TY - JOUR ID - 158614 TI - رهیافت قیمت گذاری پارکینگ در فرآیند مدیریت تقاضای سفرهای درون شهری JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - فنی, زهره AU - عیسی لو, شهاب الدین AU - زاهدی, شهره AD - استاد، گروه جغرافیا انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - مـدّرس گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه پیام نور قم، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 116 SP - 167 EP - 178 KW - حمل ونقل پایدار KW - قیمت گذاری پارکینگ KW - مدیریت تقاضای سفر DO - 10.22034/road.2022.338592.2043 N2 - امروزه با افزایش شهرنشینی و نیاز به استفاده و تردد با خودرو شخصی، کلان‌شهرهای کشور با مشکل جدی تأمین پارکینگ موردنیاز مواجه شده‌اند. از همین رو همچنان گرایش به ساختن پارکینگ‌های وسیع و احیاناً چندطبقه، در نقاطی نظیر مراکز شهر که غالباً با کمبود فضای لازم جهت توقف وسایل نقلیه روبه‌رو هستند، بیش از گذشته وجود دارد. سفرهایی که با اتومبیل انجام می‌شود، در مبدأ و مقصد خود به‌جای پارک نیاز دارند و اگر این نیاز برنامه‌ریزی و فراهم نشود، اتومبیل‌ها به‌ناچار در جاده‌های غیرمجاز توقف می‌کنند و سطح جاده‌ها برای عبور وسایل نقلیه اشغال کرده و به ایمنی و روانی ترافیک و همچنین به محیط‌زیست شهری لطمه می‌زنند.قیمت‌گذاری پارکینگ شامل هزینه پرداختی کاربر و عوارض مستقیم برای استفاده کردن از فضای پارکینگ می‌شود. قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه پارکینگ می‌تواند شامل مزایای بیشماری ازجمله؛ افزایش گردش مالی و راحتی کاربر، صرفه‌جویی در هزینه‌های پارکینگ، کاهش مشکلات ترافیک و افزایش بازده پارکینگ‌ها باشد... UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_158614.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_158614_fa40b399d0fc837a6edd0d3f46db7e2c.pdf ER -