TY - JOUR ID - 48198 TI - بررسی عملکرد سامانه حمل‌ونقل عمومی (مطالعه‌ی ﻣﻮردی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - علی‌پور, مهدی AU - حجازی, سید جعفر AD - کارشناس ارشد مهندسی عمران-راه و ترابری، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دکترای مهندسی عمران-راه و ترابری، استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 23 IS - 82 SP - 35 EP - 48 KW - ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد KW - ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسی‌رانی KW - حمل‌ونقل ﻫﻤﮕـﺎﻧﯽ KW - ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ داده‌ها KW - ﻣﺪل (CCR) DO - N2 - ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ تاکسی‌ها و ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی حمل‌ونقل تاکسی ﯾﮏ ﭼﺎﻟﺶ ﺟﺪی ﺑﺮای ﻫﺮ ﺷﻬﺮ است و اﺟﺮای ﮐﺎرآﻣﺪ آن‌یک مسئله‌ی ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺑﺮای شهرداری‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل  اﺳـﺖ . ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ  مسیریابی سامانه‌های حمل‌ونقل تاکسی‌رانی  ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎر پیچیده‌ای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ اﺛﺮﮔﺬاری ﺑﺮ ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿـﺎﺗﯽ و ﻫﺰﯾﻨـﻪ  ﺳـﺎﺧﺖ و  بهره‌برداری، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ ﺑﺮ شاخصه‌ای ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﻧﻈﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺣﻤﻞ ﻣﺴﺎﻓﺮ، ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻔﺮ، صرفه‌جویی در زﻣـﺎن ﺳـﻔﺮ، ﺗﻐﯿﯿـﺮات ﮐﺎرﺑﺮی زﻣﯿﻦ و اﺛﺮات زیست‌محیطی ﺧﻮاﻫﺪ داﺷـﺖ. ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ داده‌ها (DEA) روش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ بهینه‌سازی است ﮐﻪ به‌طور گسترده‌ای ﺑﺮای اندازه‌گیری ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﺴﺒﯽ سامانه‌های حمل‌ونقل اﺳﺘﻔﺎده می‌شود. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسی‌رانی در ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ حمل‌ونقل را ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣـﺪل (CCR) در (DEA) ارزﯾﺎﺑﯽ می‌کنیم و ﯾﮏ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اراﺋﻪ می‌کنیم و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ  شاخص‌های ورودی و ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺧﺪﻣﺎت ﻫﺮﯾﮏ از ﻣﺴﯿﺮﻫﺎ را اﻧﺘﺨﺎب می‌کنیم. ﺳﭙﺲ ﺗﺎﺑﻊ دﺳﺘﺎورد تجزیه‌وتحلیل می‌شود و ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسی‌رانی ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ بهینه‌سازی و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﺠﺪد دارﻧﺪ ﻣﺸﺨﺺ می‌شوند  هفت ﻣﺴﯿﺮ تاکسی‌رانی در ﺷﻬﺮ خرم‌آباد در استان لرستان ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻠﯽ انتخاب‌شده اﺳﺖ.       UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_48198.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_48198_9089fd1929f216907baecd8776205dbe.pdf ER -