TY - JOUR ID - 143067 TI - کنترل پیش‌بین مقاوم صریح مبتنی بر مدل در شبکه ترافیک شهری JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - محمودی, مریم AU - حیدری, عقیله AU - کریم پور, علی AD - دانشجوی دکتری، گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استاد، گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مهندسی برق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 30 IS - 112 SP - 29 EP - 48 KW - کنترل پیش‌بین صریح KW - کنترل پیش‌بین مقاوم KW - ترافیک شهری KW - کنترل سیگنال ترافیک KW - برنامه‌ریزی چندپارامتریک DO - 10.22034/road.2022.323247.2014 N2 - بهینه‌سازی زمان چرخه‌های ترافیکی و همچنین کنترل مسیر در تقاطع‌های ترافیک شهری در شرایطی که شبکه با عدم قطعیت مواجه است مساله مهم و پیچیده‌ای است. در این مقاله یک روش جدید برای تعیین بهینه سیگنال ترافیک با استفاده از کنترل پیش بین مقاوم مبتنی بر مدل ارائه شده که یکی از ویژگی‌های مهم آن در نظرگرفتن عدم قطعیت برای جریان ورودی به شبکه ترافیک است. بدین منظور ابتدا از بین مدلسازی‌هایی که تاکنون برای شبکه ترافیک شهری ارائه شده، مدلی همراه با عدم قطعیت انتخاب و کنترل پیش‌بین مقاوم مبتنی بر مدلی برای آن طراحی شده است. علاوه بر آن برای غلبه بر پیچیدگی محاسبات آنلاین، از برنامه‌ریزی چندپارامتریک برای حل آن به صورت آفلاین استفاده شده و با استفاده از داده‌های ترافیکی، کنترلر طراحی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که روش پیشنهادی ضمن برآورده کردن بسیاری ار نیازهای شبکه، میزان محاسبات آنلاین را کاهش می‌دهد که امکان استفاده عملی از آن در شبکه‌های واقعی ترافیک شهری را مقدور می‌سازد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_143067.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_143067_f1aef408a1345eb5ca267e0dcc31a7e7.pdf ER -