مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621Manhole Covers, Problems and Solutionsدرپوش منهولها، معضلات و راهکارها819250939FAمهرداد نصریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکیوان آقابیکدکترای حمل و نقل، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایرانطهمز احمدپوردانشجوی دکترای، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل سازمان مشاور
فنی و مهندسی شهر تهران، ایرانJournal Article20171014Manhole covers are one of the basic needs for a city which are used to protect our underground facilities from external dangers and also protect our citizens from the probable hazards related to these facilities. These covers are located in paths like sidewalks and streets in a city. Their presence in such places may create specific problems and hazards, which ignoring them and not trying to solve or prevent such hazards, may result in monetary loss and citizens’ injury or death in some cases. Some of these problems come from the cover itself, such as noisy manhole covers or cover’s removal because of inappropriate installation. Some others are related to the facilities, like the bad smell coming from sewer manholes or explosion in a manhole because of intolerable pressure coming from the gases and vapors resulting cover’s shooting out to the street or sidewalk. There are also some problems which are made because of an external matter like iron covers being stolen and a deep hole remains which is a great danger for a pedestrian or cyclist. In this paper we’ve tried to describe covers and illustrate their loading conditions, also we’ve analyzed common materials used to produce covers and finally common problems and hazards related to these covers are discussed and appropriate solutions, which are taken from different countries experiences, are presented for each. <br /> <br /> <br /> <em>درپوش منهولها جزء لاینفک شهرها هستند و برای محافظت از تاسیسات زیرزمینی در برابر عوامل خارجی و مراقبت از شهروندان و فضای شهری در برابر خطرات محتمل ناشی از این تاسیسات بکار گرفته شدهاند. وجود این درپوشها در معابر مختلف شهری مثل پیادهروها و خیابانها، با توجه به ماهیت خود درپوش و تاسیسات تحت محافظت آن، همراه با ایجاد معضلات و مشکلات بخصوصی است که در صورت بیتوجهی به آنها و عدم تلاش برای رفعشان، ممکن است خسارات مالی و جانی به دنبال داشته باشند. این معضلات برخی به سازه منهول و ساختار درپوش بازمیگردند، نظیر ایجاد سروصدا در اثر عبور خودرو از روی دریچه لق یا کنده شدن درپوش به دلیل نصب غیر اصولی یا اتصال نامناسب آن به قابش، و برخی نیز به تاسیسات زیر آنها مربوط میشوند، مثل پرتاب شدن درپوش در اثر فشار بیش از حد گازها و بخارهای تاسیسات و یا بوی بد ناشی از منهولهای فاضلاب، و برخی نیز در اثر عوامل خارجی پدید میآیند، نظیر سرقت درپوشهای فلزی و افتادن عابر به درون چاله منهول. در این مقاله ضمن آشنایی با ساختار و ماهیت درپوشها، مصالح عمده به کار رفته در ساخت درپوشها بررسی میشوند تا نقاط ضعف و قوت هرکدام روشن گردد و سپس مشکلات مربوط به درپوشها مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و راهکارهای مربوط به رفع هریک با توجه به تجارب متخصصین در کشورهای مختلف ارائه میگردد.</em><br /> <strong> </strong><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_50939_6c48a394b028f8e21604a46b69d71d6b.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621Investigating the Properties of Asphalt Concrete Containing Waste PET and Rubber Asphaltبررسی خصوصیات بتن آسفالتی گرم حاوی پلیمر ضایعاتی PET1 و قیر لاستیکی9310850942FAحسن طاهرخانیاستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانمحمدرضا ارشدیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20171014In this research the effects of waste polymer of PET on the performance of asphaltic mixtures containing rubber asphalt are investigated. To this end, two different sizes of waste PET particles were added into an asphalt concrete at different percentages of 2, 4, 6, 8 and 10% (by the weight of asphalt binder). After determination of the optimum binder content of each mixture, they were subjected to different tests of Marshall Stability, indirect tensile strength and dynamic creep tests. Dynamic creep tests were conducted using UTM-10 under 300kPa and temperature of 40°C for evaluating the permanent deformation behavior of the mixtures