مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Analysis and evaluation of metaheuristic, heuristic, and deterministic methods in providing an optimal path for small, medium, and large networksتحلیل و ارزیابی روشهای فراابتکاری، ابتکاری و قطعی در ارایه مسیر بهینه برای شبکههای کوچک، متوسط و بزرگ11013932110.22034/road.2021.293402.1964FAعلیرضا ماهپوراستادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلیرضا وفایی نژاداستادیار، دانشکده عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانزینب فرسیدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210703Optimal routing is one of the most widely used network issues in transportation planning and aims to find the shortest route among the available routes. Shortest Path Problem Focuses on finding the path with the least distance, time, or cost from source node to destination node. On the other hand, this processing time is very important in applications related to intelligent and user-based transportation. Various deterministic and innovative algorithms are used to perform routing. One of these algorithms is the ant colloquial ant colony optimization algorithm, which is inspired by the ant feeding behavior of ants and deals with the issue of routing from nest to feed, and in the present article, its results with two other algorithms, namely genetics. And Dijkstra is compared. Genetic algorithm is a meta-heuristic algorithm and Dijkstra is a definite algorithm. All three algorithms were tested on three small networks with 200 nodes, medium with 1000 nodes and large with 2000 nodes. Examination of the results showed that the ant colony algorithm gives better results in large networks. The computational time of the ant colony algorithm algorithm is close to the computational time of the genetic algorithm, but it is more accurate and its computational accuracy is the same as the Diextra definitive algorithm method.مسیریابی بهینه یکی از پرکاربردترین مسایل شبکه در برنامهریزی حمل و نقل است و هدف از آن یافتن کوتاهترین مسیر از میان مسیرهای موجود است. مسئله کوتاهترین مسیر روی یافتن مسیر با کمترین فاصله، زمان یا هزینه از گره منبع به گره مقصد تمرکز دارد. از جهت دیگر زمان انجام این پردازش در کاربردهای مربوط به حمل و نقل هوشمند و کاربر مبنا اهمیت زیادی مییابد. برای انجام مسیریابی از الگوریتمهای قطعی و ابتکاری مختلفی استفاده میشود. یکی از این الگوریتمها، الگوریتم فراابتکاری بهینه سازی کلونی مورچه است که از رفتار جمع آوری آذوقه مورچهها الهام گرفته شده است و به ذات به مسئله مسیریابی از لانه تا آذوقه میپردازد و در مقاله حاضر نتایج آن با دو الگوریتم دیگر یعنی ژنتیک و دایکسترا مقایسه میشود. الگوریتم ژنتیک یک الگوریتم فراابتکاری میباشد و در مقابل آن دایکسترا الگوریتمی قطعی است. هر سه الگوریتم روی سه شبکه کوچک با 200 گره، متوسط با 1000 گروه و بزرگ با 2000 گره بررسی شدند. با بررسی نتایج مشخص شد که الگوریتم کلونی مورچهها در شبکههای بزرگا نتایج بهتری میدهد. زمان محاسباتی الگوریتم فراابتکاری کلونی مورچگان نزدیک به زمان محاسباتی الگوریتم ژنتیک است اما دقت بیشتری داشته و دقت محاسبات آن همانند روش الگوریتم قطعی دایکسترا است.https://road.bhrc.ac.ir/article_139321_a23823dac3dffe87df4b065b82bb20e2.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Inspection Protocol for Permanent Support Structure of Road and Railway tunnelsپروتکل بازرسی پوشش سازه ای دائمی تونل های جاده ای و ریلی112813976610.22034/road.2021.298213.1973FAسید محمد منصورزادهمربی، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانامیر محجوباستادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایرانJournal Article20210803tunnels, as an inevitable and necessary technical structure in transportation, usually incurs considerable cost. With the passage of time, this structure, and its related parts and equipment, such as its Support Structure, will gradually deteriorate. Inspection is the prelude to trying to maintain the desired condition and improve the performance of the structure during the useful life of the tunnel and will result in providing a solution for timely maintenance and repair. In this way, in addition to increasing the safety and efficiency of the tunnel, its damage and excessive damage will be prevented and significant savings will be made in the costs of major repairs or construction and reuse of the tunnel.Experience shows that the main part of maintenance costs is determined by the decisions made during the design and construction stages of the tunnel project. It is most important to consider the requirements of operation and maintenance of the tunnel during its planning and design.تونلها به عنوان یکی از عناصر ضروری و غیر قابل اجتناب در صنعت حمل و نقل محسوب میشوند و معمولاً میزان قابل ملاحظهای از سرمایه را در شبکههای جادهای و ریلی به خود اختصاص میدهند. بازرسی، مقدمه تلاش برای حفظ وضعیت مطلوب و بهبود عملکرد سازهای در طول عمر مفید تونل است و منتج به ارائه راهکار جهت نگهداری و تعمیر به موقع خواهد شد. به این ترتیب علاوه بر افزایش ایمنی و حفظ عملکرد مطلوب تونل، از خرابی آن نیز جلوگیری به عمل آمده و در هزینههای ناشی از تعمیرات اساسی و یا ساخت و بهرهبرداری مجدد تونل، صرفهجویی قابل توجهی میشود. در این راستا انجام بازرسیهای دقیق و منظم برای شناسایی خرابیهای سازهای بههمراه مستند سازی و تهیه برنامه زمانبندی شده برای تعمیر خرابیها بر اساس شدت آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله پس از مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه بازرسی تونلها، نتایج مطالعات موجود درباره بازرسی از پوشش سازهای دائمی تونلهای حمل و نقل ارائه میگردد. در ادامه پس از طبقهبندی و جمعبندی نتایج مطالعات، فرمهایی با فرمت مناسب برای بازرسی از این المانها بر طبق مناسبترین مراجع بینالمللی ارائه میگردد. بهنظر میرسد که پروتکلهای "ضابطه فهرست تونل ملی" و "تامی منوال" رویه مناسبی را برای بازرسی از پوشش سازهای تونل ارائه میدهند.https://road.bhrc.ac.ir/article_139766_beabaa32f6f5812cc26ba82d2eae6847.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Determine the criteria for distraction
