TY - JOUR ID - 77065 TI - بررسی تاثیر پدیده‌ی کربناسیون بر مشخصات فنی روسازی بتن غلتکی (RCCP) JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - فرداد, مهرداد AD - دانشجوی دکتری عمران - مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 26 IS - 96 SP - 145 EP - 159 KW - بتن غلتکی روسازی ((RCCP KW - کربناسیون KW - مقاومت الکتریکی DO - N2 - بتن غلتکی در دو زمینه کاملاً مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد. اولین زمینه کاربرد بتن غلتکی در سد­سازی و دومین زمینه کاربرد آن در روسازی راه می باشد. یکی از پارامترهای مهم که امروزه در بحث اجرای انواع سازه­های بتنی مورد توجه است، مسئله­ی دوام آن می­باشد. طراحان سازه‌های بتنی بیشتر به مشخصات مقاومتی این ماده توجه دارند درحالی که خرابی زودرس سازه‌های بتنی در مواردی که مشخصات مقاومت نیز رعایت شده درس­های ارزشمندی را در مورد کنترل عامل­های موثر در عدم دوام سازه‌های بتنی به ما می‌دهند. با توجه به استفاده بتن غلتکی روسازی در نواحی مختلف با شرایط گوناگون محیطی بررسی پارامترهای دوام بسیار حائز اهمیت می­باشد، لذا هدف اصلی در این تحقیق بررسی اثر پدیده کربناسیون در بتن غلتکی روسازی می­باشد. در این تحقیق بتن غلتکی با نسبت آب به سیمان ثابت 32/0 در عیارهای 270، 300، 330 و 350 ساخته شده و آزمایشات مقاومت فشاری، جذب مویینگی، مقاومت الکتریکی در سنین 7، 28 و 90 روز انجام شده است. در نهایت نتایج حاکی از آن است که افزایش عیارسیمان پارامترهای دوامی را بهبود بخشیده است. همچنین وقوع پدیده کربناتاسیون تاثیر بسزایی در عملکرد فیزیکی و دوامی بتن غلتکی ایجاد ننموده است. در نتیجه می­توان گفت استفاده از بتن غلتکی روسازی در محیط شهری که پدیده کربناسیون در آن محتمل­تر است، بلامانع است.   UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_77065.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_77065_1b60be33862b01f3e7af94c4c8d7fc18.pdf ER -