مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Safety Considerations on Urban Roadway Tunnels
(Case Study:Tehran Tohid Tunnel)ملاحظات ایمنی در تونلهای ماشینروی شهری (مطالعه موردی: تونل توحید تهران)12291253FAمهدی آشتیانیگروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایرانعلیرضا نوریمرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، شهرداری تهران، تهران، ایرانامیرعلی مصطفوی مقدمشرکت مهندسین مشاور Hatch، ونکوور، بریتیش کلمبیا، کاناداJournal Article20190411The high importance of the role of underground spaces in an urban transportation network as well as their great costs of construction and operation, has led their safety considerations to the foremost degree of importance. Tohid Tunnel is considered as one of the most significant urban civil projects in Tehran which, has faced with some incidents and events leading to non-safety of users and the tunnel structure during its operation. In this paper, studies have been conducted on the national and international codes and reports, presented for the purpose of the preservation of tunnel safeties. In this regard, some issues in Tohid tunnel have been recognized as opposed to safety criteria of tunnels which, in some cases could be resolved. Issues such as the possibility of fire occurrence, flood entrance, leakage of underground water and wastewater into the tunnel, collision of vehicles due to rather steep longitudinal slope of the tunnel, failure to comply with the driving rules by the users as well as inappropriate maintenance and repair of tunnel should be considered more greatly and significantly in order not to lead to unpleasant impacts. In general, keeping in mind of the mentioned issues in this paper, could prepare a pattern for other future tunnel projects, so that by gaining experience from Tohid tunnel, the reoccurrence of such similar issues could be highly prevented for other tunnels.<em>اهمیت بالای</em><em> نقش</em><em> فضاهای زیرزمینی در شبکه حمل و نقل شهری و هزینه زیاد اجرا و بهرهبرداری آنها، مسأله ملاحظات ایمنی در این نوع زیرساختها را همواره در درجه اول اهمیت قرار داده است. تونل توحید یکی از مهمترین پروژههای عمرانی شهری در تهران است که در حین بهرهبرداری، با برخی حوادث و رویدادهای مرتبط با عدم ایمنی کاربران و سازه تونل توأم بوده است. در این مقاله، مطالعاتی بر روی آئیننامهها و گزارشهایی که در ایران و جهان به منظور حفظ ایمنی تونلها ارائه شدهاند، صورت گرفته است. در این خصوص، مواردی در تونل توحید تا حدودی مغایر با ضوابط ایمنی تونلها تشخیص داده شدهاند که در برخی موارد قابل رفع هستند. مشکلاتی از قبیل احتمال آتشسوزی، احتمال ورود سیلاب، نشت آب زیرزمینی و فاضلاب به داخل تونل، احتمال وقوع تصادف به دلیل شیب نسبتاً زیاد تونل و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان و تعمیر و نگهداری نامناسب تونل نیز باید بیشتر و جدیتر مورد توجه قرار گیرند تا پیامدهای ناگواری را به همراه نداشته باشند. بطور کلی، توجه به موارد اشاره شده در این مقاله میتواند الگویی را برای سایر پروژههای تونلسازی در آینده فراهم آورد تا با استفاده از تجربیات به دست آمده در تونل توحید، از تکرار این مشکلات برای سایر تونلها تا حد زیادی جلوگیری شود. در انتهای این تحقیق، براساس مطالعه بر روی آیین</em><em></em><em>نامههای مختلف داخلی و خارجی، چک لیستی به منظور بررسی ارضاء ملاحظات ایمنی در تونل توحید تهیه شده است و اجزاء و آیتمهای مختلف تونل مورد بررسی قرار گرفتهاند.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91253_06272b91fb07cd57ad5c3bbf5ce2c32b.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Review of Safety Measures to Reduce Pedestrian Crashesمروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات رانندگان جوان233491258FAکیوان آقابیکدانشکده عمران دانشکده فنی دانشگاه تهرانوحید کریمیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20190411Most novice drivers do not have adequate skill to handle complex driving tasks. Moreover, most of these drivers are young with risky driving behaviors. Although, these behaviors such as speeding and tailgating are sometimes intentional, the investigations show errors in attention and fails to recognize hazards amongst young drivers. Therefore, this group involves in severe crashes and is known as a hazard for road users. This study aims to introduce the possible safety measures in order to reduce crashes involving young drivers. The paper reviews the related studies and classifies the safety measures into four categories. They include 1) implementing and improving graduated driver licensing, 2) enforcing and adjudicating laws related to young drivers, 3) management of parents / adults in their teens’ driving, and 4) Improving young driver training. The study can provide a comprehensive tool to help road engineers and professions while designing or dealing with safety issues.