of drivers caused by billboards (Case Study: Tehran-Karaj Highway)بررسی معیارهای سنجش حواسپرتی رانندگان براثر تابلوهای تبلیغاتی (مطالعه موردی: آزادراه تهران-کرج)294014018810.22034/road.2021.314365.1991FAمحمد آقاعلی خانیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211109Notification and advertisement are the main marketing bases in advanced societies.The installation of commercial and advertising billboards on the freeways and highways is one of the advertisement methods and are becoming more common every day. The main reason is that the billboards are able to attract more people at a lower cost than other advertising media. The Tehran-Karaj Freeway is one of the most important communication routes in the country, which includes a significant part of the everyday traffic. Considering the importance of the Tehran-Karaj Highway as well as increasing the safety of traffic on this highway, this study determines the criteria for assessing the distraction of drivers by billboards (case study:Tehran-Karaj Freeway). The present research is applied in terms of its purpose and survey based on method. The statistical population of the study consisted of 1200 users of the Tehran-Karaj highway. The research questionnaire was prepared based on studying the previous research in the field of research, analyzing questionnaires and reviewing related articles and dissertations.In this study, the Cronbach's alpha value was 0.783 using the SPSS program, which indicated the reliability of the questionnaire In order to assess the validity of the questionnaire, the views of three university professors in the field of traffic culture were used.The validity and accuracy of the questionnaire was confirmed by these individuals. The hierarchical multivariable regression analysis (HMR) technique was used to analyze the data in this study.Accordingly drivers' behavior changes and becomes risky when they are exposed to and passing through billboards.در جوامع پیشرفته تبلیغ و اطلاعرسانی به یکی از محورهای اصلی بازاریابی تبدیلشده است. نصب تابلوهای تبلیغاتی تجاری در حاشیه آزادراهها و بزرگراهها یکی از شیوههای تبلیغات است و استفاده از آنها هرروز رایجتر میشود. شاید دلیل عمده این باشد که تابلوها نسبت به سایر رسانههای تبلیغاتی قادر به جذب افراد بیشتر با هزینه کمتر به سمت خود هستند. آزادراه تهران-کرج از مهمترین مسیرهای ارتباطی کشور است که بخش قابلتوجهی عبور و مرور، از آن صورت میگیرد. با توجه به اهمیت بزرگراه تهران – کرج و همچنین افزایش ایمنی عبور و مرور در این بزرگراه، در این پژوهش به تعیین معیارهای سنجش حواسپرتی رانندگان براثر تابلوهای تبلیغاتی (مطالعه موردی: آزادراه تهران-کرج) پرداخته شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1200 نفر از استفادهکنندگان از بزرگراه تهران – کرج میباشد. بامطالعه پژوهشهای پیشین در زمینه موضوع تحقیق و بررسی پرسشنامهها و بررسی مقالات و پایاننامههای مرتبط، پرسشنامه پژوهش تهیه شد. در این پژوهش مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از برنامه spss برابر 0.783 به دست آمد که نشاندهنده پایایی پرسشنامه است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در مطالعه حاضر تکنیک استفادهشده روش تحلیل رگرسیونی چندمتغیره سلسله مراتبی (HMR) بود.با توجه به نتایج رفتار رانندگان، هنگامی گه در معرض و گذر از تابلوهای تبلیغاتی قرار میگیرند، تغییر کرده و پرخطر میشود. تابلوهای تبلیغاتی بهطور اساسی تأثیری منفی بر روی ایمنی مسیر و افزایش احتمال تصادف دارند. مهم ترین عامل در بروز حواس پرتی زمان عبور از آزاد راه می باشدhttps://road.bhrc.ac.ir/article_140188_ca815a582be6557d43cf371e287271d8.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Investigation of liquefiable soils improvement methodsبررسی روشهای بهسازی خاکهای روانگرا415611286310.22034/road.2023.112863FAواحد قیاسیاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایران0000-0002-4192-8097فاطمه نجفیدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایرانJournal Article20200221Liquefaction is one of the most damaging geotechnical phenomena in soils. This phenomenon occurs in saturated, sandy soils that are loose-grained and subject to dynamic loading. When the pore water pressure increases, the effective stress becomes zero and the total stress is equal to the pore water pressure. In this case, the soil is no longer resistant and the sand becomes liquid. This causes damage to the soil and has the risk of liquefaction, so in this case a material is required to improve the strength parameters of the soil. This paper presents the methods used to improve liquid soils, their application and the soils suitable for each method. The method used in this study is a desk and laboratory investigation of the available sources. According to the results of this study, the selection of suitable methods for wetland soil improvement methods includes soil replacement, dehydration, site reinforcement, injection, thermal, geosynthetic, blasting and vibrocondensation.
