Investigation of the Significant Relationship between The Factors of Urban Traffic Accidents and the Number of the Dead (Case Study: Fars Province)

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc., Grad., Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Faculty of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

Abstract

The rate of accidents in Iran, according to published statistics, is about twenty times higher and the death rate is more than twice the global average of 20 people per 100,000 people. These shocking statistics are enough to give us a fundamental rethinking of the attitude towards accidents and their aftermath, and to consider this in large-scale planning. The present research is applied in terms of purpose and in terms of quantitative-analytical method. After collecting the statistics of deaths in suburban accidents in Fars province during three consecutive years (2015-2017) by Fars Forensic Medicine Organization, a significant relationship between 5 components of gender, age, marital status, level of education and employment of the deceased with the number The victims in the accidents were analysed using the chi-square test. The research findings showed that people of the male sex, married, with a low level of education, at a young age and self-employed had a greater share in the fatalities of accidents than other suburban travellers in Fars province.

Keywords


- بختیاری، م. و سوری، ح.، (1392)، "اپیدمیولوژی پیامدهای ترافیک و عوامل مرتبط با آن"، مجله ارتقاء ایمنی و پیشگیری از آسیب دیدگی، شماره 1، ص: 150-159.
- بهبهانی، ح. قهرمانی، ح. امینی، ب. و احمدی نژاد، م.، (1374)، "مهندسی ترافیک"، انتشارات: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ص.351.
- ذوقی، ح. حاج علی، م. و جعفری حقیقت پور، پ. (1394)، "مهندسی ترافیک". تهران: انتشارات دانشگاهی کیان.
- زارع، م. و نوری، ح.، (1381)، "بررسی مرگ و میر ناشی از تصادفات در سال 1380"، اولین کنفرانس پیشگیری از بیماری­های غیر­مسری.
- زاهدی، ف. و رضایی ارجرودی، ع.، (1385)، "برآورد هزینه خارجی بخش جاده ای کشور برمحیط زیست اجتماعی با تأکید بر تصادفات جاده­ای". فصلنامه علوم و فنّاوری محیط زیست، شماره 8، ص:35-42.
- سازمان پزشکی قانونی کشور، (1389)، "گزارش جانباختگان و مصدومان تصادفات ترافیکی کشور در
سال­های 1383 – 1393". برگرفته از سایت پزشکی قانونی کشور.
- سازمان پزشکی قانونی استان فارس، (1396)،"گزارش جانباختگان تصادفات برون شهری استان فارس در
سال­های1394­– 1396".
- صادق نیت حقیقی، خ. یزدی، ز. مرادی نیا، م. امینیان، ا. و اسماعیلی، ع.ر.، (1393)، "تصادفات و ارتباط آن با ریتم شبانه­روزی از خواب آلودگی (مطالعه موردی: تهران)"، مجله جراحی.
- مشکینی، ا. غلامحسینی، ر. و  ولی­زاده خواجه، ش.، (1392)، "بررسی عوامل مؤثر در افزایش تصادفات درونشهری شهر زنجان". فصلنامه مطالعات پژوهشی، سال دوم، شماره ۳، ص. 11-32.
- وهاب زاده، ا.، (1387)، "تأثیر عامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی آزادراه کرج قزوین در سال 1384و راه­های کنترل و کاهش آن". فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال سوم، شماره8، ص.57-84.
 
-Bhalla, K., Naghavi, M., Shahraz, S., Bartels, D., & Murray, CJL., (2009), “Building national estimates of the burden of road traffic injuries in developing countries from all available data sources, Iran’ Injury Prevention, 15(3), pp.150-156.
-Bhalla, K., & Harrison, JE., (2015), “GBD-2010 "overestimates deaths from road injuries in OECD countries: new methods perform poorly”. Int. J Epidemiology, 44,
pp. 1648-56.
- Blower, D., Campbell, K. L., & Green, P. E., (1993), “Accident rates for heavy truck-tractors in Michigan. Accident Analysis & Prevention”, 25(3), pp.307-321.
-Kingham, S., Pearce, J., Dorling, D., & Faulk, M., (2008), “The impact of the graduated driver licence scheme on road traffic accident youth mortality in New Zealand”. Journal of transport geography, 16(2), pp.134-141.
-Roberts, I., Mohan, D., & Abbasi, K., (2003), “War on the roads”, BMJ, 324, pp.1107-8.
- Siddiqui, C., Abdel-Aty, M., & Huang, H. (2012), “Aggregate nonparametric safety analysis of traffic zones. Accident Analysis & Prevention”, 45, pp.317-325.
-Yannis, G., Papadimitriou, E., Dupont, E., & Martensen, H., (2010), “Estimation of fatality and injury risk by means of in-depth fatal accident investigation data”. Traffic injury prevention, 11(5), pp.492-502.