TY - JOUR ID - 139006 TI - بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - فتحی, محمد رضا AU - ترابی, محسن AU - عنایتی کاشانی, مرتضی AD - استادیار بخش تخصصی مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد‌، موسسه آموزش عالی سهروردی، قزوین، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 109 SP - 99 EP - 112 KW - سرمایه انسانی KW - قابلیت های بازاریابی پویا KW - مزیت رقابتی KW - شرکت های هواپیمایی DO - 10.22034/road.2021.298880.1974 N2 - هدف از بررسی این پژوهش بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده‏ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معاونین و برخی از کارکنان شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور به تعداد 400 نفر می باشد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای، 196 نفر بدست آمد. ابزار این پژوهش پرسشنامه می باشد و برای روایی پژوهش پرسشنامه تهیه شده را در اختیار خبرگان و اساتید دانشگاهی قرار داده شد و پس از اعمال نظرات آنها و تایید نهایی مبنای کار قرار گرفت. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری و کواریانس، با استفاده از نرم افزار smart PLS استفاده شد. در این پژوهش 7 فرضیه مورد تحلیل قرار گرفت که همه فرضیات تایید شدند به عبارت دیگر فرضیه اصلی تاثیر سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی مورد تایید قرار گرفت. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_139006.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_139006_6ee8fa45c17209493a46e968b9451055.pdf ER -