنی تأثیر این وسایل نقلیه بر ایمنی است. ممکن است ادعای مربوط به مزایای ایمنی وسایل نقلیه خودران بسیار اغراق‌آمیز باشد و کاهش یا حتی حذف خطاهای راننده الزاماً باعث حذف خطاهای وسایل نقلیه، جاده، عوامل محیطی یا سایر کاربران جاده‌ای در تصادفات نباشد؛ ولی باید توجه داشت که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در حدود 90 درصد از تصادفات رانندگی به علت خطاهای انسانی رخ می‌دهد و وسایل نقلیه خودران با حذف انسان از چرخه رانندگی، میزان بروز تصادفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_138099.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_138099_647055ad854ac1d9aa6051fce252a0af.pdf ER -