Evaluation of Stationary Parking Situation of the Hakim Nazari Street in Birjand city Based on the Traffic Studies

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Dept. of Civil Eng., Faculty of Eng., University of Birjand, Birjand, Iran.

2 Assistant Professor, Faculty of Engineering, University of Zabol, Zabol, Iran.

3 B.Sc., Grad., Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Birjand University, Birjand, Iran.

4 M.Sc., Student, Department of Civil Engineering, Hormozan Nonprofit University, Birjand, Iran.

10.22034/road.2021.103504

Abstract

The rapid growth of the population cause the geographical expansion of cities. In such cities, the intra-urban transportation system is important and should be designed in such a way to maximize the efficiency of service to citizens. For this purpose, mostly the current traffic management is considered, and the other part of urban traffic, stationary traffic (parked vehicles) and its effects on current traffic, is less considered. Today, one of the major problems in the traffic management is the stationary traffic, which is more complicated in big cities. In Birjand, due to the city growth and population jump growth in recent years and also the lack of planning for this growth, speciallyin the central regions of the city has been encountered citizens with serious problems. One of the most important of these problems is the traffic congestion and parking spaces of the city's central streets. In this study, a case study was conducted on Hakim Nazari Street in Birjand, which field sampling was performed and then statistical analyzes were carried out. After analyzing and assessment of street parking information and discovery of the parking pattern on the street, the final solution for solving the lack of parking space is the construction of non-marginal parking. Because, based on the results obtained, more marginal park space is occupied by long-term applicants who are the owners of the shopping and residential centers of the street, and the share of applicants for shopping trips is low.

Keywords


-پورسینا، ب.، (1395)، "مدیریت پارکینگ­ها و نقش آن در بهبود حمل و نقل ترافیک شهری"، دومین کنفرانس سراسری معماری و مهندسی عمران.­
-شاهی، ج.، (1388)، "مهندسی­ترافیک"، مرکز نشر دانشگاهی".
-حاتمی، ی.، بختیاری کمری، ج.، (­1395)، "مکان­یابی پارکینگ­های طبقاتی با استفاده از روش AHP و شاخص هم پوشانی وزنی در محیط GIS مطالعه موردی محله کلپا و آقاجانی بیک همدان"، چهارمین کنگره بین­المللی عمران­، معماری و توسعه شهری، تهران،  دبیرخانه دایمی کنفرانس، دانشگاه شهید بهشتی.
-خاکسار، ح. و اعتصام، ه.، (1387)، "بررسی موضوع ترافیک ساکن و نحوه مدیریت آن در کلان شهرها"، چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور.
- "راهنمای روش­های مدیریت پارک حاشیه­ای در معابر شهری"، (1386)، معاونت عمرانی دفتر حمل ونقل دبیرخانه شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور.
-سلطان محمدی، ن.، گودرزی، ا. مومنی، س. سلطان محمدی، ن.، (1396)، "مکانیابی پارکینگ طبقاتی و نقش آن درکاهش ترافیک با استفاده از مدل AHP (مطالعه موردی: مرکزشهرملایر)"، فصلنامه مطالعات علوم کاربردی در مهندسی.
-شیرگیر، ب.، موسوی راد، ر.، (1395)، "ترافیک شهری و ارایه راهکارها برای مدیریت آن"، اولین همایش سراسری مباحث کلیدی در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی ایران.
-صحاف، س.ع.، چوغونی، م. و اباذری طرقبه،  ن.، (1395)، "راهکارهای مدیریت پارکینگ حاشیه­ای با استفاده از روشAHP در شهر مشهد نهمین کنگره ملّی مهندسی عمران.
-فردوس­نیا، خ. و بختیار، ن.، (1396)، "مکان­یابی پارکینگ­های طبقاتی در سطوح شهری"، دومین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، معماری ومدیریت بحران،
مکان­یابی­پارکینگ­های­ طبقاتی­در­سطوح-شهری.
-قریب ، ف.، (1389)، "شبکه ارتباطی در طراحی شهری"، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ.
-کاظمی، آ. (1395)، "تعیین تاثیر قیمت­گذاری پارکینگ حاشیه­ای در مراکز شهری بر انتخاب شیوه حمل و نقل کاربران، پایان نامه ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره).
-شعار­، ک.، کاظم­نژاد، ل.، (1392)، "موازنه عرضه و تقاضای پارکینگ به منظور مدیریت سیستمهای حمل و نقل مطالعه موردی شهر زنجان"، سیزدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل و نقلو ترافیک.
-محمدیان، پ. اسدی، م.ب.،  مبینی، ز.، (1390)، "بررسی و ضعیت ترافیک ساکن در معابر محدوده شهرداری منطقه یک"، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران.
-محمودی­میمند، م.، (1392)، "اولویت بندی نواحی ترافیکی برای احداث پارکینگ­های غیرحاشیه­ای با استفاده از روش سلسله مراتبی ­(AHP)،وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  موسسه آموزش عالی غیر­انتفاعی و غیر دولتی شمال - آم - دانشکده فنی.
-معتمدی مهر، ا. طالبی، گ. (1395)، "امکان سنجی ایجاد پارکینگهای عمومی در محدوده بلافصل پیاده راه بخش مرکزی (میدان حشمت)"، فصلنامه مطالعات جغرافیا، عمران و مدیریت شهری.­
 
 
 
 
 
 
 
 
-ملکی، س. زارعی، ر.، (2012)، "ارزیابی و مکان‌یابی پارکینگ‌های طبقاتی با استفاده از مدل AHP مطالعه موردی"، شهر اهواز، جغرافیا و مطالعات محیطی، 1(3), ص.60-62.
-میربهاء، ب. کاظمی، آ. عبدی کردانی، ع.، (1397)، "بررسی تاثیر هزینه پارکینگ حاشیه­ای بر انتخاب یا عدم انتخاب شیوه سواری شخصی (مطالعه موردی: شهر قزوین)"، مهندسی حمل و نقل, سال نهم، ص.343-356.
-Bhatt, B., Kumar, V., & Gandhi, F. J. I. J. o. E. R., (2014), “A Study on Parking Needs at Intersections–Case of Surat TP Schemes. (3), pp.449-452.
-Gallagher, J., Gill, L. W., & McNabola, A. J. A. e., (2011), “Optimizing the use of on-street car parking system as a passive control of air pollution exposure in street canyons by large eddy simulation”, 45(9), pp.1684-1694.
-Institute, U. L., Association, N. P., & Stein­, M., (2007), The Dimensions of Parking.
Patel, H., Bhatt, K., & Parmar, N., (2016), “Parking Facility Design for Different Corridor of Anand City”.
-William, R. M., Roger, P. R., & Elena, S. P. (1990), “Traffic engineering. New Jersey: American Prentice-Hall Company, pp.123-124
-Xu, Z., (1999), “urban environment planning”, in Wuhan technicalun of surveying & mapping press.