.روانگرایی یکی از پدیدههای مخرب ژئوتکنیکی خاک میباشد. این پدیده در خاکهای ماسهای اشباع که دارای دانه بندی سست بوده و تحت بار استاتیکی و دینامیکی قرار میگیرند رخ میدهد. زمانی که فشار آب حفرهای خاک افزایش پیدا می کند، تنش موثر خاک صفر میشود و تنش کل برابر با فشار آب حفرهای میشود. در این صورت خاک هیچ مقاومتی از خود نشان نمیدهد و ماسه مانند مایع به حالت روان در میآید، که باعث خسارت به زمینهای دارای پتاسیل روانگرایی میشود. در اینصورت برای بهبود پارامتر های مقاومتی خاک نیاز به بهسازی در این گونه خاکها می باشد. هدف از این مقاله بررسی روشهای بهسازی خاکهای روانگرا، روش استفاده از آنها و خاکهای مناسب برای هر روش میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش بررسی پژوهش های موجود در روش های بهسازی خاکهای روانگرا می باشد. بر اساس نتایج این تحقیق، انتخاب روش های مناسب برای بهسازی خاک های روانگرا شامل جایگزینی خاک، آبزدایی، مقاومسازی ساختگاه، تزریق، حرارتی، ژئوسنتتیکها، انفجار و تراکم با میلههای ارتعاشی میباشدhttps://road.bhrc.ac.ir/article_112863_ad0af1242bb121367d802db1b4588cb9.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321A Review on the Effect of Various Additives on Mechanical Properties of Stone Mastic Asphalt (SMA)مروری بر تأثیر افزودنیهای مختلف بر خصوصیات مکانیکی مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای(SMA)578613943710.22034/road.2021.295635.1969FAپویان ایاراستادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-9856-5995ساجد برادراندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0002-4249-5553سپهر عبدی پور وسطیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20210719One type of asphalt mixture that has been very popular in recent years is the Stone Mastic Asphalt (SMA), which introduced in the mid-1960s. The use of this type of mixture have been associated with some problems such as rutting, abrasion, and weakness against heavy traffic loads. In this research, the effect of various additives such as organic, mineral, polymeric, and non-polymeric materials on the behavior of SMA mixtures has been investigated. According to the results, the effects of these additives such as Sisal plant fiber, Diyarbakir basalt wastes, and steel slag improved the rutting and fatigue resistance, as well as moisture sensitivity of SMA. In addition, the bitumen drain down will be reduced. For example, by adding 6% of ethylene-vinyl acetate to bitumen, the flow number increased by almost 43% and the addition of nano Fe2O3 to asphalt mixtures improved the rutting resistance by 33%. Also, using recycled and waste materials as replacement of aggregates and utilizing available and inexpensive additives can reduce the construction costs. It should be noted that this can decline environmental issues caused by the construction and implementation of conventional asphalt mixtures.یکی از انواع مخلوطهای آسفالتی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه بوده و با افزایش کاربرد در بسیاری از کشورهای جهان همراه است، مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای (SMA) میباشد که در اواسط دهه 60 میلادی طراحی و معرفی گردید. طراحی و تولید این نوع آسفالت همواره با مشکلاتی از قبیل شیار شدگی، سایش و ضعف در برابر تحمل بارهای ترافیکی همراه بوده است. در این پژوهش تأثیر افزودنیهای گوناگون از قبیل مواد آلی، معدنی، طبیعی، پلیمری و غیر پلیمری بر روی مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع افزودنیهایی مانند اتیلن وینیل استات،نانو افزودنیها ، الیاف بهدستآمده از گیاه سیسال، ضایعات بازالت دیاربکر، سرباره فولاد موجب بهبود خصوصیات مخلوط SMA مانند افزایش مقاومت در برابر شیار شدگی، افزایش عمر خستگی، بهبود حساسیت رطوبت و کاهش خاصیت ریزش قیر شدند. به عنوان مثال با افزودن 6 درصد اتیلن وینیل استات به قیر عدد روانی تقریبا 43 درصد افزایش یافت. همچنین افزودن نانو Fe2O3 به مخلوطهای SMA به طور متوسط موجب بهبود مقاومت در برابر شیارشدگی به میزان 33 درصد گردید. علاوه براین نتایج نشان میدهد که استفاده از افزودنیهای طبیعی و بهکارگیری مواد و مصالح سنگدانهای بازیافتی و ضایعاتی به عنوان جایگزین بخشی از سنگدانههای موجود، موجب کاهش هزینه ساخت و اجرا میگردد. لازم به ذکر است که این امر از جنبه زیستمحیطی نیز حائز اهمیت میباشد.https://road.bhrc.ac.ir/article_139437_ec18a265f4e5cd7f36a8329597eca1f8.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Selection of suitable locations for the construction of public parking lots by geostatistical analysis of effective location criteria in combination with the transportation habits of office workersانتخاب مکانهای مناسب جهت احداث پارکینگهای عمومی با تحلیل زمینآماری معیارهای مکانمند مؤثر در تلفیق با عادات حملونقلی کارمندان ادارات8710213977010.22034/road.2021.299786.1976FAمیثم عفتیاستادیار، گروه مهندسی عمران (راهوترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمریم شعبانی اصلیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران (راهوترابری)، دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20210817Site selection of public parking lots by considering the relevant criteria will lead to a reduction in marginal parks and