Cognition Socioeconomic Factors Related to Citizens' desire to Travel with Airlines (Case study of Kermanshah Province)

Authors

1 M.A. Grad., Department of Sociology, Eslam Abad-e-gharb. Iran.

2 Associated Professor, Department of Social Science, Eslam Abad Branch, Islamic Azad University, Eslam Abad-e-gharb. Iran.

Abstract

Transportation is a basic humanitarian need in which, under the aviation sector, the youngest, safest and most modern means of transportation. Basically, the passengers needing information about that company and its services to select an airline company. The main objective of this research is to determine the socio-economic factors associated with the desire of citizens to travel with airline companies in Kermanshah province. The method of conducting this research is survey type. The statistical population consists of citizens who travel to airlines using 6 airline companies (Sky, Iran Air, Zagros, Qeshm Air, Caspian, Iran Air) in Kermanshah, where the number of citizens is almost The week length is approximately 5,000 people, using the Morgan table, 291 people have been selected through available sampling. The results of the research show that there is a significant relationship between socioeconomic factors, social trust, customer satisfaction, quality of service, information about specific companies, travel destination, delay in flights and social class with a desire to travel

Keywords


-اسمیت، ف.، (۱۳۸۷)، "درآمدی بر نظریه فرهنگی"، ترجمه: حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
-باکاک، ر.، (­1381)، "مصرف، ترجمة خسرو صبری"، تهران: انتشارات شیرازه.
-بودریار، ژ.، (­1389­)، "جامعه مصرفی"، ترجمه سیروس رضایی، تهران، انتشارات نور.
-بودریار، ژ.، (1390)،" جامعه مصرفی"، اسطوره­ها و ساختارها، ترجمه پیروز ایزدی، نشر ثالث، چاپ سوم.
-بوردیو، پیر، (­1381­­)، “نظریه کنش”، ترجمه مرتضی مردی‌ها، تهران، انتشارات نقش و نگار.
-بیک زاد، ج.، یزدانی، س. و حمدالهی، م.، (­1390­)، "معنویت محیط کاری و تأثیر آن بر مؤلفه­های رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج­گانه شهر تبریز)"، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره  3 ، شماره 1، ص. 18-30.
-پاپلی یزدی، م.ح. و سقایی، م.، (­1385­)، "گردشگری (ماهیت و مفاهیم)"، انتشارات سمت، تهران.
-جعفری، م. و فهیمی، ا.ح.، (­1379­)، "ابزارهای استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر"، انتشارات موسسه فرهنگی رسا.
-حسن‌زاده، ژ.، (1389)، "مثبت‌گرایی در رفتار سازمانی"، مجله تدبیر، شماره 216، ص. 2-19.
-خیری، ن.، (­1389­)، "نگاهی اقتصادی به صنعت وگردشگری"، تهران: مرکز پژوهش­های و بررسی­های اقتصادی.
-دورنبوش، رودیگر و استنلی فیشر، (۱۳۷۵)، "اقتصاد کلان، ترجمه یدالله دادگر و محمدرضا منجذب، نشر البرز، تهران، چاپ دوم.
-رمضان پور، ا. دوستار، م. و فتوحی، ح.ر.، (­1392­)، "ارزیابی رفتار مسافران در انتخاب شرکت های هواپیمایی در پروازهای داخلی، مجله پژوهش و حمل و نقل، دوره 10­، شماره 8، ص.40-56.
-زیمل، گ.، (­1393­)، "دین"، با ترجمه امیر رضایی، تهران: نشر نی.
-سروری قره اغاج، م و فکری، الف.، (­1394­)،
"در مطالعه­ای تحت عنوان بررسی تأثیر عوامل کیفی خدمات شرکت های هواپیمایی ایرانی بر رضایت و وفاداری مسافران، فصلنامه صنعت هوایی، 1394، دوره 1، شماره 11،
ص. 42-68.
-شریفی، م.، (­1391­)، "در مطالعه­ای تحت عنوان تاثیر کیفیت خدمات شرکت­های هوایی بر اهداف رفتاری مسافران، مجله صنعت حمل و نقل هوایی، 1392، شماره9، ص. 50- 64.
-شهابی، م.، (1386)، "سبکهای زندگی جهان و طنانه در میان جوانان ایرانی و دلالت­های سیاسی آن"، کتاب الگوهای سبک زندگی ایرانیان، مجموعه مقالات، تهران: نشر پژوهشکده پژوهش های استراتژیک، ص. 8- 16.
-شهرکی، ع.ر.، و جنگی زهی، م.، (­1393­)، "بررسی تأثیر تأخیرهای پروازی به تفکیک علل بر رضایتمندی مسافرین"، فصلنامه دانشگاه سیستان و بلوچستان، شماره 8، ص.65-73.
-طهماسبی پاشا، جمعلی و روفیا مجیدی، (­1384­)، "چشم انداز جنوبی دریای خزر و آثار بر توسعهی شهرها و روستاهای منطقه (­مطالعه موردی: شهرستان تنکابن)"، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران، انتشارات رسانش، ص.66-84.
-عاملی، آ.، فخیمی، ف.، مصور، ش.، (­1391­)، "بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری مسافران کثیرالسفر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات جهانگردی"، سال هفتم،  شماره 1، ص. 11-32.
-فاضلی، م.، (1382)، "مصرف و سبک زندگی"، ناشر صبح صادق، قم.
-فیضی، ک. و تاتاری، س.، (­1390­)، "بهبود کیفیت خدمات در پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (پیمایش بر مبنای مدل کیفیت خدمات)"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماه 11، ص. 20-43.
-کوزر، ل.، (1383)، "زندگی و اندیشة بزرگان جامعه شناسی"، ترجمة حسن ثلاثی، انتشارات علمی،
 چاپ یازدهم.
-کاظمی، م.، (­1393­)، "ارزیابی کارایی شرکت هواپیمایی ماهان در مقایسه با شرکت­های هواپیمایی عضو یاتا در منطقه خاورمیانه و آفریقا"، نشریه اقتصاد و توسعه
منظقه­ای، دوره 21، شماره 8، ص.52-68.
-گیبینز، ج.الف. و ریمر، ب.، (­۱۳۸۱­)، "سیاست پست مدرنیته"، ترجمه منصور انصاری، تهران: انتشارات گام نو.
- گیدنز، الف.، (1380­)، "راه و رسم"، ترجمه منوچهر صبوری کاشانی، تهران، نشر شیرازه.
-لطفی، ص.، (­1384­)، "نگرش سیستمی لازمه پایداری گردشگری در مازندران"، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران: انتشارات رسانش، ص. 18-30.
-هندری، ج.، (1381)، "انسان و بحران هویت"، ترجمه ناصر محمدیان، تهران، انتشارات چاپخش.
 
