Estimating the Share of Carpooling in Intercity Business Trips

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Traffic Police, Amin Police University, Tehran, Iran.

2 M.Sc., Grad., Faculty of Technical Engineering‌, Azad University, Tehran, Iran.

10.22034/road.2021.278755.1943

Abstract

Carpooling is a method in which people whose place of residence and work is located in the same area, find each other and arrange to travel in one personal vehicle. This is one of the methods of traffic demand management that is a helpful way for sustainable development. Therefore, it is important to expand the use of this method among the people in society by examining the factors affecting the tendency for carpooling. In this study, an attempt was made to examine different cities in order to have more validity. According to the parameters that could affect the use of carpooling, a number of them were selected and a questionnaire was designed according to the effective factors. In this study, using linear regression method, it was found that the parameters of private car ownership, difference in working hours, access to public transportation and being near to the city center affect the reception rate of carpooling. A linear model was obtained by which the number of carpooled trips can be estimated for different work places.
.

Keywords


-‌احمدیان، ف. و میرزایی، م.، (۱۳۹۷)، "تمایل به هم پیمایی در سفرهای روزانه شهری"، کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعه شهری در ایران، تهران، دانشگاه صنعتی مراغه با همکاری دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
 
-حاتمی، ا.، (1399)، "اولویت‌بندی سیاست‌های مدیریت تقاضای حمل و نقل در کلانشهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی"، جاده، 28 (104)، ص. 35-50.
 
-رحمانی، ن.، رمضان‌آقایی، ر. و سلیمی، م. ب.، (1392)، "نقش هم پیمایی در حمل نقل و ترافیک و راهکارهای بکارگیری آن در کشور"، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
 
-قره­باغی کرده مهینی، ف.، (1399)،  "تخمین سهم همپیمایی در سفرهای کاری درون شهری"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
 
-محمدی، ر. خیراتی کازرونی، آ. شاکری نسب، ش. و گل رو، ا.، (1394)، "توسعه مدل لوجیت چندگانه هم پیمایی (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی امیرکبیر)"، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک.
 
 
-Benita, Francisco, (2020), “Carpool to work: Determinants at the county-level in the United States, Journal of Transport Geography”,
Vol. 87, 102791.
 
-Delhommea, Patricia, Gheorghiu, Alexandra, (2016), “Comparing French carpoolers and non-carpoolers: Which factors contribute the most to carpooling, Transportation Research Part D: Transport and Environment”, Vol. 42, pp. 1-15.
 
-Vanoutriveab, Thomas, Van De Vijverab, Laurent, Van Malderencd, Elien, Jourquinc, Bart, Thomasd, Isabelle, Verhetsela, Ann, Witlox, Frank, (2012), “What determines carpooling to workplaces in Belgium: location, organization, or promotion?”, Journal of Transport Geography, Vol. 22, pp. 77-86. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.11.006.