consequently reduction in traffic in urban areas. In this study. by designing a survey form and completing it by a number of employees of different departments to statistically analyze their transportation habits and also to determine the average acceptable walking distance in combination with other location criteria to determine suitable places for public parking in one of Rasht have been covered. With 76 percent of respondents believing that having a dedicated car park is not enough for them, the construction of a new public parking is noteworthy. Location criteria analyzed for location in this study include distance from squares and intersections, roads and existing parking lots, population density, medical centers, public transportation stations, as well as attraction centers. The proposed research method is based on evaluating effective parameters using Analytical Hierarchy Process in combination with the ability to model and spatial analysis of geographic information systems . As with the overlap of the spatial and light layers created, suitable plots for the construction of parking on the layer of passages were identified in the form of spatial maps. Then, by adapting the exit zones with high desirability to the current situation of the city and the detailed plan proposed by the municipality, ten optimal spatial locations in the six neighborhoods. Finally, the desirability of the method was evaluated by field visit and reviewing the details of the proposed sitesتعیین محلهای مناسب جهت ساخت پارکینگهای عمومی در طرحهای بالادستی با در نظر گرفتن معیارهای مرتبط تأثیرگذار منجر به کاهش پارک حاشیهای و متعاقباً کاهش ترافیک در محیطهای شهری میگردد. در این پژوهش با طراحی یک فرم نظرسنجی و تکمیل آن توسط تعدادی از کارمندان ادارات مختلف به بررسی و تحلیل آماری عادات حملونقلی آنان و همچنین تعیین معیار میانگین فاصله پیادهروی قابلقبول در تلفیق با سایر معیارهای مکانمند جهت تعیین مکانهای مناسب ساخت پارکینگ عمومی در شهر رشت پرداختهشده است. با توجه به اینکه 76 درصد از افراد شرکتکننده در نظرسنجی معتقد بودند که عرضهی پارکینگ اختصاصی برای آنان کافی نیست، ساخت پارکینگ عمومی جدید توجیهپذیر است. معیارهای مکانمند مورد تحلیل جهت مکانیابی در این تحقیق شامل فاصله از میادین و تقاطعها، راهها و توزیع مکانی پارکینگهای موجود، تراکم جمعیت، مراکز درمانی، ایستگاههای حملونقل عمومی و همچنین فاصله از مراکز جاذب سفر هستند. روش پیشنهادی تحقیق حاضر مبتنی بر ارزشگذاری پارامترهای مؤثر با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در تلفیق باقابلیت مدلسازی و تحلیل مکانمند سیستمهای اطلاعات مکانی است. طوریکه با همپوشانی لایههای مکانی وزندهیشده ایجادشده، پارسلهای مناسب جهت احداث پارکینگ در قالبهای نقشههایی مکانمند مشخص شد. در ادامه با تطبیق پهنههای خروجی با مطلوبیت بالا با وضعیت موجود شهر و طرح تفصیلی پیشنهادی شهرداری، ده موقعیت مکانی بهینه در شش محلهی ضیابری، منظریه، پیرسرا، چله خانه، بازار و باقرآباد طوریکه در نزدیکی معابر اصلی و مراکز اصلی جاذب سفر باشند گزینش گردید. در انتها با بازدید میدانی و بررسی جزئیات مکانهای پیشنهادی، مطلوبیت روش مورد ارزیابی قرار گرفت.https://road.bhrc.ac.ir/article_139770_f6ca96ed8996b5e410d3895141dd5605.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Study of the Application of Chip Seal and Fog Seal in Pavement Management and Practical Observations in Arterial Roads (Bushehr Province)مطالعه کاربرد چیپ سیل و فوگ سیل در مدیریت روسازی راهها و مشاهدات کاربردی در محورهای شریانی استان بوشهر10311813932510.22034/road.2021.296075.1970FAمحسن عموزاده عمرانیاستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران0000-0002-8189-4581رضا حفظ الهدانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایرانمسلم زینالزادهدانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایرانJournal Article20210722One of the biggest infrastructural assets of the country is the road. Due to the heavy costs of repair and improvement, preventive methods and increasing the life of the pavement can play a special role in reducing the costs of the pavement life cycle. At present, according to the goals set in the road pavement management system (PMS) special attention has been paid to the implementation of chip seal and fog seal protection asphalts. Accordingly, in this study, a review of research on chip seals and fog seals such as evaluation tests and proposed quality control methods, review and comparison of implementation methods, use of additives, and environmentally friendly materials has taken. Then, based on the values of the pavement management system indicators of the roads and the classification of methods for improving the pavement condition index (PCI), the international roughness index (IRI) of the roads in Bushehr province and predicting the estimated cost ratio of operations of each category, the performance of chip seal and fog seal have been studied in a number of major road in Bushehr province. the review a shows that, in order to improve the performance and reduce the executive problems, It is beneficial to use environmentally friendly additives and modifiers. Evaluation and quality control of materials and execution also play an important role in the final performance of chip seals and fog seals. Finally, the implementation of chip seal and fog seal protective layers is effective in reducing the cost of pavement life.