-Bourdieu, p., (1984), “Distinction: A Social Critique of the Judgements ofTaste”, London: Routledge & Kegan Paul.
 
-Bradley J. & S. K. kauanui, (2003), “Comparing Spirituality on Three Southern California College Campuses”, Journal of Organizational Change Management, Vol 16. No 4. pp. 124- 205.
 
-Doganis, R., (2011), “Flying off Course: the Economic of International Airlines”, 3rd ed., Routledge.
 
-Fink, M., (2013), “The fall of airline services”, Travel weekly.
-Gourdin, K., (2012), "Bringing Quality Back to commercial Air Travel", Transportation Journal, Vol 8. No. 1.
pp. 27-40.
 
-Hilty, Lorenz & others, (­2000), “Lifestyles, Mobility and Chalenge of Sustainability: A Survey of Literature, Solothurn University of Applied Sciences Northwestern Switzerland”, Series A: Discussion Paper.
 
-Kaynak, E., and Kara, A., (2013), “Consumers Peceptions of Airlines: a Correspondence Analysis approach in a Global Airline Industry”, Management International review, Vol 15. No. 6.
pp.14-20.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-Mitroff, I. & E. Denton, (1999), “A Spiritual Audit of Corporate America: A Hard Look at Spirituality, Religion, and Values in the Workplace”, Jossey-Bass, San Francisco: CA, Vol 5. No 2. pp. 60-73.
 
-Shaw, S., (2009), “Airline marketing & management”, 6th Edition, Ashgate Ltd.
-Veblen, Thorstein­,(2001), “The Theory of the Leisure Class. New York: Modern Library”.
 
-Zeithaml, V. and Bitner, M., (2014), "Services Marketing", McGraw-Hill Ltd.