<em>افرادی که سابقه رانندگی زیادی ندارند عمدتا مهارت کافی برای فائق آمدن بر مساله پیش آمده در موقعیتهای دشوار رانندگی را ندارند. به علاوه درصد قابل توجهی از این رانندگان، جوان و دارای رفتارهای پرخطر هستند. اگرچه برخی از این رفتارها از جمله حرکت با سرعت بالا و یا با فاصله کم از وسیله نقلیه جلویی عمدا توسط رانندگان جوان رخ میدهد اما بررسی تصادفات نشان از بروز خطا و عدم تشخیص خطر در بین این گروه دارد. لذا بر اساس مطالعات شدت تصادفات در این گروه بالاست و این افراد برای خود و سایرین در راهها یک خطر محسوب میشوند. این مقاله سعی دارد با مرور اقدامات ایمنی راهکارهای مناسب جهت کاهش تصادفات مربوط به رانندگان جوان را ارائه نماید. این اقدامات در چهار بخش شامل 1) اعمال و بهبود سیستمهای گواهینامه مرحلهای 2) تصویب و اجرای قوانین مربوط به رانندگان جوان 3) مسائل مربوط به سبک زندگی فرد و نقش خانواده و 4) ارتقای شیوههای آموزش رانندگان جوان خلاصه میشود. این مطالعه میتواند ابزار کاملی در اختیار مهندسین و متخصصین راه در هنگام طراحی یا رفع مشکلات ایمنی قرار دهد.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91258_a941442cf564c0813e6f5aee2fff2f3f.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Data Mining of Roadway Traffic Accident Using Statistical and Factor Analysis, Case Study: Highway and Old Corridor of Qazvin-Loshanدادهکاوی تصادفات برون شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (مورد مطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان)354691267FAحمید بهبهانیاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانمیثم عفتیهیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلانسمانه مرتضاییدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20190408Road accidents are one of the most important causes of mortality and severe physical and financial damage. Therefore, the use of methods to reduce cost and fatality of traffic crashes is more than ever discussed. The main goal of this study is to investigate the effect of environmental, human and geometric factors on Qazvin-Loshan highway and its old Corridor during the period from 2011 to 2016 using factor analysis. In order to investigate the combination of parameters and their impact on the crashes, factor analysis is based on parameters that are known as independent variables. The results of the study showed that 14 variables affecting crashes in the studied corridor are divided into 6 main categories according to priority level. The variables that have the most impact on Qazvin-Loshan highway crashes are environmental factors (lighting, climatic and pavement conditions), while in the old corridor, geometric factors (type of area, geometric design and type of roadway) have had the greatest impact on crash occurrences.<em>از آن</em><em></em><em>جایی که تصادفات</em><em>جاده</em><em></em><em>ای از</em><em>عوامل بسیار مهم مرگومیر و صدمات شدید</em><em>جانی و مالی به شمار میآیند، استفاده از روشهایی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بهمنظور کاهش هزینه و تلفات، بیش از پیش مطرح میشود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر عوامل محیطی، انسانی و طرح هندسی راه بر تصادفات آزادراه و محور قدیم قزوین-لوشان در بازه زمانی 1390 تا 1395 شمسی با استفاده از تحلیل عاملی میباشد. در واقع بهمنظور بررسی توامان پارامترها و میزان تاثیرگذاری آنها بر تصادفات رخ داده، تحلیل عاملی با تکیه بر پارامترهایی که بهعنوان متغیر مستقل شناخته می شوند، صورت میگیرد. نتایج تحقیق نشان داد که 14 متغیر موثر بر تصادفات در محورهای مورد مطالعه، بر اساس درجه اولویت به 6 دسته اصلی تقسیم میشوند. از جمله متغیرهایی که بیشترین تاثیر را بر تصادفات آزادراه قزوین-لوشان داشته، عوامل محیطی (</em><em>شرایط روشنایی، شرایط آبوهوایی و شرایط سطح روسازی</em><em>) بوده است، </em><em>درحالیکه در محور قدیم قزوین-لوشان، عوامل هندسی (</em><em>نوع منطقه، طرح هندسی و نوع راه</em><em>) بیشترین تاثیر را بر تصادفات داشتهاند. </em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91267_ad160d62c8db6d6d517ff898bb1de9e9.