TY - JOUR ID - 50954 TI - کاربرد مدل‌های عددی در شبیه‌سازی رفتار رودخانه‌های مشرف به مسیر راه JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - محجوب, امیر AU - عباس‌نیا, امیرحسین AU - کیلانه‌ئی, فواد AD - استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 24 IS - 89 SP - 277 EP - 291 KW - مدلسازی عددی KW - پل KW - مدل­های یک­بعدی و دوبعدی KW - جریان در رودخانه KW - آبشستگی DO - N2 - احداث، تعمیر و نگهداری زیرساخت­های حمل و نقل جاده­ای و ریلی بسیار گرانقیمت هستند. شناخت دقیق پدیده­هایی که به این زیرساخت­ها آسیب می­رسانند، می­تواند کمک شایانی به مدیریت هزینه­ها کند. یکی از مهمترین این پدیده­ها سیلاب است. در دهه­های اخیر مطالعه عددی سیل­های رخ داده در مجاورت جاده­ها و خطوط ریلی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در تحقیق حاضر معادلات حاکم یک­بعدی و دوبعدی جریان ارئه شده است و در این زمینه مدل­های تجاری موفق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. از بین مدل­های ارائه شده، نحوه عملکرد دو مدل منتخب یک بعدی و دو بعدی در زمینه اثر سیلاب بر مسیر مورد بازبینی دقیق­تر قرار گرفته است. در نهایت موارد پیشنهادی استفاده از این مدل­ها ارائه گردیده است. از نتایج قابل ذکر اینست که استفاده از مدل­های یک­بعدی برای تحلیل کلی از یک منطقه بزرگ که بتوان غالب جریان را خطی در نظر گرفت، بسیار سودمند خواهد بود. علیرغم اینکه این مدل­ها قابلیت بررسی پدیده­های جزیی مانند اثرات پایه پل­ها و کالورت­ها را نیز دارا می­باشند، اما در صورتی که جزییات پدیده برای پروژه مورد مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد می­گردد که از نرم­افزارهای دوبعدی و سه­بعدی با توانایی بالاتر استفاده گردد. از اینرو استفاده مدل­های دوبعدی نظیر مدل CCHE2D با قابلیت بهره­گیری از انواع مدل­های آشفتگی و شبیه­سازی همزمان بار معلق و بار بستر در حالت غیر تعادلی، غیریکنواخت و رسوب چسبنده و غیرچسبنده، مناسب است. همچنین استفاده از مدل­های معرفی شده یک­بعدی و دوبعدی در پدیده­هایی که ماهیت کاملا سه­بعدی دارند، توصیه نمی­گردد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_50954.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_50954_9253e3381eb8224d08e7bfaf0a47dbab.pdf ER -