risk management and risk analysis on Kharrazi highway with emphasis on geomorphology

Document Type : Original Article

Author

M.Sc., Grad., Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran, Iran.

Abstract

Environmental hazards are the result of improper human activity and exploitation of the environment. Identification and analysis of these hazards in field of geography could we studied from two different point of views.. Kharrazi Highway is an important highway in Tehran, the construction of which began three decades ago and is now in use. This highway is one of the routes whose identification of hazards according to the geomorphological features of the surrounding environment, is one of the main objectives of this study.This research is based on Analytic Hierarchy Process (AHP) and scenario writing model as well as statistical forecasting method. In these methods, EXCEL and ARC GIS soft wares have been used to predict the damages and to select the appropriate location for the construction of the road network, respectively. This regarding to environmental factors and geomorphology when selecting and constructing this communication highway can provide a probability high percentage of environmental hazards. In this study, the amount of risk and hazard was measured and it was found that according to the effective parameters, Base on the effective parameters and amount of risk and hazard measurement of study, the eastern part is in a high-risk area. in terms of human statistics, in 7years the death toll has increased from 19 to 509 person, which indicates an increase risk rate for future periods.

Keywords


-اسکندری، ح.، (1392)، "الگوهای سناریو نویسی در مدیریت بحران"، انتشارات بوستان، چاپ اول.
 
-امیری، م. و همکاران، (1394)، "بهینه­سازی مدیریت شبکه حمل و نقل اضطراری کلان شهر تهران پس از سوانح طبیعی"، مجله پژوهش­های جغرافیای انسانی، دوره47، شماره1، ص. 142-157.
 
-برنا، ر.، (1390)، "بررسی نقش مدیریت مخاطرات طبیعی در کنترل سوانح و تصادفات جاده­ای"، فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، شماره3، ص.81-92.
 
-تقوایی،ح.، (1391­)، "اهمیت طراحی منظر بزرگراه و آزادراه"، مجله هفت شهر، شماره55-56.
 
-شایان، س. و دهستانی، ه.، (1395)، "تثبیت دامنه­های شهری گامی در جهت افزایش ایمنی و ارتقای حس زیبایی شناسی"، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره3.
 
-شهریاری، م.ر.، (1398)، "بررسی مطلوبیت پل­های عابر پیاده"، فصلنامه علمی- تخصصی مطالعات طراحی شهری، شماره1.
 
-حسامی، س. و بزرگ­نیا، ا.ر.، (1396)، "تاثیر تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها بر عملکرد راننده و ایمنی راه"، کنفرانس بین المللی عمران، معماری، شهرسازی معاصر.
 
-خالقی، م.، عضدی، و اخواست، ح.، (1396)، "طراحی گاردریل­های استوانه­ای علتان هوشمند در راستای کاهش تلفات"، فصلنامه علمی- تخصصی دانش نظامی، شماره20، ص. 36-17.
 
-فنی، ز. قشمی، م.، (1396)، "پهنه­بندی و تحلیل فضایی حساسیت مخاطرات 4­گانه محیطی، مجله سپهر، دوره27، شماره108، ص.77-89.
-فرج زاده،م. شایان،س. و باقدم، ع.، (1384)، "ارزیابی ایمنی جاده‌ای با رویکرد مخاطرات محیطی: مسیر سنندج ـ مریوان با استفاده از GIS"، برنامه­ریزی و آمایش فضا، جلد9، شماره1، ص. 15-1.
-قدسی پور، ح.، (1395)، "فرآیند تحلیل سلسله مراتبی"، انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
-قریب، ف.، (1385)، "شبکه ارتباطی در طراحی شهری"، انتشارات دانشگاه تهران.
-گلکار، ک.، (1387)، "محیط بصری شهر، سیر تحول از رویکرد تزئینی تا رویکرد پایدار"، مجله علوم محیطی، دوره 5، شماره 4، ص. 113-95.
-محمودی، م.م.، (1381)­، "تاثیر بزرگراه­های درون شهری در تغییر منظر شهری".
- مومنی، ا.ح. و ابطحی، م.، (1395)، "ارایه روش جهت شناسایی و اولویت­بندی مناطق مستعد خطر در شبکه حمل و نقل"، پژوهشنامه حمل و نقل، دوره13، شماره3.
-واعظی، م.، (1397)، "بررسی روش­های ارزیابی و تحلیل کیفیت و زیبایی شناسی محیط و منظر شهری"، فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 4.
-­Karlsson, kalantari,  (2014), “Natural Hazard susceptibility assessment for road planning”, Environmental management Journal.
-Shun, Shao – kun,  (2014), “Assessment of secondary mountain hazard along section of Dujiangyan highway”, springer.
-Voumard and others, (2013), “Dynamic risk simulation to assess natural hazard risk along road”,.