Identify and Ranking the Future impediment to Implement of Strategies Urban Transportation Sustainable (Case Study: Hamedan City)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Urban Planning and Design, University Of Guilan, Guilan, Iran.

2 M.Sc., Student, Department of Urban Planning and Design, University Of Guilan, Guilan, Iran.

3 Ph.D. Grad., Future Studies, University of Guilan, Guilan, Iran.

Abstract

Nowadays strategies as futuristic thinking, role essential in coordination strengths, and opportunities in resolving weaknesses and encounter with a threat. But strategies in the implementation stage are always surround by factors that challenge or reinforce them in the path to success. This study aims to focus on the barriers to the implementation of urban sustainable transport strategies, and how these barriers will be affected. The statistical population of the study included 72 urban planning and urban planning experts who had good information about urban transportation systems. The framework for selecting individuals provided that they have at least ten years of experience in the areas mentioned and informed about Hamadan's urban status. The purpose of the study is applied and based on a descriptive and survey research strategy and a questionnaire was used for data collection. Its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient of 0.82. The Kolmogorov-Smirnov test for how the data are distributed in terms of normal or abnormal components to determine the relationship between the identified nine fold barriers and the implementation of the Spearman test as well as the Friedman nonparametric test for ranking the nine fold barriers. The highest average rating of 4.73 is assigned to social security, which means that the most important obstacle for experts to implement sustainable urban transport development strategies is social security. After this factor, the managerial and physical barriers have been most influential in this regard. The results of the statistical analysis confirm the existence of nine obstacles in the implementation of strategies in this area. In order to reduce the uncertainties of social deterrence, it is recommended to develop appropriate mechanisms for the development of social and institutional stakeholder participation, along with the process of designing transport strategies and urban transport strategies.

Keywords


-آزاده، س.ر.، حسنلی، س.ا.ح.،  (1396)، "توسعه حمل و نقل محور"، میدان مصلای شهر رشت، کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام.
-آزموده، م. حقیقتی، ف.ر.،  (1396)، "ارزیابی کاربری­های زمین با توجه به دسترسی حمل­ونقل مطالعه موردی: منطقه 6تهران"، نشریه پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 8(28)، ص. 148-135.
-استادی­جعفری، م. رصافی، ا.،  (1392)، "ارزیابی سیاست­های توسعه پایدار در بخش حمل و نقل شهری با استفاده از مدل­های سیستم پویایی، مدیریت شهری، (31)، ص. 281-294.
-اسماعیل­زاده، ح. کاشانی­اصل، ا. افضلی گروه، ز. روی دل، ج.، (­1396)، "ارزیابی راهکارهای مدیریت و برنامه­ریزی در کنترل ترافیک شهری مطالعه موردی: کلانشهر تبریز"، نشریه جغرافیا و برنامه­ریزی، 21(62)، ص. 20-1.
-آقایاری­هیر، م. حبیبیان، م. استادی­جعفری، م. امینی­شیرازی، ح.، (1394)، "منطقه­بندی حمل­ونقل روستایی در ایران"، نشریه علمی­-پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی، 19 (53)، ص. 47-25.
-اقدس­وطنخواه، م. و قریب، ف. (1388)، "بررسی اثرات کاربری زمین و توسعه شهری بر حمل­ونقل سریع همگانی"، علوم و تکنولوژی محیط­زیست، 11 (3)، ص. 256-249.
-امان­پور، س. علیزاده، ه. (1393)، "سنجش و شناسایی­ شاخص­های پایداری اجتماعی حمل­ونقل شهری در شهر اهواز، مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، 1 (2)(پیاپی1)"، ص. 115-103.
-بیتی، ح. پناهی، س. سلیمی، م.  (1393)، "تحلیل سامانه حمل­ونقل اتوبوس­های تندرو شهری(BRT)  و سنجش تحولات و تدثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بر حوزه­های پیرامون در کلانشهر تبریز"، نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی، 18 (49)،  ص. 53-19.
 
-پوراحمد، ا. و عمران­زاده، ب. (1391)، "ارزیابی و ارایه راهکارهای توسعه سیستم حمل و نقل BRT در کلانشهر تهران با استفاده از مدل SWOT"، مجله پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 3 (11)، ص. 17-36.
 