containing different percentages of PET. The results showed that the addition of PET into the asphaltic mixtures containing rubber asphalt resulted in the improvement of Marshall Stability and Marshall Quotient compared with the control mixture without PET, with the highest stability was obtained for the mixtures containing 10% of PET. The indirect tensile strength tests results showed that, for both sizes, the highest indirect tensile strength was obtained by the addition of 2% of PET, beyond which the indirect tensile strength decreased with increasing PET content. The dynamic creep test results showed that the mixtures containing PET have a different behavior under dynamic loading compared with that under static loading. It was found that the addition of PET results in the reduction of resistance against permanent deformation under dynamic loading, such that, the resistance decreased with increasing PET content. The Marshall stability, indirect tensile and dynamic creep tests results showed that the mixtures containing finer PET particles have a higher resistance than those containing coarser particles. <br /> <br /> <br /> <em>در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر پلیمر ضایعاتی </em><em>PET</em><em> بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی، </em><em>PET</em><em> با دو اندازه مختلف و در مقادیر 2، 4، 6، 8 و 10 درصد (بر اساس وزن قیر) به مخلوطهای آسفالتی افزوده شد. پس از تعیین مقدار قیر بهینه مربوط به ترکیبهای مختلف، مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em>، تحت آزمایشهای استقامت و روانی مارشال و کشش غیرمستقیم قرار گرفتند. همچنین، آزمایش خزش دینامیکی با استفاده از دستگاه </em><em>UTM-10</em><em>، در سطح تنش </em><em>kPa</em><em>300 و دمای </em><em>°C</em><em>40، به منظور ارزیابی تغییر شکل ماندگار (شیار افتادگی) مخلوطهای حاوی درصدهای مختلف </em><em>PET</em><em>، با دو اندازه به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که اضافه کردن </em><em>PET</em><em> به مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی باعث بهبود مقاومت مارشال و نسبت مارشال نسبت به نمونه شاهد شد، بهطوریکه بیشترین مقدار مقاومت و نسبت مارشال مربوط به نمونههای حاوی 10 درصد </em><em>PET</em><em> شد. همچنین نتایج آزمایش کشش غیرمستقیم نشان داد که اضافه کردن </em><em>PET</em><em> به مقدار 2 درصد باعث افزایش مقاومت کششی غیرمستقیم شد و با اضافه کردن مقادیر بیشتر </em><em>PET</em><em> مقاومت کششی غیرمستقیم کاهش یافت. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نشان داد که مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی </em><em>PET</em><em> رفتار متفاوتی در برابر بارگذاری دینامیکی دارند. افزودن </em><em>PET</em><em> به مخلوطهای آسفالتی باعث کاهش مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی (شیار افتادگی) تحت بارگذاری دینامیکی شد، بهطوریکه با افزایش مقدار </em><em>PET</em><em> مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی کاهش یافت. نتایج آزمایشات استقامت مارشال، نسبت مارشال، مقاومت کششی غیرمستقیم و خزش دینامیکی نشان دادند که مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em> با اندازه ذرات کوچکتر نسبت به مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em> با اندازه بزرگتر، مقاومت بیشتری دارند. </em><br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_50942_4b53ef0642193372ad75afdd6f8ed1c8.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621Introduced A Method for Drilling a Subway Tunnel and NATM in the Industryمعرفی و بررسی روش حفاری NATM در صنعت تونلسازی و مترو10911450938FAآرش بخشیپور صداپشتهکارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله، دانشگاه آزاد شبستر، آذربایجان، ایرانJournal Article20171014Excavation tunnels subway traditional and mechanized two methods of all sections are done.Method selection the tunnel to the tunnel, project scheduling, overburden status, urban location and traffic, geological conditions, ground level subsidence, and other considerations, the efficiency of the method is dependent.This paper introduces a a variety of tunnel excavation methods and the advantages and disadvantages of their perform operations and processes are briefly described.The purpose of this paper is to provide young engineers familiar with the basic concepts are the tunneling industry. <br /> <br /> <br /> <em>حفاری تونلهای مترو به یکی از دو روش سنتی و مکانیزه تمام مقطع انجام میشود. انتخاب روش اجرای تونل به طول تونل، زمانبندی پروژه، وضعیت روباره، موقعیت شهری و ترافیکی، وضعیت زمین شناسی، نشست سطح زمین، راندمان روش و سایر ملاحظات وابسته است. در این مقاله انواع روشهای حفاری تونل معرفی شده و مزایا و معایب و مراحل انجام عملیات آنها بطور مختصر شرح داده شده است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی مهندسان جوان کشور با مفاهیم اولیه در صنعت تونل سازی میباشد.