یکی از بزرگترین سرمایههای زیر ساختی کشور، راه است. با توجه به هزینه های سنگین ترمیم و بهسازی، روشهای پیشگیرانه و افزایش طول عمر روسازی میتواند نقشی ویژه در کاهش هزینههای چرخه عمر روسازی ایفا نماید. در حال حاضر، با توجه به اهداف تعیین شده در سیستم مدیریت روسازی راهها (PMS)، برنامه ریزیهای مدیریتی و اقتصادی صورت گرفته است و در این رویکرد به اجرای آسفالتهای حفاظتی چیپ سیل و فوگ سیل توجه ویژه شده است. در این پژوهش، مروری بر تحقیقات صورت گرفته در مورد چیپ سیل و فوگ سیل از قبیل آزمایشهای ارزیابی و روش پیشنهادی کنترل کیفی، بررسی و مقایسه روش های اجرا، استفاده از افزودنیها، و مصالح سازگار با محیط زیست صورت گرفته است. در ادامه، بر اساس مقادیر شاخصهای سیستم مدیریت روسازی راهها و دسته بندی روشهای ارتقای شاخص وضعیت روسازی، ناهمواری بین المللی راههای استان بوشهر و پیش بینی برآورد نسبت هزینه عملیات هر دسته، عملکرد نمونههای اجراشده چیپ سیل و فوگ سیل در تعدادی از محورهای شریانی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی پژوهشهای صورت گرفته و نمونههای اجرا شده در این استان، نشان میدهد، به-منظور بهبود عملکرد و کاهش مشکلات اجرایی در زمان اجرا و عمل آوری لایههای حفاظتی، استفاده از افزودنیها و اصلاح کنندههای مناسب و سازگار با محیط زیست، سودمند است. ارزیابی و کنترل کیفی مصالح و اجرا نیز نقش بسزایی در عملکرد نهایی چیپ سیل و فوگ سیل دارد. در نهایت، اجرای لایههای حفاظتی چیپ سیل و فوگ سیل در کاهش هزینه طول عمر روسازی موثر است.https://road.bhrc.ac.ir/article_139325_66d3083dfb298dd0b494d761f71288a4.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Calculating the motorcycle insurance price according to their risk of accidentتعیین نرخ بیمه موتورسواران بر اساس ریسک تصادف آنها11912813858710.22034/road.2021.280636.1948FAسید محمد سادات حسینیاستادیار، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانحمیدرضا عزیزیدانش آموخته دکتری، دانشکده راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانJournal Article20210411Rate of accident among the motorcyclists is very high in Iran and insurance companies cost a lot for these damages. However, motorcyclists’ behavior and their circumstance are not the same, and motorcyclists drive with different risks. In this research, the effect of motorcyclists’ characteristics and their circumstances on their rate of accident is studied, using motorcyclists’ accident reports. It is shown, that, risk of accident varies for different provinces. In addition, it is shown, that age and driving experience have significant effect on the risk of accident. Based on these result, it is suggested, that insurance companies calculate insurance price or its discounts according to the motorcyclists’ characteristics and their habitancy. This can impulse risky motorcyclists to be more cautious and can impulse government agencies to build safer roads. Considering that, different provinces and different motorcyclists have different risk of accident; insurance companies can achieve more profit using unequal pricing policy.آمار تصادفات موتورسواران در کشور در سطح بالایی قرار دارد و شرکتهای بیمه هزینههای بسیاری را برای جبران این خسارتها پرداخت میکنند، این در حالی است که رفتار موتورسواران و شرایط محیطی آنها یکسان نیست و موتورسواران با ریسکهای متفاوتی موتورسواری میکنند. در این تحقیق با روش اسنادی اطلاعات مربوط به گزارشهای تصادفات موتورسواران از سامانه تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی و اطلاعات مربوط به خصوصیات موتورسیکلتها از سامانه شماره گذاری جمعآوری گردید. در این تحقیق سعی شده تا تأثیر خصوصیات موتورسواران و محیط موتورسواری بر میزان تصادفات آنها بررسی گردد. نتایج این تحقیق نشان داده است که خطر موتورسواری در استانهای مختلف کشور متفاوت است و سن و داشتن تجربه موتورسواری نیز بر خطر تصادف موتورسواران مؤثر است. بر اساس این نتایج پیشنهاد شده است که شرکتهای بیمه حق بیمه یا تخفیف سالیانه بیمه را با توجه به خصوصیات موتورسوار و محل سکونت او تعیین نمایند. به این ترتیب انگیزه ای برای احتیاط بیشتر برای موتورسوارانی که در معرض خطر بیشتری هستند فراهم میگردد. همچنین با مشخص شدن تفاوت در میزان خطر استانهای مختلف، زمینه برای توجیه مسؤلین جهت ایمن تر کردن معابر کشور برای موتورسواران فراهم میگردد.https://road.bhrc.ac.ir/article_138587_88c509052a06e71df766443d1d17ee30.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Investigation of types and causes of breakdowns and cracks in asphalt roads in Bandar Mahshahr city in Khuzestan provinceبررسی انواع و علل خرابیها و ترکهای به وجود آمده در آسفالت معابر شهر بندرماهشهر در استان خوزستان12914013932010.22034/road.2021.292698.1962FAمحمود غبیشاویدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایرانعلی آراماستادیار، گروه مهندسى عمران، دانشگاه آزاد اسلامى واحد یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20210628With the expansion of cities and the emergence of various industries and changing uses for appropriate development, the need to use the network of asphalt roads has increased day by day and it has also occurred. This is clearly visible in industrial cities and the management of the pavement system in these cities should be such that the network monitors the inner city roads well and prevents the reduction of pavement quality in terms of service and safety to users. . The city of Bandar Mahshahr, as a center and base of petrochemicals in Iran, which has