-جاسبی، ج. و مکوندی، پ.، (1390)، "مدل­سازی فرایند پیش­بینی سفر در برنامه­ریزی حمل­ونقل درون شهری مبتنی بر رویکرد ترکیبی استنتاج فازی"، فراسوی مدیریت، 5 (17)، ص. 31-7.
-حسن­زاده، م. سلطان­زاده، ح. و طبیبیان، م.، (1394)، "تأثیر فناوری حمل­ و ­نقل بر شکل و فعالیت در بافت­های تاریخی با تأکید بر پیاده‌مداری؛ منطقه 12 شهرداری تهران، پژوهش­های انسان­شناسی ایران، 5 (2)،
ص. 117-137.
-دیوید، ف.، (1389)، "مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، چاپ هفدهم، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی".
-ذوقدار، پ.، شبانی، ا.، (­1397)، "ارزیابی الگوی رفتاری شهروندان در ایستگاه­های هوشمند حمل­ونقل شهری"، معماری شناسی، 1 (5)،
ص. 9-1.
-زیاری، ک. منوچهری­میاندواب، ا. محمدپور، ص. ابراهیم­پور، ا.، (1390)، "ارزیابی سیستم حمل ­و ­نقل عمومی(BRT)  شهر تبریز با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک SWOT))، مدیریت شهری.
ص. 79-98.
-سرایی، م.ح. و محمدزاده، ز.، (1393)، "بررسی میزان اثربخشی
سیستم­های تندرو در شهر مشهد، نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و
برنامه­ریزی،18 (49)، ص. 137-119.
-سلطانی، ع. فلاح­منشادی، ا. (1391)، "یکپارچه­سازی سیستم حمل­ونقل راهکاری در حهت دستیابی به حمل­ونقل پایدار"، فصلنامه علمی­-پژوهشی مطالعات شهری،  (5)، ص. 60-47.
-سمندری، ع. (1394)، "بررسی نتایج به­کارگیری آینده­پژوهی برای
برنامه­ریزی استراتژیک حوزه حمل و نقل شهر تهران"، سومین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
 
-طالقانی، م. ثاراللهی، ص. و محتشم، س.س.، (1395)، "تعیین ارتباط بین سنجه­های مدیریت دانش بر عوامل محتوایی و فرآیندی (حوزه استراتژیک)"، ویژه­نامه چهارمین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های کاربردی در مدیریت و حسابداری.
 
-طیبیان، م. و دانشفر، ا.، (1396)، "رویکرد تحلیلی حکمروایی مطلوب در مدیریت استراتژیک با تأکید بر تاب‌آوری در شهرهای ایران"، چهارمین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی.
 
-عبداللهی، م. سالک­قهفرخی، ر. قاسم­زاده، ب. فتح­بقالی، ع.، (1392)، "ارزیابی کارآیی عملکردی سیستم حمل­ونقل اتوبوس­های تندرو شهر تبریز"، مجله جغرافیا و توسعه شهری، (3)، ص. 80-65.
 