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Development of Mathematical Model for Pavement Surface Deflection Basin and Determination of Optimal Distance of FWD Geophonesتوسعه مدل ریاضی کاسه نشست روسازی و تعیین فاصله بهینه ژئوفنهای دستگاه افتوخیز سنج ضربهای (FWD)475491273FAعلیرضا غنی زادهدانشیار دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران0000-0002-6618-1049نسرین حیدرآبادیزادهکارشناس آزمایشگاه پیشرفته قیر و مخلوطهای آسفالتی، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانآرش ضیاییمربی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایرانJournal Article20190411This research aims to develop a mathematical model for continuous modeling of the pavement deflection basin based on the measured deflections using FWD device. Another purpose of this research is determining the optimal distance of the geophones for measurement of deflections. For this purpose, 10000 different flexible pavement sections were analyzed using multi-layered elastic theory and then a database containing deflection at nine different distances in case of each pavement section was established. The results show that the coefficient of determination for fitting the proposed equation to the pavement surface deflection basin in all cases is more than 0.99, which confirms the ability of proposed equation for mathematical modeling of pavement surface deflection basin. In order to determine the optimal radial distance of geophones, all scenarios with 4, 5, 6, and 7 geophone were examined and five best scenarios were selected in each case. The results of this study showed that the best radial distance for six geophones is 1830, 1220, 915, 457, 203, and 0 mm and the best radial distance for seven geophones is 1830,1220, 915, 457, 305, 203 and 0 mm.<em>هدف از انجام این تحقیق، ارائه یک مدلی ریاضی بهمنظور مدلسازی پیوسته کاسه نشست روسازی با استفاده از دادههای افتوخیز سطح روسازی و تعیین موقعیت بهینه افتوخیز سنجهای مربوط به دستگاه افتوخیز سنج ضربهای است. برای این منظور</em><em>10000 مقطع روسازی انعطافپذیر مختلف با استفاده از نظریه ارتجاعی چندلایهای تحلیل و سپس پایگاه داده مربوط به افتوخیزها در نه فاصله شعاعی مختلف برای مقاطع مختلف روسازی ایجاد شد. نتایج نشان میدهد که ضریب رگرسیون مربوط به برازش</em><em>معادله پیشنهادی</em><em>به کاسه</em><em>نشست</em><em>در کلیه موارد بیش از 99/0 است که نشاندهنده برازش بسیار خوب معادله پیشنهادی به کاسه نشست روسازی است. بهمنظور تعیین بهترین فاصله شعاعی جهت قرار دادن ژئوفنها، تمامی سناریوهای مربوط به انتخاب 4، 5، 6 و 7 ژئوفن از 9 ژئوفن بررسی شد و در هر مورد، 5 سناریوی برتر انتخاب گردید.</em><em> نتایج این تحقیق نشان داد که بهترین فاصله شعاعی برای 6 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-203-0 میلیمتر و بهترین فاصله شعاعی برای 7 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-305-203-0 میلیمتر است.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91273_bcdc431dce4dc01ec9e451c413c0ca0f.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723An Analysis of Studies on Reducing Energy Consumption and Emissions in the Transportation Sectorتحلیلی بر مطالعات کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در بخش حملونقل556691274FAفاطمه اکبریدانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خوارزمیJournal Article20190410Undoubtedly reducing pollutants as a regional and global goal requires the adoption of appropriate and efficient solutions. Meanwhile, the transportation sector needs to pay close attention due to its importance and position, and it can annually bring significant amounts of economic savings to the people and governments by reducing energy consumption and adverse environmental impacts, reducing travel time and unwanted delays. Considering the extensive studies carried out in this field using various methods and each of the studies has different results, this paper attempts to express the energy consumption in the transportation sector and the problem solving approaches Therefore, in this study, the energy consumption in the transportation sector has been expressed and the approaches to solving the problem of reducing energy consumption and emission of pollutants in this section are discussed and some studies in this field are examined, in the end, the comparison of studies and methods used are discussed<em>بدون شک کاهش آلایندهها به عنوان یک هدف منطقهای و جهانی نیازمند اتخاذ راهکارهای مناسب و کارآمد است. در این بین، بخش حملونقل به واسطه اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابلتوجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بوسیله کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد.</em><em>از اینرو در این مطالعه سعی شده است میزان </em><em>مصرف انرژی در بخش حملونقل بیان شده و رویکردهای حل مسأله کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در این بخش بیان و برخی مطالعات در این زمینه بررسی گردد، در انتها به مقایسه مطالعات و روشهای استفاده شده پرداخته میشود.