accommodated huge petrochemical industries, etc., has a wide network of roads that have a wide role in supplying and delivering industrial parts to this city. This opinion helps to improve the condition of the pavement in this city by continuously examining the pavement and identifying the defects in the road surface. if itبا گسترش شهرها و پیدایش صنایع مختلف و تغییر کاربریها برای توسعههای متناسب با آن، لزوم استفاده از شبکه راههای آسفالتی نیز روز به روز بیشتر شده و آن نیز به وقوع پیوسته است. این امر در شهرهای صنعتی به وضوح قابل مشاهده بوده و نحوه مدیریت سیستم روسازی نیز در این شهرها باید به نحوی باشد که شبکه راههای درون شهری را به خوبی رصد کرده و مانع از کاهش کیفیت روسازی از جهت خدمتهی و ایمنی به کاربران شود. شهر بندر ماهشهر به عنوان قطب و پایگاه پتروشیمی در کشور ایران که صنایع عظیم پتروشیمی و غیره را در قلب خود جا داده است، دارای شبکه راههای وسیعی است که نقش گستردهای در تامین و رساندن قطعات صنعتی به این شهر داشته و از این نظر بررسی مداوم روسازی و شناسایی خرابیهای موجود در سطح راه کمک شایانی به بهبود وضعیت روسازی در این شهر میکند. در این تحقیق خرابیهای عمده موجود در سطح شهر بندر ماهشهر بررسی و برداشت گردید و مورد تحلیل قرار گرفت تا بهترین روش برای تعمیر آنها با توجه به آبوهوا و وسایل نقلیه ارائه گردد. نتایج به دست امده حاکی از وجود عمده خرابیهاییی شامل ترکهای پوست سوسماری، ترکهای بلوکی، ترکهای طولی و عرضی، موج زدگی، چاله و ... در این شهر بوده است که به عنوان مثال برای ترک پوست سوسماری روش لکهگیری، اجرای سیل کت و بهبود وضعیت باربری اساس و خاک بستر پیشنهاد گردیده است و برای سایر خرابیها نیز به تفصیل در بخش نتیجهگیری روشهای مختلفیhttps://road.bhrc.ac.ir/article_139320_bd2c89e839b44c3f8cbc5212b159b3b8.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Standard Formulation of data in Interlocking System by RailML Method: Case Study Zavaraeh Station in Tehran- Bafgh Corridorفرموله سازی استاندارد دادههای اینترلاگینگ به روش RailML مطالعه موردی ایستگاه زواره محور تهران- بافق14115014271910.22034/road.2023.142719FAندا شایاندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانمحمدعلی صندیدزادهدانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20190514In the rail industry, in order to reduce the cost of engineering of interlocking systems, there is a need to simplify the exchange of technical information between shareholders. RailML is an open source IT tool designed to standardize the exchange of data in various rail processes. Lack of standards for data structures and protocols requires the design and maintenance of several interfaces between applications. This approach is inefficient, time consuming and costly. Different requirements and new Interlocking areas impede the complete automation of the engineering design chain. RailML is based on markup language and uses the XML schema to define a new data exchange structure for data interchange between railway applications. In this paper, the RailML Standard markup language is used as the basis and exchange format for formulating the safe routes of the Tehran-Bafgh corridor in Zvaareh station. It can be used to formulate its safe pathways in design and testing.در صنعت ریلی به منظور کاهش هزینههای مهندسی سیستم های اینترلاکینگ نیاز به ساده سازی تبادل اطلاعات فنی بین سهامداران وجود دارد. RailML یک ابزار IT متن باز است که هدف آن استاندارد سازی تبادل دادهها در فرآیندهای ریلی مختلف است.. فقدان استانداردهایی برای ساختارها و پروتکلهای دادهها نیاز به طراحی و نگهداری چندین واسط بین برنامه های کاربردی را ایجاد میکند. این رویکرد ناکارآمد، زمان بر و هزینه بر است. الزامات مختلف و نواحی جدید اینترلاکینگ مانع اتوماسیون کامل زنجیره طراحی مهندسی میشود. RailML بر اساس زبان نشانه گذاری قابل توسعه است و از طرح XML برای تعریف ساختار تبادل داده جدید برای تعامل دادهها میان برنامههای کاربردی راه آهن استفاده میکند. در این مقاله از زبان نشانه گذاری استاندارد RailML به عنوان اساس و فرمت تبادل برای فرموله سازی مسیرهای ایمن ایستگاه زواره محور تهران – بافق استفاده شده است. که از فرموله سازی مسیرهای ایمن آن در طراحی و تست میتوان استفاده کرد.https://road.bhrc.ac.ir/article_142719_d39593c91b6370ac4eb51745ebd5bcba.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Prioritization of Countermeasures in Black Spots Based On HSM Methodاولویت بندی اقدامات اصلاحی در نقاط پرتصادف بر اساس روش HSM15116011808010.22034/road.2023.118080FAمحمد کوهیدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمود صفارزادهاستاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20200623In this research, researchers are looking to prioritize countermeasures in one of the important intersections of Darrehshahr city. The four countermeasures including installing a traffic signal, installing a speed hump in the minor approach, drawing a stop line in the minor approach +sign and creating a rumble stripe in the major and minor approach for this intersection are considered. The research method is the economic evaluation method in HSM. In the economic evaluation of countermeasures, the costs of fatal crashes, injuries and damages for the year 1399 have been calculated. Also, the expected crashes before and after the implementation of the countermeasures and the reduction in the frequency and severity of the crashes caused by the implementation of the countermeasures have been estimated. By calculating the annual benefits of crashes reduction and calculating the current value of benefits, assuming a 3 percent discount rate and a service life of 10 years for countermeasures, cost-benefit analysis and cost-effectiveness of countermeasures have been performed. The results show that according to the Benefit-Cost Ratio method, the stop line in the minor approach +sign, the creation of the rumble stripe in the major and minor approach, the installation of the speed hump in the minor approach and the installation of the traffic signal have priority, respectively. Also, for every million Rials spent on the implementation of the stop line in the minor approach +sign, the ratio of benefit to cost during the 10-year lifespan is 396508.5 to 1.