TY - JOUR ID - 152574 TI - عوامل تصادفات در قوس های افقی در جاده های برون شهری دو خطه (مطالعه موردی: محور یاسوج به بابامیدان) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - پژمان, داریوش AU - آرام, علی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسى عمران، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامى، یاسوج، ایران AD - گروه مهندسی عمران،واحدیاسوج،دانشگاه آزاد اسلامی،یاسوج،ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 114 SP - 261 EP - 278 KW - تصادفات KW - قوس های افقی KW - راه های دو خطه برون شهری DO - 10.22034/road.2022.325059.2022 N2 - تصادف در محل قوس های افقی اغلب شامل یکی از حالات خارج شدن وسیله از راه و برخورد با موانع حاشیه راه، از دست دادن کنترل و غلتیدن به بیرون، برخورد شاخ به شاخ و یا پهلو به پهلو است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تصادفات در قوس های افقی در راه های دو خطه برون شهری در محور یاسوج به بابامیدان می باشد. این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، تحلیلی- توصیفی است. در این تحقیق محورهای یاسوج به بابامیدان در مقطع زمانی سال 1400 مورد بررسی قرار گرفته است . روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای، متنی و میدانی بوده و همچنین با استفاده از مصاحبه های اکتشافی با افراد متخصص، خبره و همچنین مهندسین ، مشاوران و همچنبن تنظیم و تهیه پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده که عوامل خارج شدن وسیله از راه و برخورد با موانع حاشیه توان تبیین واریانس تصادفات در قوس های افقی را به میزان 47 درصد ، عامل از دست دادن کنترل و غلتیدن به بیرون به میزان 23 درصد و برخورد شاخ به شاخ و یا پهلو به پهلو به میزان 19 درصد و نهایتا طراحی ناسازگار با انتظارات راننده در مورد شدت درجه قوس توان تبیین واریانس تصادفات در قوس های افقی را به میزان 25 درصد دارا هستند. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_152574.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_152574_fa7a414e9839336fcda0dedb1d8c9690.pdf ER -