-عرب­مازار، ع.ا. و پورپیرعلی، م.، (1394)، "قیمت­گذاری بهینه حمل­ونقل درون شهری مطالعه موردی: شهر اصفهان، پژوهشنامه حمل­ونقل"، 12 (4)، ص. 374-367.
-فلاح­منشادی، ا. روحی، ا. فلاح­منشادی، ا. (1394)، "تحلیل و بررسی اقدامات لازم باری اجرایی شدن حمل­ونقل یکپارچه شهری در
کلان­شهرها؛ نمونه موردی: شهرتهران"، مجله پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 6 (20)، ص.98-83.
-فنی، ز. احمدی، ت. ضویان، م. ت.، (1396)، "راهبردهای توسعه پایدار حمل­ونقل شهری با استفاده از تحلیل شبکه مطالعه موردی: ساختار مدیریت حمل­ونقل کانشهر تبریز"، نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی، 21 (59)، ص.242-221.
-قرآگوزلو، ع.ر.، آل­شیخ، ع.ا. و سجادیان، م. (1391)، "تحلیلی تطبیقی بر نقش حمل ونقل شهری در آلودگی هوا به تفکیک مناطق شهرداری کلانشهر تهران (منوکسید کربن)با بهره گیری ازGIS ،  فصلنامه جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چشم­انداز زاگرس، 4 (12)، ص. 22-40.
-کاشانی­جو، خ. و مفیدی­شمیرانی، س.م. (1388)، "سیرتحول نظریه­های مرتبط با حمل­ونقل درون شهری"، نشریه هویت شهر، 3 (4)، ص. 14-3.
-کاظمی، ص. (1389)، "پیاده‌سازی راهبردهای ملی (الزامات و ظرفیت‌ها)"، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی.
-مرجانی، ت. پورعابدی، م.ر. سعیدی، ل. مینو، ع.ر.، (1397)، "ارایه مدل ارزیابی تکنولوژی پایدار در حوزه حمل­ونقل شهری تهران"، فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، (22)، ص. 18-1.
-ملاشاهی، ح.ف. بذرافشان­مقدم، ب. و محتشمی، ت. (1396)، "بررسی شخص­های کمی و کیفی مؤثر در ارزیابی عملکرد سامانه اتوبوس­های تندرو(BRT) با رویکرد توسعه پایدار"، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهری، (23)، ص. 97-87.
-نصرتی، ع.ر.، (1393)، "بررسی نقش و اهمیت خطاهای نظام‌مند ذهنی به عنوان الزام پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی"، تهران، کنفرانس پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی.
 
-Ambrosino, G.; Nelson, J.; Boero, M. & Pettinelli, I., (2016), “Enabling intermodal urban transport through complementary services: From Flexible Mobility Services to the Shared Use Mobility Agency: Workshop 4. Developing inter-modal transport systems”, Research in Transportation Economics, 59, Pages pp.179-184.
 
-Banister, D., (2011), “Cities, mobility and climate change. J. Transp. Geogr. 19 (6),
pp. 1538–1546.
 
-Cong, Y., Wang, J., Li, X., (2016), “Trafc flow forecasting by a least squares support vector machine with a fruit fly optimization algorithm. Procedia Eng.137, pp. 59–68.
 
-Cox, A., Prager, F., Rose, A., (­2011), “Transportation security and the role of resilience: A foundation for operational metrics, Transportation Policy 18,
pp. 307–317.
 
-Fox, Chris C.,  (2010), “6 reasons why strategies fail in implementation, available through”, strategiccoffee.chriscfox.com.
 
-J. Wang, H. Mo, F. Wang and F. Jin, (2011), “Exploring the network structure and nodal centrality of China’s air transport network: A complex network approach, Journal of Transport Geography, Vol. 19(4),
pp. 712–721.
 
-Jeon, C.M., Amekudzi, A., (2005), “Addressing sustainability in transportation systems: definitions, indicators, and metrics. Journal of Infrastruct. System, 11 (1), pp. 31–50.
 
-Ming-W, W., (2019), “Constructing urban dynamic transportation planning strategies for improving quality of life and urban sustainability under emerging growth management principles”, Sustainable Cities and Society, 44, pp. 275-290.
 
-Miranda, H. F., & Silva, A. N. R., (2012), “Benchmarking sustainable urban mobility: The case of Curitiba, Brazil”, Transport Policy. 21, pp. 141–151.
 
-Okumus, F. (2003), “A framework to implement strategies in organizations, Management Decision”, 41(9), pp. 871-882.
 
-Pincetl S, Chester M, Circella G, Fraser A, Mini C, Murphy S, et al., (2014), “Enabling future sustainability transitions an urban metabolism approach to Los Angeles. J Ind Ecol;18:8, pp. 71–82.
 
-Salonen, M., Toivonen, T., (2013), “Modelling travel time in urban networks: comparable measures for private car and public transport. Journal Transport Geography. 31, pp. 143–153.
 
-Wu, W.; Hou,Ya-Chung; Su, Chen; -Fu & Chang, C., (2013), “Identifying failure recovery strategies for paper industrial suppliers, Industrial Marketing Management, https://www.sciencedirect.com.
 
-Zope, R.; Vasudevan, N.; Shriniwas, G. & Benchmarking, J., (2018), “A tool for evaluation and monitoring sustainability of urban transport system in metropolitan cities of India,Soustainable Cities and Society”, https://www.sciencedirect.com.