TY - JOUR ID - 165427 TI - ارزیابی خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی حاوی SBR و نانورس JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - فرج اللهی, امین AU - عاملی, علیرضا AU - پورحیدری ممقانی, فرزین AD - گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 31 IS - 114 SP - 301 EP - 320 KW - قیر KW - افزودنی KW - پلیمر KW - خستگی DO - 10.22034/road.2023.165427 N2 - نانو مواد ظرفیت امیدوارکننده­ای را در بهبود رفتار روسازی نشان داده است. از آنجایی که آسفالت مخلوط داغ یک ماده ویسکوالاستیک است، چندین مشکل در طول عمر آنها رخ داده است. علاوه بر این، سرباره فولاد به دلیل خواص فیزیکی برجسته برای افزایش خواص مخلوط مورد استفاده قرار گرفت. این تحقیق اثر نانورس و لاستیک استایرن بوتادین 1(SBR) بر رفتار عملکرد قیر و عملکرد دمای بالا و متوسط ​​مخلوط‌های SMA حاوی سنگدانه‌های سرباره فولادی را مورد ارزیابی قرار داد. در این مقاله از قیرهای با درجه نفوذ AC-60/70 و AC-85/100 به عنوان قیر پایه استفاده شد. علاوه بر این، SBR (0٪، 2٪، 4٪، 6٪، 8٪ و 10٪ وزن چسب)، و نانورس (0٪، 1٪، 2٪، 3٪، 4٪ و 5٪ وزنی از binder) به عنوان یک اصلاح کننده مخلوط استفاده شد. برای ارزیابی رفتار عملکرد قیر، آزمون‌های فیزیکی پایه­، ویسکوزیته چرخشی، اجرا شد. علاوه بر این، آزمون‌های مدول ارتجاعی، مقاومت کششی غیرمستقیم، خزش دینامیکی، مسیر چرخ و خستگی پرتو چهار نقطه 2(FPBF) برای بررسی عملکرد نمونه‌های مخلوط انجام شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها، تحلیل واریانس دو عاملی3 (ANOVA) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد استفاده از4 NC مقاومت چسبنده­ها را در دمای پایین کاهش می­دهد، در حالی که SBR مقاومت قیر در دمای پایین را بهبود می­بخشد. نتایج آزمایش مخلوط نشان می‌دهد که استفاده از NC/SBR مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی،5 MR،6 ITS، انرژی شکست و خواص دمای متوسط ​​نمونه‌ها را افزایش می‌دهد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_165427.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_165427_00bc106fe68317c34cbc8f2723db2a6c.pdf ER -