محققان در این تحقیق به دنبال اولویت بندی اقدامات اصلاحی، با توجه به کاهش در تصادفات و هزینه اجرای آنها در یکی از تقاطع های مهم شهرستان دره شهر(استان ایلام) هستند. به منظور ایمنسازی، با توجه به کاربری های اطراف و نوع تقاطع، چهار اقدام اصلاحی شامل نصب چراغ راهنما، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی، خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو و ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی برای این تقاطع در نظر گرفته شده است. روش بکاررفته در تحقیق، روش ارزیابی اقتصادی راهنمای ایمنی راه(HSM) است که در سال 2010 توسط AASHTO به چاپ رسیده است. در ارزیابی اقتصادی اقدامات، هزینه های تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی برای سال 1399 محاسبه شده است. همچنین تصادفات موردانتظار قبل و بعد از اجرای اقدامات و کاهش در فراوانی و شدت تصادفات ناشی از اجرای اقدامات نیز تخمین زده شده است. با محاسبه منافع سالانه کاهش در تصادفات و محاسبه ارزش فعلی منافع با فرض نرخ تنزیل 3 درصد و عمر خدمت 10 سال برای اقدامات اصلاحی، تحلیل فایده-هزینه و اثربخشی هزینه اجرای اقدامات انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که طبق روش نسبت فایده-هزینه(B/C) به ترتیب خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، ایجاد نوارلرزاننده عرضی در رویکرد اصلی و فرعی، نصب سرعتکاه در رویکرد فرعی و نصب چراغ راهنما دارای اولویت هستند. همچنین برای هر میلیون ریال صرف هزینه در اجرای خطکشی توقف در رویکرد فرعی+تابلو، نسبت فایده به هزینه آن طی عمر 10 ساله برایر 5/396508 به 1 است.https://road.bhrc.ac.ir/article_118080_e9697eef252b1c4c0c15df0703cf0637.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321evaluation the braking distance changes with vehicle speedارزیابی روند تغییرات فاصله ترمزگیری با سرعت وسیله نقلیه1611728784510.22034/road.2023.87845FAمحسن نجفی علمدارلودانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، مازندران، بابل، ایرانسعید حسامیدانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، مازندران، بابل، ایرانJournal Article20190521Friction of the pavement surface is one of the most important indicators of pavement, which in addition to safety on other things, such as sound production and driving comfort, also affects. Due to the shortcomings in this section and the fact that the friction of the pavement surface has not been measured in real and field in Iran, so in this research for the first time in Iran, the locking wheel was completely designed and built. Then by studying three routes in Shiraz and using the British pendulum test and sand patch test, and using various references, the results of the device were validated and then the variation of the braking distance was obtained based on the speed of motion. The results indicate a change in friction number from about 70 to 30 at a speed of 40 to 120 km / h. This change increases the braking distance by about 300%.اصطکاک سطح روسازی یکی از مهمترین شاخص های روسازی است که علاوه بر ایمنی بر موارد دیگر مانند تولید صدا و راحتی رانندگی و... نیز تاثیرگذار است. با توجه به کاستی های موجود در این بخش و این که تا کنون اصطکاک سطح روسازی به صورت واقعی و میدانی در ایران اندازه گیری نشده است بنابر این در این پژوهش برای اولین بار در ایران دستگاه چرخ قفل شونده به صورت کامل از ابتدا طراحی و ساخته شده است. سپس با بررسی سه محور در شهر شیراز و با استفاده از آزمایش پاندول انگلیسی و آزمایش پخش ماسه واستفاده از روابط مراجع مختلف، نتایج دستگاه ساخته شده اعتباز سنجی گردیده است و سپس روند تغییرات فاصله ترمزگیری بر مبنای سرعت حرکت به دست آمده است. نتایج بیانگر تغییر عدد اصطکاک از حدود 70 تا 30 در سرعت 40 تا 120 کیلومتر بر ساعت است. این تغییر باعث افزایش حدود 300 درصدی فاصله ترمزگیری می گردد.https://road.bhrc.ac.ir/article_87845_d99771fc547cbe254288ff1a0e89ecd3.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Developing a checklist for rapid visual screening of bridges to evaluate security risksتدوین چک لیست بازرسی چشمی سریع پلها برای ارزیابی ریسکهای امنیتی17319614018610.22034/road.2021.314358.1990FAمهدی دزفولی نژاددانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.رضا رؤفیاستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.