Economic model for pricing of average domestic rail freight rate in Iran and average Operation tariff by Iranian Railway State Company (RAI)

Document Type : Original Article

Author

M.Sc., Grad., Department of Mechanical Engineering, Amirkabir University of Technology (Tehran Polytechnic), Tehran, Iran.

Abstract

Pricing of Domestic Freight Rail and the Operating tariff of the Iranian Railway State Company (RAI) is one of the main and important issues in the survival of the companies that own the freight wagon and the balance of the cost and revenues of RAI. Due to the fact that the total cost price of domestic freight rail transportation is more than the applicable prices in the market, this type of pricing will not be accepted in the market and if it is insisted on, it will reduce the volume of rail freight transportation. Experience has shown that in practice domestic rail freight prices follow the average level of road freight fares, and in practice this proportion has been maintained with a limited range of fluctuationsof coefficents over the past years.

Based on the method of price adjustment based on effective competition in the market and comparison with the average price of freight road transport and determining the relevant coefficients, the economic model of general pricing of domestic freight rail freight and the average price of operation of RAI as the most important issue in the business of the RAI And private Owners of freight Wagons, based on the current structures of actor interactions, have been developed and proposed for the first time.

The results show that if the coefficients of the economic model are selected at the average level of the previous fluctuation range of coefficients, these two pricing will be accepted in the market.

Keywords


-­افندی زاده، ش.، طالیشی،‌ م.، (۱۳۸۴)، "بررسی و ارزیابی روش‌های قیمت‌گذاری در حمل و نقل جاده‌ای کالا"، دومین کنگره ملی مهندسی عمران.
- پورسیدآقایی، م.، ژیان پناه، ه.، میزانی، س.، (۱۳۸۵)، "پیشنهاد مدلی جهت قیمت‌گذاری شارژ دسترسی به خط در راه‌آهن ایران"، هشتمین همایش حمل و نقل ریلی.
- تمنایی، م.، راستی برزکی، م.، (۱۳۹۸)، "رویکرد نظریه بازی برای مدل سازی رقابت در بازار حمل و نقل جاده­های و ریلی کالا، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره 58.
- رزمی ج.، جولای ف.، وظیفه ا.، (۱۳۸۳)، "مدل محاسبه نرخ تعرفه بار برای سیستم حمل و نقل ریلی"، اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین.
- رضاپور، م.، شیرازیان، غ.، (۱۳۹۹)، "ارایه مدل قیمت‌گذاری رقابتی در حمل و نقل کالاهای ریل پسندزمینی"، فصل نامه علمی پژوهشنامه حمل و نقل، مقالات آماده انتشار.
- "سالنامه‌های مختلف آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹".
- شرکت راه‌آهن ج. ا. ا.، (1400) "تغییرات تعرفه بهره‌برداری راه‌آهن"، ابلاغ شده به شرکت‌های حمل و نقل ریلی طی نامه 29001 / ۲۸ / ص مورخ 30 خرداد 1400 اداره کل بازرگانی داخلی شرکت راه‌آهن.
- شرکت راه‌آهن ج. ا. ا.، (۱۳۹۷)، "آیین نامه ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی"، مصوبه ارسالی به وزیر راه و شهرسازی در خرداد ۱۳۹۸.
- شفیع نادری، ع.، (۱۳۹۳)، "مدل قیمت‌گذاری حمل بار ریلی با توجه به وضع موجود"، مرکز آموزش و تحقیقات شرکت راه‌آهن.
- شورای اقتصاد، (۱۳۶۹)، "احتساب هزینه حمل و نقل در تعیین قیمت کالاها"، ابلاغ شده طی نامه شماره ۵۱۸/م/۳۴ مصوب ۱۷ دی.
- شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، (۱۳۷۴)، "صورتجلسه نشست شماره ۱۵۴"، مورخ ۱۲ دی­.
- شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، (۱۳۹۷)، "صورتجلسه نشست شماره ۲۰۹"، مورخ ۱۵ مهر­.
- لشکری، م.، احمدی، ر.، (۱۳۹۰)، "بررسی مکانیزم­های تعرفه در راه‌آهن ایران و سوئد و ارایه راهکارها و مدل مناسب برای راه‌آهن ج.ا.ا"، ص. 53 تا 80، مجله مطالعات اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، سال دوم، شماره ۳.
- مجلس شورای اسلامی، (۱۳۸۴)، "قانون دسترسی آزاد
به شبکه حمل و نقل ریلی"، تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی در ۶ مهر ۱۳۸۴ و تایید شده توسط شورای نگهبان در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۸۴، ابلاغی ریاست جمهور در تاریخ ۱۶ آبان1384.
- "محاسبات تحقیق بر اساس پردازش و تحلیل دیتای بارنامه ریلی و جاده‌ای بار داخلی از سال ۱۳۹۰ تا اوایل نیمه دوم 1400 توسط نویسنده".
 
- "مصوبه شورای اقتصاد در مهر 1400، ابلاغی طی نامه شماره 361837 مورخ 1 آبان 1400 توسط سازمان برنامه و بودجه کشور".
- مقصودی، ن.، (۱۳۹۱)، "بررسی بهینه سازی قیمت حمل و نقل با رویکردی بر راه­های ریلی به روش تحلیل SAM"، فصلنامه علوم اقتصادی، سال ششم، شماره نوزدهم.
- نخعی، م.،‌ جلیلی آ.، (۱۳۹۹)، "شرحی بر تن کیلومتر دینامیک"، اردیبهشت به آدرس:
- وزیر صنعت معدن تجارت، (۱۳۹۷)، "نرخ توافقی برای حمل کالا"، نامه شماره ۶۳۰۳۴/۶۰ مورخ ۶ خرداد ۱۳۹۷.
-­Jarocka M., Ryciuk U., (May 2016), “Pricing in the Railway Transport”, Conference Paper, 9th International Scientific Conference Business and Management, Vilnius, LITHUANIA, http://www.bm.vgtu.lt
- PPIAF, World Bank, (2017), “Railway Reform: Toolkit for Improving Rail Sector Performance”, September, Second Edition, pp.624-641.
-­Dolinayová, Anna., Černá, Lenka., Hřebíček, Zdeněk., Zitrický, Vladislav., (2018), “Methodology for the Tariff Formation in Railway Freight Transport”, Naše more 65 (4), pp. 297-304.
-­Shi, Ying., Fang, Xiaoping., Chen, Zhiya., (2012), “Price Analysis of Railway Freight Transport under Marketing Mechanism”, 2012 International Conference on Solid State Devices and Materials Science, Physics Procedia 25, pp.2038 – 2044.