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91274_38e125bc2f4890587bfb482a8191db5c.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Large-Scale Experiment and Numerical Evaluation of Effective Parameters of Micropile Pullout in Sandy Silty Soils (Case Study: Bandar Abbas City)آزمایش بزرگ مقیاس و ارزیابی عددی پارامترهای موثر کشش ریزشمع در خاک ماسهی لایدار (مطالعه موردی: شهر بندرعباس)677891297FAعادل عساکرهاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.0000-0003-4706-2957محمدرضا ترابیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20190412In most civil construction projects, if the soil is not adequate, it is necessary to improve and increase soil bearing capacity to carry out the compressive force, weight and earthquake forces. Also, due to the huge uplift force of some structures during an earthquake or wind force, it is essential to control the related forces. Micropile installation is very quick in comparison with other methods due to the feasibility of implementation, the ability to apply in various conditions and the possibility of implementing simultaneously with other construction stages. In this paper, a case study was carried out on the utilizing micropile for improving the sandy silty soil in a project in Bandar Abbas, and also the stages of micropile loading experiments have been described. Afterwards, the details and results of the tension tests on one of the micropiles at the project site were studied. In addition, the effect of parameters such as length, diameter and height of the improved soil layer has been investigated by using the finite element method. The results demonstrated that by increasing the length and diameter of micropile, the amount of settlement decreases significantly and with increasing depth of soil improvement, the amount of micropile settlement decreases.<em>بمنظور بهبود و افزایش ظرفیت باربری خاک برای تحمل نیروی فشاری وزن و نیروی زلزله در صورت مناسب نبودن خاک ساختگاه در اغلب پروژههای عمرانی، باید خاک محل بهسازی گردد. از طرفی با توجه به نیروی بالابرنده بسیار بزرگ برخی سازهها در حین وقوع زلزله یا نیروی باد، کنترل این نیروی کششی نیز الزامی میباشد. اجرای ریزشمع بدلیل سهولت فراوان اجرایی، امکان اجرا در چند جبهه مختلف کاری و اجرای همزمان کلیه مراحل ساخت، در مقایسه با روشهای دیگر از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطالعه به بررسی موردی استفاده از ریزشمع در بهسازی خاک ماسه لایدار، پروژهای در بندرعباس پرداخته شده و مراحل مختلف آزمایشات بارگذاری ریزشمع شرح داده شده است. سپس به بیان جزئیات و نتایج تست کششی روی یکی از ریزشمعهای محل پروژه پرداخته شده و پس از آن با مدلسازی عددی ریزشمع، تأثیر پارامترهایی مانند طول، قطر و ارتفاع لایه بهسازی شده خاک با استفاده از روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که با افزایش طول و قطر ریزشمع میزان نشست به طرز چشمگیری کاهش مییابد و با افزایش عمق بهسازی خاک نیز میزان نشست ریزشمع کاهش مییابد. </em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91297_293136cb117f7b76e981ef99d5dd01f0.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Investigation of Tunnel Stability by Land Characteristic Curve Method Using Learning Machine Algorithmبررسی پایداری تونل به روش منحنی مشخصه زمین با استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری799691298FAنادر دستارانکارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی نیایش، دانشگاه تهران مرکز، تهران، ایراناحسان عسگریلودانشآموخته کارشناسیارشد، مهندسین مشاور ساحل امید ایرانیان، تهران، ایرانسعید پارسهدانشآموخته کارشناسی ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمتین جلالی مقدمدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران0000-0002-2502-1065Journal Article20190408Due to the increasing development of underground spaces, assessment of sustainability and determination of rock mass behavior is one of the important issues of underground space for safety and optimization of the project. In recent years, critical strain has been considered as the most important indicator for assessing the stability and squeezing of the tunnel. There are currently several methods for determining the critical strain of the essence of rock mass. The critical strain parameter is an indicator that allows the degree of squeezing potential to be measured in terms of quantity. It is referred to as the strain level around the