TY - JOUR ID - 149442 TI - ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینه‌های زیرگذر و روگذر در تقاطع‌ها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - آقاعلی خانی, محمد AU - تقی زاده, هادی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 115 SP - 129 EP - 144 KW - اولویت بندی KW - تقاطع غیرهمسطح KW - زیرگذر و روگذر KW - مدل کاربردی KW - رگرسیون سلسله مراتبی DO - 10.22034/road.2022.315945.2002 N2 - تقاطع های غیرهمسطح نقش به سزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری دارند و به جهت کاهش تداخلات ترافیکی، در تمامی مسیرها به خصوص در معابر شهری از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل محسوب می شوند. پس از اینکه شرایط لازم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح احراز شد و توجیه اقتصادی پیدا کرد، برای ساخت آن بایستی از بین انواع تقاطع غیرهمسطح که شامل زیرگذر و روگذر می باشد، یکی را انتخاب نمود. این تحقیق به ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینه‌های زیرگذر و روگذر در تقاطع‌ها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان) پرداخت. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی واز نظر جمع‌آوری داده‌ها پیمایشی و از نظر ماهیت داده‌ها، کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه ترافیک مانند مهندسین بخش حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مناطق 5 و 22 تهران است که نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شد. در این تحقیق اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 13 سئوال گردآوری شد. جهت بررسی و آزمون متغیرها از رگرسیون سلسله مراتبی با کاربرد نرم افزار spss استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق عکس فرضیه شرایط فنی و اجرایی روگذر نسبت به زیرگذر مناسب‌تر است ثابت شد . هم چنین با توجه به نتایج تحقیق استفاده از تقاطع‌های غیرهمسطح یکی از راهکارهای مؤثر برای روانی عبور و مرور است و تقاطع های غیر همسطح باعث افزایش ایمنی کاربران و عابران پیاده می شود. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_149442.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_149442_41885e7c2171e47fec008740eac0aafe.pdf ER -