Investigating the role of human capital in the economic growth of road transport in Iran using ARDL model

Document Type : Original Article

Authors

1 Instructor, Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

2 M.Sc., Grad., Housing & Urban Development Research Center, Tehran, Iran.

10.22034/road.2021.276381.1942

Abstract

in this study, the role of human capital in the economic growth of the country's road transport has been studied. For this purpose, by collecting annual data and using the econometric pattern and Autoregressive Distributed Lag and the error correction model with the help of EVIEWS10 software, the model was estimated and the results were interpreted. The results show that both in the short and long term, with the increase in the capital of the manpower sector, the added value of the road transport sector increases So that if the input of manpower capital increases by one percent, the value added of the road transport sector will increase by 0.089 percent. The partial elasticity of labor input is 0.174, which shows that with a one percent increase in the labor force of the road transport sector, the value added of that sector will grow by 0.174 percent. Also, if the Capital Inventory Input increases by one percent, the value added of the road transport sector will increase by 0.183 percent. Another variable affecting the economic growth of the road transport sector is energy, which has a positive effect. Finally, according to the error correction factor in the ECM model, it can be stated that the adjustment speed is towards the equilibrium value and is suitable in the long run, so that in each period about 0.62 of the imbalance error is adjusted and in the short-term value is towards the equilibrium and long-term value.

Keywords


- آقایی، م. رضاقلی زاده، م. باقری، ف.، (1392)،"بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استان‌های ایران"، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 67،
ص. 44-21.
- افلاطونی، ع.، (1394)، "تجزیه‌وتحلیل آماری با EViews در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی"، انتشارات ترمه.
- بازدار اردبیلی، پ. و پژمان زاد، پ.، (1399)، "­تحلیل اثرات اقتصادی تغییرات نرخ ارز بر رشد بخش حمل‌ونقل جاده‌ای"، فصلنامه علمی پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال هفدهم، دوره چهارم، شماره 65، ص. 125-113.
- پژوهشکده حمل­ونقل، (1389)، "بررسی وضعیت استهلاک موجودی سرمایه فیزیکی در بخش حمل­ونقل جاده­ای"، وزارت راه و شهرسازی، ایران، تهران.
- تقوی، م. محمدی، ح.، (1385)، "بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی"، پژوهشنامه اقتصادی، دوره6، شماره 22، شماره پیاپی 3، ص. 43-15.
- حیدرزاده، ت.، (1399)، "بررسی سهم و نقش نیروی کار از تولید و اثر آن بر رشد اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کشور"، فصلنامه علمی پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال هفدهم، دوره اول، شماره 62، ص. 82-71.
- صادقی، م. عمادزاده، م.، (1382)، "برآورد سهم سرمایه انسانی در رشد اقتصادی ایران طی سال‌های 1345-1380"، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، شماره 17، ص. 98-79.
- دفتر فناوری ارتباطات و اطلاعات، (1398)، "سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده­ای کشور"، سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده­ای کشور، معاونت برنامه­ریزی.
- عباس پور، ع. جهانگرد، ا. میثاقی، ا.، (1394)، "تحلیل تأثیر مخارج آموزشی بر تولید فعالیت‌های اقتصادی: مطالعه موردی ایران، هند، ژاپن،آلمان و استرالیا"، فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 31، شماره 123، پاییز، ص.94-77.
- فرج زاده، ز. آماده، ح. عمرانی، م.، (1396)، "عوامل تعیین‌کننده‌ی رشد اقتصادی ایران"، تحقیقات اقتصادی، دوره 52، شماره 3، پاییز، ص. 686-663.
- معاونت امور برق و انرژی، (1396)، "ترازنامه انرژی سال 1396"، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان برق و انرژی، وزارت نیرو، ص.658.
- موسوی، ص. حقیقت، ج. سلمانی بی‌شک، م.، (1394)، "تأثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران (رویکرد غیرخطی)"، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال بیستم، شماره 63، ص. 144-121.
- نجفی، م. مشرفی، ر. کی­منش، م.،  (1397)، "بررسی آثار سرمایه‌گذاری بخش حمل‌ونقل بر ایجاد اشتغال از سازوکار اثر القایی بر تولید"، فصلنامه اقتصاد و الگوسازی، سال نهم، شماره 2، ص. 154-125.
- https://www.cbi.ir/