tunnel, which further causes instability and squeezing problems that are likely to occur. Also, the critical strain rate is very useful in evaluating the tunnel stability using the land-characteristic charts. So far, many attempts have been made to determine the critical strain, which is described by three widely used methods in this study. Also, for determining the squeezing potential in all studies, the squeezing amount is 1%. Given that the results obtained from different methods for determining the critical strain, using different parameters and different results, In this study, AI has been tried to fine-tune the results. For this purpose, the intelligent learning machine algorithm will be used in the Rapidminer data mining software. In the present study, by gathering information from various tunnels in valid articles, the conditions are defined as three stable, semi-stable, and unstable states. Outputs the learning machine includes the relationship of parameters based on the conditions in the tunnel, the effect of each of the parameters on the other according to the tunnel conditions.<em>با توجه به توسعه روز افزون فضاهای زیرزمینی، ارزیابی پایداری و تعیین رفتار توده سنگ از مباحث مهم فضاهای زیر زمینی برای ایمنی و بهینه سازی پروژه می باشد. </em><em>در سال های اخیر کرنش بحرانی به عنوان مهمترین شاخص برای ارزیابی پایداری و مچاله شوندگی تونل مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر روشهای مختلفی برای تعیین کرنش بحرانی ذات توده سنگ وجود دارد. پارامتر کرنش بحرانی یک شاخص است که اجازه میدهد تا درجه ای از پتانسیل مچاله شوندگی بر حسب کمیت سنجیده شود. از آن به عنوان سطح کرنش در پیرامون تونل که فراتر از آن باعث بی ثباتی و مشکلات مچاله شوندگی که به احتمال زیاد رخ می دهد یاد شود. همچنین مقدار کرنش بحرانی در ارزیابی پایداری تونل به روش نمودار مشخصه زمین بسیار کاربرد دارد. تاکنون، تلاش هایی بسیار زیادی برای تعیین کرنش بحرانی شده است، که سه روش پر کاربرد در این مطالعه بیان می شود</em><em>. همچنین برای تعیین پتانسیل مچاله شوندگی در همه مطالعاتها کمیت مچاله شوندگی 1% بر آورد شده است. با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از روش های مختلف برای تعیین کرنش بحرانی، با استفاده از پارامترهای متفاوت و نتایج متفاوتی با هم دارند، در این پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی برای دقیق شدن نتایج تلاش می شود. بدین منظور از الگوریتم هوشمند ماشین یادگیری در نرمافزار دادهکاوی </em><em>Rapidminer</em><em> استفاده خواهد شد. در پژوهش حاضر، با جمع آوری اطلاعات ارائه شده از<br /> تونل های مختلف در مقالات معتبر، شرایط موجود به سه وضعیت پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار تعریف می شود. خروجی ها ماشین یادگیری شامل رابطه پارامترها بر اساس شرایط موجود در تونل،</em><em>تاثیر هر کدام از پارامترها بر دیگری با توجه به شرایط <br /> تونل می باشد.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91298_816da6df525bb4d1b52fea81b52e0030.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Technical Efficiency Analysis of the Tehran Urban Rail Ways Structureبررسی کارایی فنی خطوط قطار شهری تهران799391399FAفروغ شادمان لاهیجیاستادیار، گروه مدیریت محیط زیست، ، دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، تهران، ایرانفائزه شادمان لاهیجیدانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، تهران، ایرانمحمد جواد کاملیاستادیار، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایرانJournal Article20190411Metropolitan population growth, along with increased social activities, has increased the demand for citizen's daily travel. The transport industry is regarded by economic policy makers as one of the pillars of social and economic development in most countries. The 1404 Outlook document introduces Iran as an active and influential global economy. Due to the traffic congestion problem, urban transportation has been considered as one of the main challenges in recent decades. Regarding the naming of the years 1395 and 1396 as the year of the resistance economy by the Supreme Leader, lack of access to world-class technologies and increased air pollution, improving the efficiency of existing urban transportation systems is becoming more and more important. Therefore, the present study aims at measuring the technical efficiency of Tehran's city train as one of the largest cities in West Asia and the twenty-fourth largest city in the world in order to improve the quality of services provided by the largest public transportation fleet using the data envelopment analysis. The results indicate that the average technical efficiency of about 73% of 5 active trains in the study period shows a relatively good technical efficiency, which demonstrates that by only reducing 27% inputs and some structural improvements, could maximize technical efficiency in this area.