Calculating the motorcycle insurance price according to their risk of accident

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Traffic Police Department, Tehran, Iran.

2 Ph.D. Grad., Faculty of Traffic Police Department, Tehran, Iran.

10.22034/road.2021.280636.1948

Abstract

Rate of accident among the motorcyclists is very high in Iran and insurance companies cost a lot for these damages. However, motorcyclists’ behavior and their circumstance are not the same, and motorcyclists drive with different risks. In this research, the effect of motorcyclists’ characteristics and their circumstances on their rate of accident is studied, using motorcyclists’ accident reports. It is shown, that, risk of accident varies for different provinces. In addition, it is shown, that age and driving experience have significant effect on the risk of accident. Based on these result, it is suggested, that insurance companies calculate insurance price or its discounts according to the motorcyclists’ characteristics and their habitancy. This can impulse risky motorcyclists to be more cautious and can impulse government agencies to build safer roads. Considering that, different provinces and different motorcyclists have different risk of accident; insurance companies can achieve more profit using unequal pricing policy.

Keywords


-آقابیک، ک. و رمضانی، م.، (1398)، "مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت"، نشریه جاده،27 (100)، ص. 1-8.
-اصغری اسکوئی، م.ر. خانی زاده، ف. و  بهادر، ا.، (1399)، "کاربرد داده‌کاوی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای بررسی تاثیر ویژگی‌های خودرو در پیش‌بینی ریسک خسارت مالی در رشته بیمه شخص ثالث"، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه،35 (1)، ص.34-65.
،­doi: 10.22056/jir.2020.228093.2724
-ترابی­­، ا. طراحی، م.ج. و محمودی، غ.ع.، (1388)، "وضعیت تصادفات موتور سواری و هزینه‌های بیمارستانی آن در مراجعان بیمارستان شهدای خرم آباد"،  پایش، ۸ (۳) ص.۲۵۳-۲۶۲.
-جوادیان، ر. نادرپور، م.ر. حسن­زاده، م.ر. نادری، ج.، (1399)، "بررسی علل گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت به‌جای استفاده از حمل‌ و نقل عمومی"، جاده، 28(103)، ص.13-24.
-رنجبرفرد، م. بختیاری، س.م.، (1393)، "رضایت بیمه‌گذاران از خدمات بیمه شخص ثالث"، فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه، 29 (شماره 1)، ص.79-104.
-زهره­وندی، ب. اسدی،پ. منصف کسمایی، و. تاجیک، ح.، عاشوری، آ.، و ابراهیمی، ح.، (1393)، "اپیدمیولوژی تصادفات موتور سیکلت در رشت در سال ۱۳۹۱"، مجله پزشکی قانونی ایران، ۲۰ (۴)، ص.۱۶۹-۱۷۰.
-سادات حسینی، س.م. و  عزیزی، ح.ر.، (1399)، "مروری بر تصادفات موتورسواران و نحوه رانندگی ایمن"، گزارش پژوهشی 67،  پژوهشکده بیمه.
-شهلا، ا. چاره­ساز، س.، (­۱۳۸۵)، "بررسی آسیب‏های ناشی از تصادفات موتور سیکلت در مدت دو سال در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه"، مجله پزشکی قانونی ایران، ۱۲ (۲)، ص. ۷۹-۸۳.
-مرفوک، ا.، (1396)، "پایگاه داده گزارش­های تصادفات مرکز فرماندهی و کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی"، تصادفات موتورسواران کل کشور در سال 96.
-کریم‌زادگان مقدم، د. و بهروان، م.، (1395)، "‌ارایه راهکاری برای تعرفه‌گذاری پویا در صنعت بیمه با استفاده از تکنیک داده‌کاوی (مورد مطالعه: بیمة شخص ثالث)"، فصلنامه علمی – پژوهشی، پژوهشنامه بیمه، 30 (4)، ص.1-20.
 doi: 10.22056/jir.2016.17618
-Dandona R., Kumar G.A., Dandona L., (2006), “Risky Behavior of Drivers of Motorized Two Wheeled Vehicles in India”, Journal of Safety Research, 37­, pp. 149-158.
-Jou R. C., Yeh T. H., Chen R.­S., (2012), “Risk Factors in Motorcyclist Fatalities in Taiwan, Traffic Injury Prevention”, 13­, pp. 155-162.
-Varian, Hal, R., (1984), “Microeconomics Analysis, second edition”, Norton & Company.
-Yannis, G., (2010), “Motorcycle safety actions in Greece”, International conference about an Action Pack for European Safer Urban Motorcycling, organized by the Spanish Directorate General for Traffic, Barcelona.