احمد دالونددانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.Journal Article20211109So far, several studies have been conducted to provide various bridge inspection checklists for different applications. However, many of these checklists focus on seismic vulnerability assessment or the identification of various types of bridge defects and cannot be used to assess security risks. The purpose of this paper is to try to develop a checklist for rapid visual screening of bridges to evaluate security risks. In preparing this checklist, we have tried to express the questions in a simple and clear way so that the inspectors with general information about the bridges and without performing destructive or non-destructive tests can easily calculate the probability of successful attack (Psuc) that is used to assess the vulnerability of the bridges. The checklist of this article is prepared in three sections: (1) questions, (2) scoring table, and (3) visual guide. The questions section examines the level of security of bridges from the perspective of criteria related to (D1: Deter), (D2: Detect), (D3: Deny), and (D4: Delay) countermeasures. This checklist examines 6 common security threat scenarios on bridges, including (1,2) Vehicleborne improvised explosive device (VBIED), land borne and waterborne, (3) Hand-emplaced IED (HEIED), (4,5) Vehicular impact (VI), land borne and waterborne, and (6) Fire. The checklist provided can be used to assess the security of common types of bridges with the use of road transport both inside and outside urban environments crossing a valley or river.تا کنون چک لیستهای متعددی جهت بازرسی پلها با کاربردهای مختلف ارائه شده است. اما تمرکز بخشهای عمدهای از چک لیستهای مذکور بر جمعآوری اطلاعات در خصوص آسیب پذیری لرزهای و یا شناسایی انواع خرابی در پلها بوده و نمیتوانند جهت ارزیابی سریع ریسکهای امنیتی مورد استفاده قرار گیرند. هدف از مقاله حاضر تلاش برای تدوین چک لیست بازرسی چشمی جهت ارزیابی سریع امنیت پلها میباشد. در طراحی این چک لیست سعی شده تا سوالات بصورت ساده و شفاف بیان شوند تا به راحتی و با داشتن اطلاعات عمومی از پلها و بدون انجام تستهای مخرب یا غیر مخرب بتوان پارامتر احتمال موفقیت در اجرای عملیات را (Psuc) که در ارزیابی آسیب پذیری پلها مورد استفاده قرار میگیرد بصورت کمی محاسبه نمود. چک لیست این مقاله در سه بخش سوالات، جدول امتیاز دهی و راهنمای تصویری تدوین شده است. بخش سوالات به بررسی وضعیت امنیتی پلها از دیدگاه معیارهای مرتبط با چهار گروه اقدامات بازدارنده (D1 : Deter)، تشخیصی (D2 : Detect)، محدود کننده (D3 : Deny)، تاخیری (D4 : Delay) میپردازند. در این چک لیست 6 سناریو تهدید انسان ساز رایج در پلها شامل : انفجار با وسایل نقلیه از زمین، از آب، انفجار با وسایل دستی، آتش زدن، ضربه مستقیم با وسایل نقلیه زمینی و آبی مورد بررسی قرار گرفته است. چک لیست ارائه شده برای ارزیابی امنیت انواع پلهای متداول با کاربرد حمل و نقل جاده ای اعم از درون و برون شهری از نوع درهای و رودخانهای قابل استفاده میباشد.https://road.bhrc.ac.ir/article_140186_c988da6e565f54bd5bc7c55e749572b5.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X3011020220321Screw Pile and Its Application in Road’s Subgrade Improvementشمع پیچی و کاربرد آن در بهسازی خاک بستر راه19720614140810.22034/road.2021.302134.1979FAعلی چغامهدانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک/دانشکده عمران/ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی/ تهرانمحمد علی ارجمندعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانمصطفی آدرسیعضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران0000-0002-5209-9386Journal Article20210830This article introduces and uses screw piles in the road construction industry. Considering the continuous expansion of the country's need for various restraints and piles in the construction industry and other industries such as road construction, telecommunications, etc., the use of advanced and modern technologies in this field are very important. It is important to note that, according to studies, a large percentage of the operating costs are spent on the construction of the foundation on loose and dense land. Therefore, the use of foundations that have a higher construction speed, are also economically viable and for different types of soil groups, environmental compatibility, no excessive change of soil layers, easy implementation conditions and no need for specialized personnel, Suitable, recommended.Due to the simple technology and fast implementation of this type of pile in all climatic and regional conditions and also the lower implementation cost compared to other similar methods, the use of this type of pile in the soil of the road construction bed can be very useful.این مقاله به معرفی و کاربرد شمع پیچی در صنعت راهسازی میپردازد. با عنایت بر گسترش مداوم نیاز کشور به انواع مهارها و گروه شمعها در صنعت ساختمان و سایر صنایع از قبیل راهسازی برق، مخابرات و... استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و مدرن در این زمینه، اهمیت بسزائی دارند. این نکته حائز اهمیت است که طبق مطالعات انجام شده، در زمین های سست و غیر متراکم درصد بالایی از هزینههای اجرائی صرف احداث فوندانسیون می شود. بنابراین استفاده از فوندانسیون هایی که سرعت احداث بالاتری دارند، همچنین از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند و جهت انواع گروه های خاک، سازگاری با محیط زیست، عدم تغییر بیش از اندازه لایه های خاک، شرایط اجرایی آسان و عدم نیاز به نیروی متخصص، مناسب است، توصیه می گردد. با توجه به تکنولوژی ساده و اجرای سریع این نوع شمع در همه شرایط آب و هوایی و منطقه ای و همچنین هزینه اجرای پایین تر نسبت به سایر روش های مشابه، کاربرد این نوع از شمع در خاک بستر راهسازی بسیار مفید میتواند واقع شودhttps://road.bhrc.ac.ir/article_141408_dfe73c058ee0abcee75d8d6d22a66489.pdf