<em>رشد جمعیت کلان شهرها در کنار افزایش فعالیتهای اجتماعی، سبب افزایش تقاضای سفرهای روزانه شهروندان شده است. صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از محورهای توسعه اجتماعی و اقتصادی در بیشتر کشورها، مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی است. </em><em>سند چشم انداز 1404، ایران را توسعه یافته، فعال و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی معرفی می کند. </em><em>با توجه به معضل تراکم ترافیک، </em><em>در دهه های اخیر حمل و نقل در شهرها به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های شهری مطرح می باشد. </em><em>با توجه به نامگذاری سالهای 1395و 1396 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، عدم دسترسی کافی به تکنولوژیهای روز دنیا و افزایش آلودگی هوا، بهبود کارایی و بهره وری در سیستمهای حمل و نقل شهری موجود اهمیت دوچندان می یابد. لذا، </em><em>پژوهش حاضر با هدف </em><em>اندازه گیری کارایی فنی قطار شهری تهران </em><em>به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای غرب آسیا و بیست و چهارمین شهر بزرگ دنیا</em><em> و بمنظور بهبود کیفیت خدمات ارایه شده بزرگترین ناوگان حمل و نقل عمومی</em><em> با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها می پردازد. نتایج نشان می دهد که </em><em>متوسط کارایی فنی حدود 73 درصد ناشی از فعالیت 5 خط فعال قطار شهری در </em><em>دوره مطالعاتی </em><em>حاکی از آنست که این ناوگان دارای کارایی فنی نسبتا مناسب بوده و تنها با کاهش حدود 27 درصدی ورودی ها و بهبود ساختاری خود در این محدوده می تواند به حداکثر کارایی فنی خود در این حوزه دست یابد.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91399_c89123bd09af7b03ddc1ffb989af567c.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X279920190723Presentation a Mathematical Model of Network Data Envelopment Analysis to Evaluate the Performance of Rail Transport Networkارایه مدل ریاضی تحلیل پوششی دادهای شبکهای جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی9510691403FAمحمد رضا فتحیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمدحسن ملکیدانشیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایرانزهره صفاریدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20190410One of the most important underlying factors for the development of any country is the existence of an efficient and appropriate network to meet the transportation needs of that country. Rail transport plays an important role in the economic development of a country; therefore, the evaluation of rail performance is one of the important issues in the rail transport industry of the country. The main objective of this research is to determine the appropriate model for assessing the performance of the rail transport network of the Islamic Republic of Iran. The present research is a descriptive-analytical research in terms of applied purpose and as a method of implementation. The statistical population of this research includes the railways of the Islamic Republic of Iran. The network data envelopment analysis has been used to assess the performance of the railway areas. Based on the results obtained in 2014, North East 2 ranked first and in 2015 and 2016, the East region was ranked first. In addition, the average efficiency of areas shows that in the period of 2014-2016 the eastern region had the best performance and the northern region had the worst performance.<em>یکی از مهمترین عوامل زیربنایی برای توسعه هر کشوری، وجود یک شبکه کارا و مناسب، جهت رفـع نیازهـای حملونقل آن کشـور است</em><strong>.</strong><em> حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور دارد؛ ازاینرو ارزیابی عملکرد ریلی یکی از مسائل مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. هدف اصلی این تحقیق تعیین مدل مناسب جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل نواحی راهآهن جمهوری اسلامی ایران است. برای ارزیابی عملکرد نواحی راهآهن از تکنیک تحلیل پوششی دادهای شبکهای استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده در سال 1393 ناحیه شمال شرق2 دارای رتبه اول و در سالهای 1394 و 1395 ناحیه شرق دارای رتبه اول میباشد. به علاوه میانگین کارایی نواحی نشان میدهد که در بازه زمانی 1395-1393 ناحیه شرق بهترین عملکرد و ناحیه شمال بدترین عملکرد را داشتهاند.</em>https://road.bhrc.ac.ir/article_91403_b3e8b0074e6ae0ce9807ffa6e87d4358.pdf