Solving Problem of Routing Drug Distribution Vehicle Routing in Tabriz City with Time Window by Bat Metabolism Algorithm

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran

3 M .Sc., Department of Industrial Engineering, Mechanic and Industrial Faculty, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin ,Iran

Abstract

There have been many studies on how to model problem types, develop problem assumptions to adapt to real-world application conditions, and develop or develop problem-solving methods to obtain better results. In this paper, we aim to use single-target bat algorithm for drug distribution process in Tabriz metropolitan area in order to solve the problem of vehicle routing with time window. Due to the continuous nature of the metadata algorithm, how it is generated and decoded, a new routing solution is designed that gives the shortest transport path in the shortest possible time. In this regard, the distribution of the drug has been considered by Mohyadaru Distribution Company, a
non-technical business-service company. In order to evaluate the performance of the proposed method, issues of different dimensions have been applied based on the actual issues related to drug delivery to existing pharmacies in the city of Tabriz by Mohyadaroo Company. The results show that the optimal routing is done due to the nature of the
meta-algorithm optimization and the costs spent for this task are significantly reduced compared to the previous work.

Keywords


-امیریان، ف. خادمی زارع، ح. و اخوان، ا.، (1396)­، "توسعه مدل AHP به منظور ارزیابی عملکرد پویا با لحاظ کردن پنجره زمانی، همایش بین المللی مدیریت و حسابداری ایران، بابل، مرکز همایش های کوشا گستر، https://www.civilica.com.
-سلیم، ا. و ملکی نیا، م. (1396)، "مدیریت هزینه با کاهش هزینه­های حمل و نقل با کمک مدل LINGO و Lindo و مقایسه تحلیلی نتایج آنها (­مطالعه موردی معدن منیزیت سربیشه(­"، کنفرانس بین­المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر، تهران، دانشگاه اسوه - تهران - دانشگاه شهید بهشتی، https://www.civilica.com.
-شهرآئینی، د. علینقیان، م. و حسن زاده، ا. (1395)، "مسئله مکان یابی پوشش ظرفیت­دار چند حالته با وزن و تقاضای غیر قطعی"، دومین کنفرانس بین­المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مکانیک، صنایع و هوافضا، تهران، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، https://www.civilica.com.
 
-علی­احمدی، ع.ر.، هاشمی­امیری، س. نوذری، ح. و سیدطه حسین مرتجی، (1391)، "ارایه مدل ترکیبی مکان­یابی موجودی مسیریابی برای طراحی شبکه زنجیره­های تامین چندسطحی"، نهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، https://www.civilica.com.
 
-قصیری، ک. و قنادپور، س.ف. (1387)، "مساله مسیریابی وسایل نقلیه همراه با پنجره زمانی با استفاده از الگوریتم ژنتیک"، ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه صنعتی شریف، https://www.civilica.com.
 
-کاظمی، ا. صرافها، ک. و علی نژاد، ع.ر.، (1391)­، "بهینه­سازی مسئله برنامه­ریزی یکپارچه تولید- توزیع در یک شبکه زنجیره تامین چند سطحی، سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، https://www.civilica.com/Paper-SIEC03- .
 
-میرحسینی، س.، قنبری، م. و حسینی س.، (1392)­، "بازآرایی شبکه توزیع به صورت چند هدفه با استفاده ازالگوریتم کلونی مورچگان اصلاح شده"، پنجمین کنفرانس ملی مهندسی برق و الکترونیک ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد.
 
-Bae, S.-T., Hwang, H. S., Cho, G.-S., & Goan, M.-J. (2007), "Integrated GA-VRP solver for multi-depot system. Computers & Industrial Engineering, 53(2), 233–240. https://doi.org/10.1016/j.cie.2007.06.014.
 
-Calvo, R. W., (2000), "A New Heuristic for the Traveling Salesman Problem with Time Windows", Transportation Science, 34(1), pp.113–124.
 
https://doi.org/10.1287/trsc.34.1.113.12284
-Chen, A., Yang, G., & Wu, Z., (2006), "Hybrid discrete particle swarm optimization algorithm for capacitated vehicle routing problem", Journal of Zhejiang University-SCIENCE A, 7(4), pp.607–614.
 
 
 
https://doi.org/10.1631/jzus.2006.A0607
-Clarke, G., & Wright, J. W., (1964), "Scheduling of Vehicles from a Central Depot to a Number of Delivery Points. Operations Research, 12(4), pp.568–581. https://doi.org/10.1287/opre.12.4.568.
 
-Dantzig, G. B., & Ramser, J. H., (1959), "The Truck Dispatching Problem, Management Science, 6(1), pp.80–91. https://doi.org/10.1287/mnsc.6.1.80.
 
-Lenstra, J. K., & Kan, A. H. G. R., (1981), Complexity of vehicle routing and scheduling problems. Networks, 11(2), pp.221–227. https://doi.org/doi:10.1002/net.3230110211.
 
-Mirabi, M., Fatemi Ghomi, S. M. T., & Jolai, F. (2010). Efficient stochastic hybrid heuristics for the multi-depot vehicle routing problem. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 26(6), 564–569. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.rcim.2010.06.023.
 
-Yang, X.-S, (2010), "A New Metaheuristic Bat-Inspired Algorithm. In J. R. González, D. A. Pelta, C. Cruz, G. Terrazas, & N. Krasnogor (Eds.), Nature Inspired Cooperative Strategies for Optimization (NICSO 2010), pp. 65–74. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-12538-6_6