The Relationship between Time and Location Distance between rest area for Heavy Vehicle and Traffic Crashes in intercity routes (Case Study: Zanjan-Mianeh main Road and Zanjan-Tabriz Freeway)

Document Type : Original Article

Authors

1 Highway and Transportation Faculty, Engineering Department, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.

2 Assistant Professor, Highway and Transportation Faculty, Engineering Department, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran.

Abstract

The increase in traffic accidents is one of the most important life-threatening dangers in the world. Heavy vehicle accidents have also been focused of attention in recent years. Because heavy vehicles play an important role in the economy of countries especially in Iran. Recent research shows heavy vehicle accidents are on the rise, so investigating the causes seems necessary. In many studies, fatigue, drowsiness, anxiety, and anger are important factors in heavy vehicle accidents. In Iran, lack of road amenities and lack of suitable reast area, inappropriate spacing and time of rest area are some of the most important causes of drivers' behavioral problems. Therefore, the aim of this study was to investigate the time and location distance between heavy vehicle rest area and traffic accidents on intercity routes (Case Study: Zanjan-Mianeh main Road and Zanjan-Tabriz Freeway). The statistical population of the study is all drivers of heavy vehicles in this freeway. The sample size was estimated to be 170 people using Cochran formula. The data were categorized and analyzed using descriptive statistical methods. In order to test the research hypotheses, Kolmogorov-Smirnov's inferential statistical methods and correlation and regression tests were used. The results indicate that the time and location distance as well as the facilities of rest area have a significant effect on reducing road accidents. Also a model was fitted based on the spatial and temporal distance of the rest area.

Keywords


-احمدی، د.، (1389)، "بررسی نقش وسایل نقلیه سنگین در تصادفات جاده­ای مورد مطالعه: محور هراز"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، 5، ص.17.
-مقصودی­پور، م. پویاکیان، م. و مرادی ر.، (1395)، "خستگی و خواب آلودگی در رانندگان"، طب کار، دوره 8، شماره 2، ص.90-110.
-حبیبی نوخندان، م. و عزیزی، ق.، (1383)، "آب و هوا و ایمنی کوهستانی ایران (مطالعه موردی: جاده هراز و فیروزکوه)"، رساله دکتری در رشته اقلیم‌شناسی، به راهنمایی دکتر قاسم عزیزی، دانشگاه تهران.
-دیزج، ا. ا.، (1390)، "عوامل مؤثر بر تصادفات ترافیکی وسایل نقلیه موتوری سنگین نمونه موردی مناطق 4، 15 و 21 شهر تهران در سال 89-1390"، دوازدهمین کنفرانس
بین­المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک سازمان حمل و نقل ترافیک تهران.
-احمدی ع، قلیچ خانی ب، (1395)، "اولویت­بندی و سطح بندی استراحتگاه­های گردشگری بین راهی"، مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی) 11،
ص. 105-126.
-زایرزاده، ک. ب. ع.، (1385)، "روش گام به گام ایمن سازی و انجام تحقیقات در مورد نقاط حادثه­خیز و مطالعه موردی چند نقطه حادثه­خیز استان خراسان، هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران تهران.
-علوی، س.، (1394)، "ویژگی­های شناختی-رفتاری رانندگان اتوبوس و کامیون طی سوانح ترافیکی سال 1393-1392 مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت­ها، 13،
ص. 232-223.
-وهاب زاده، ا.، (1387)، "تأثیر عامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی آزاد راه کرج-قزوین در سال 84 و راه­های کنترل و کاهش آن"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال سوم شماره 8.
-Anderson, N. J., Smith, C. K., & Byrd, J., (2017), “Work related injury factors and safety climate perception in truck drivers, 60(8), pp.711-723.
-Bernard, J. M., & Mondy, C. M., (2016), “Correlation of driver gender with injury severity in large truck crashes in Missouri”, (2585), pp.49-58.
-Choi, S., Oh, C., & Kim, M., (2014), “Risk factors related to fatal truck crashes on Korean freeways”, 15(1), pp.73-80.
 -Haleem, K., Alluri, P., Gan, A. J. A. A., & Prevention, (2015), “Analyzing pedestrian crash injury severity at signalized and non-signalized locations”, 81, pp.14-23.
-Naik, B., Tung, L.-W., Zhao, S., & Khattak, A. J. J. J. o. s. r., (2016), “Weather impacts on single-vehicle truck crash injury severity, 58, pp.57-65.
-Seen KS, Bahri Mohd Tamrin Sh, Goh YM., (2010), “Driving Fatigue and Performance among Occupational Drivers in Simulated Prolonged Driving”, Glob J Health Sci. 2(1), pp.167-177.