TY - JOUR ID - 65625 TI - ارزیابی سناریوهای روان‌سازی ترافیک شهری با استفاده از‌ شبیه‌سازی نرم‌افزاری (مورد مطالعه: محلات کیان‌پارس و کیان‌آباد کلان‌شهر اهواز) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - حجازی, سید جعفر AD - استادیار، گروه عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 95 SP - 85 EP - 104 KW - روان‌سازی ترافیک KW - سناریو KW - کاربری اراضی KW - کلان‌شهر اهواز KW - مدل شبیه‌سازی (AIMSUN) DO - N2 - امروزه جمعیت کلان‌شهرها به شدت در حال افزایش می‌باشد این در حالی است که زیرساخت‌ها به ویژه حمل‌ونقل جوابگوی این تغییر نبوده و این امر ترافیک را به معضل اساسی در کلان­شهرها تبدیل کرده است. از این رو جهت روان‌سازی این معضل توجه به تغییرات کاربری اراضی شهری و استفاده از مدل­های شبیه‌سازی جهت حل آن، امری ضروری است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی سناریوهای روان‌سازی ترافیک در محلات کیان‌پارس و کیان‌آباد کلان‌شهر اهواز می‌باشد. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی می­باشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش اسنادی و کتابخانه‌ای و جهت کسب اطلاعات ترافیکی از روش میدانی استفاده گردید. در تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارArc GIS و AIMSUN برای تهیه نقشه‌ها و شبیه‌سازی سناریوها استفاده گردید.یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از میان چهار سناریوی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند به ترتیب سناریوی یکطرفه­سازی شبکه، سناریوی نصب چراغ‌های فرمان، سناریوی مدیریت شبکه و سناریوی حمل‌ونقل همگانی به علت کیفیت بالای شاخص­های خروجی مدل AIMSUN بهترین عملکرد را در روان‌سازی ترافیک محدوده مورد مطالعه مورد خواهند داشت. در نهایت سناریوی یکطرفه­سازی شبکه در اولویت اول و اجرای تقاطع‌های چراغ­دار در اولویت دوم جهت روان‌سازی در نظر گرفته شده‌اند.البته بدون در نظر گرفتن مطالعات کاربری اراضی و پیش‌بینی‌های مربوط به آن هر کدام از سناریوهای پیشنهادی با شکست مواجهه خواهند شد.     UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_65625.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_65625_dfff4ad87631751c0e103ec183518bdc.pdf ER -