Modeling the Prediction of Fatal Crashes at the Signalized Intersection (Case Study: Isfahan)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Civil and Transportation, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, University of Zanjan, Zanjan, Iran.

3 M.Sc., Grad., Faculty of Civil and Transportation, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Intersections are a factor in determining the capacity of the transportation network, and any disruptions such as accidents in them will result in a severe capacity reduction. Accident crashes at intersections are significant due to the convergence of traffic flows. The purpose of this study is to investigate the factors affecting fatal accidents. For this purpose, geometric, traffic, fatality and control status data of 65 intersections of Isfahan city were extracted and analyzed in SPSS22 software. This analysis was carried out using Poisson linear logarithmic modeling, negative binomial linear logarithmic and linear regression. The results showed the superiority of the negative binomial model to the other two models, and it was found that 5 variables including the number of phases at the intersection, the presence of the camera, the width of the line, the width of the left-turning lane and the straight transit volume, are among the variables that affect safety.

Keywords


- افندی­زاده، ش. عبدالمنافی، س. ا. و احمدی­نژاد، م.، (1386)، "مقایسه نتایج مدل­های آماری و شبکه عصبی در پیش­بینی تصادفات در تقاطعات"، پژوهشنامه حمل و نقل، سال چهارم، شماره چهارم، ص. 339-355.
 
- سروری، ع. محمدزاده مقدم، ا. و صالحی، م.، (1397)، "توسعه مدل‌های منعطف کلان­گر پیش‌بینی فراوانی تصادفات با در نظرگیری وابستگی‌های فضایی و اثرات مشاهده نشده ناهمسان‌ساز"، فصلنامه مهندسی حمل ونقل، پذیرش شده برای چاپ.
 
- شفیعی نیک آبادی، م. و حکاکی، ا.، (1397)، "مدل پویای عوامل انسانی و وسیله نقلیه مؤثر بر تصادفات ترافیکی منجر به جرح و فوت در شهر تهران"، پژوهشنامه حمل و نقل، پذیرش شده برای چاپ.
 
- شیخ الاسلامی، ع. ا. و عزیزی، ل.، (1389)، "مدل­سازی تعداد در تقاطعات چراغ‌دار"، پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران.
 
 
- عبدالهی، ر.، حق شناس، ح. و ریخته گران، ر.، (1398)، "مدل‌سازی همزمان تأثیر عوامل هندسی، توپوگرافی و دسترسی راه در تصادفات راه‌های برون‌شهری با عامل سازی و رگرسیون خطی تعمیم یافته"،  فصلنامه مهندسی حمل و نقل، دوره 11، شماره 1، ص. 1-20.
- قاسمی نوقابی، م. و آیتی، ا.، (1388)، "­پیش­بینی فراوانی تصادف­های جرحی در تقاطع­های چهارشاخه چرغ­دار"، پژوهشنامه حمل و نقل، سال ششم، شماره سوم، ص.22-38.
 
- معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، (1394)، "مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان، شناسایی وضع موجود، بررسی مشکلات و راهکارهای کلان ایمنی تردد در شهر اصفهان"، ویرایش سوم.
 
-­Federal Highway Administration, (2010), “Highway Safety Manual”, American Association of State Highway and Transportation Officials. 
 
-­Greibe, P., (2003), “Accident Prediction Models for Urban Road”, Accident Analysis and Prevention, Vol.35, No.2, pp. 273-285.
 
-­National Highway Traffic Safety Administration, (2003), “Traffic Safety Facts”, U.S. Department of Transportation.
 
-­Persaud, B. Lord, D. and Palmisano, J., (2002), “Calibration and Transferability of Accident Prediction Models for Urban Intersections”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board,  Vol.1784, No.1, pp. 57–64.  
     
- Pichering, D. Hall, R.D. and Grimmer, M., (1986), “Accident at Rural Tjunctions”, Transport and Road Research Laboratory, Department of Transport, Crowthhome, Berkshire.  Research Report 65.
 
- Roshandeh, A.M. Agbelie, B.R.D.K. and Lee, Y., (2016), “Statistical modeling of total crash frequency at highway intersections”, Journal Traffic and Transportation engineering, Vol.3, No.2, pp. 166-171.
 
-­Salifu, M., (2004), “Accident Prediction Models for Unsignalised Urban Junction in Ghana”, IATSS Research, Vol.28, No.12,
pp. 68-81. 
 
- Xu, X. Wong, S.C. and choi, K., (2014), "A two bivariate logistic-Tobit model for the safety analysis of signalized intersections", Analytic methods in Accident Research, Vol.3, No.4, pp.1-10.