TY - JOUR ID - 55202 TI - ارایه بهبود استراتژی ارسال و مسیریابی درالگوی محتوا محور شبکه‌های خودرویی مبتنی بر نقشه جغرافیایی JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - شادنیا, آسیه AU - رموزی, مرتضی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایران AD - استادیار، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 93 SP - 31 EP - 47 KW - شبکه محتوا محور KW - فرآیند تحلیل سلسله مراتبی KW - شبکه خودرویی محتوا محور DO - N2 - شبکه‌های خودرویی امروزه مورد اقبال بسیاری از محققان قرار گرفته‌اند. چالش اساسی در این شبکه توپولوژی به شدت پویای این شبکه می‌باشد که مانعی جهت برقراری مسیرهای پایا جهت انتقال محتوا می‌باشد. شبکه محتوا محور مبتنی بر معماری مرجع انتشار/اشتراک می‌تواند مدلی متناسب برای ساختار به شدت دینامیک این شبکه‌ها باشد. زیرا این مدل مساله آدرس دهی و برقراری مسیر توسط نودهای شدیدا متحرک را مدیریت می‌کند. شبکه اطلاعات محور مدل ابتکاری متناسب برای محیط بی‌سیم متحرک که با توپولوژی پویا توصیف می‌شود. برای حل تراکم ترافیک در شبکه خودرویی، ناشی از افزایش درخواست دسترسی به اطلاعات می‌توان از این شبکه‌ها بهره برد. چالش مهم در این ساختار انتخاب مسیر بهینه، ارسال و جلوگیری از ارائه محتوای تکراری از یک نود است، این امر موجب افزایش تاخیر انتها‌به‌انتها می‌شود. در این مقاله از ساختار تصمیم‌گیر تحلیل سلسله مراتبی جهت انتخاب نود واسط بهینه و اجتناب از ارسال محتوای تکراری به یک نود استفاده می‌شود. نتایج روش کاهش سربار شبکه تا 3.2 درصد، افزایش میزان بایت محتوای انتقال داده شده 4.7 درصد، کاهش زمان پوشش کامل شبکه 2.8 درصد و کاهش تاخیر انتها‌به‌انتها تا 1.3 درصد را نشان می‌دهد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_55202.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_55202_0358c83cbbf861be92b8c6b1835c7585.pdf ER -