</em><br /> <br /> <br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_50938_d3bd8cd2ddbb75fbd2bb5651e5ea3d2f.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621Evaluation of Trends in the Share of Rail Transportation and Road Fatalityبررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جادهای11512250943FAنریمان نیکودانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایرانعلی توکلی کاشانیاستادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایرانافشین شریعت مهیمنیدانشیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایرانJournal Article20171014The share of railway transport is inconsiderable in Iran. This could be one of the major causes of the high rate of fatalities in Iran. So the issue of road safety, regardless of different transport modes, is not perfect. Safety can be described as an issue by the three main indexes: exposure, risk, and consequence. With changes in any of these three dimensions, safety requirements will change. One method of reducing exposure index is developing safer transport modes such as railways. In This paper, the relationship between the share of rail and road traffic fatalities through statistical analysis of data from Germany, Denmark, Belgium, and Austria countries is analyzed. In these countries with high rail density, road death rate is decreased with increasing the share of rail. <br /> <em>سهم ناچیز حمل ونقل ریلی در کشور، باعث شده است تا اکثر سفرهای برونشهری با شیوه حمل و نقل جادهای صورت گیرد که این موضوع می تواند تبعات منفی افزایش تلفات در راهها را بدنبال داشته باشد. تعداد تلفات حوادث ترافیکی می تواند توسط سه بعد اصلی مواجهه، ریسک و پیامد تبیین شود. تغییر در هر یک از این سه بعد، تعداد تلفات را تغییر خواهد داد. یکی از روشهای کاهش مواجهه، ترویج مدهای حمل و نقل ایمن تر نظیر راه آهن است. بنابراین مسئله کاهش تلفات حوادث ترافیکی بدون درنظرگرفتن نقش سهم حمل و نقل ریلی، امکانپذیر نیست. در این مقاله روند تغییرات بین سهم حمل و نقل ریلی وتلفات حوادث جاده ای از طریق مطالعه </em><em>آماری با تمرکز بر داده های </em><em>کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک و بلژیک بررسی شده است. در داده های مربوط به این کشورها یک رابطهی منفی قوی و متوسط بین دو متغیر سهم حمل و نقل ریلی مسافری و تعداد تلفات رانندگی مشاهده شده است.</em><br /> <strong><em> </em></strong><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_50943_6fa507a629bbecd844058d6a6a4c3cb3.pdfمرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621The Study of Form and Mechanism of Drift in the Railway Infrastructure and Its Consolidated Using the Geogrid Soil Wallبررسی شکل و مکانیسم رفتاری رانش در محور زیر سازی راهآهن و تثبیت آن با استفاده از دیوار خاک مسلح12312850941FAرضا جعفرزادهدانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسین مشاور اتحادراه، تهران، ایرانJournal Article20171014The design of major transport infrastructure in the Late Pliocene sediments of the Pliocene to the lithological and tectonic features regions, should be accompanied by detailed geological studies.The drift began at the railway crossing, the direction of movement (to force), the rates that were measured through the six-month period instruments, detectors that were specified drift depth, topography harvest limits and stratigraphy drift is used. Data was from the study indicate geology, the speed, direction and drift volume. The implementation of variants in the vicinity of the railway specific bridge due to its high financial burden is not possible and therefore drift energy reduction processes or to create a buffer against it, were studied. Field observations, drift conditions and the location of the data, we were forced to reduce the energy and drift to be used to plan the implementation of retaining wall. So, while providing full details of the proposed scheme in this paper, the reinforced soil walls (reinforced with geogrid) was conducted. <br /><strong> </strong> <br /> <em>طراحی مسیر های مهم زیر ساخت حمل و نقل کشور در رسوبات پلیوسن تا پلیوسن پسین با توجه به ویژگی های لیتولوژیکی و تکتونیکی مناطق، باید با مطالعات دقیق زمین شناسی همراه باشد. در این مطالعه با شروع رانش در محور عبوری راه آهن، از جهت حرکت (جهت نیروها)، نرخ حرکت که از طریق ابزارهای دقیق در بازه شش ماهه اندازه گیری شد، ردیاب ها که عمق رانش را مشخص کردند،برداشت توپوگرافی محدوده و چینه نگاری رانش استفاده شده است. داده های حاصل از بررسی ها بیانگر زمین شناسی،مقدار سرعت،جهت و حجم رانش بود. از طرفی اجرای واریانت مسیر در محور راه آهن به علت وجود پل خاص در مجاورت آن و بار مالی زیاد امکان پذیر نبوده و بنابراین فرایندهای کاهش انرژی رانش یا ایجاد حایل در مقابل آن، مورد مطالعه قرار گرفت. مشاهدات میدانی، شرایط محل وقوع رانش و داده های حاصل، ما را بر آن داشت تا از طرح اجرای دیوار حایل به همراه کاهش انرژی رانش استفاده شود. لذا ضمن ارائه جزییات کامل طرح ارائه شده در این نوشتار، دیوار خاک مسلح (مسلح شده با ژئوگرید) با مصالح خاکی بالای 70 </em><em>CBR</em><em> ، به صورت لایه های 15 سانتی متری اجرا شد.</em><br /> <strong> </strong><br /> مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیجاده1735-062X248720160621Traffic Condition Improvement using Aimsun Simulation Softwareارایه راهکار بهبود شرایط ترافیکی با استفاده از نرمافزار شبیهسازی Aimsun12914250940FAامیر کاظمی فرددانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران (مدیریت و برنامه ریزی حمل و نقل)، واحد تهران جنوب،
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفریدون مقدس نژاددانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانشعله کاظمی فرددانشجوی دکتری، شیمی کاربردی، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20171014In this paper, the 1st Shahran square that is located in the North West of Tehran metropolis, was simulated and analyzed with Aimsun simulation software based on microscopic level. Field study data were obtained from census of cars and buses passing through each side of the square and around it in peak hour traffic (from 5 pm to 6 pm). In addition, the percentage of the route choice was specified to determine traffic conditions. After collecting and entering data in Aimsun, calibrating values based on observed drivers’ behavior were entered to achieve validation and verification of the input data. For this purpose, two main scenarios were examined. In the first scenario, the current situation of the square with just one U-turn on the east side of the square was evaluated. Then, as a traffic solution in the second scenario, three U-Turns were designed on the west side, north side, and south side of the square. The output results from comparison two scenarios showed a downward trend in travel time and number of stops, while, speed rate and traffic flow rate showed an upward trend. <br /> <br /> <em>در این مقاله، که از نرمافزار شبیهسازی </em><em>Aimsun</em><em> بهمنظور مدلسازی در سطح خردنگر<sup>1</sup> استفاده میگردد، میدان اول شهران واقع در شمال غرب کلان شهر تهران شبیهسازی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مطالعات میدانی، شامل سرشماری تعداد خودروهای سواری و اتوبوسهای عبوری از هر ضلع میدان و خود میدان در ساعت اوج ترافیک (از 5 عصر الی 6 عصر) بوده است. بهعلاوه، درصد انتخاب مسیر حرکت خودروها در میدان نیز جهت تعیین وضعیت ترافیکی میدان مشخص گردید. پس از جمعآوری و ورود دادهها در نرمافزار </em><em>Aimsun</em><em>، کالیبراسیون و بومیسازی نرمافزار صورت میگیرد تا خروجی نرمافزار، بر اساس کشور ایران تنظیم گردد و نتایج حاصل دارای صحت و اعتبار باشند. بدین منظور، دو سناریوی اصلی مورد بررسی قرار گرفت. در سناریوی اول، شرایط فعلی میدان با یک دور برگردان پیش از میدان در مسیر منتهی به ضلع جنوبی ارزیابی شد. سپس به عنوان راهکار ترافیکی در سناریوی دوم، سه دور برگردان پیش از میدان، به مسیرهای منتهی به میدان اول شهران در ضلعهای شمالی، غربی، و شرقی اضافه شد. نتایج حاصل از خروجی نرمافزار نشان میدهد که در سناریوی دوم، زمان سفر و تعداد توقفها روندی نزولی داشته و در عوض، نرخ سرعت و نرخ جریان ترافیک روندی صعودی را نشان میدهند</em><em>.</em><br /> <em> </em><br /> https://road.bhrc.ac.ir/article_50940_ce02b4f1d3f4de993895171aa6ae4a55.pdf