Identification and localization of accidents in horizontal arches (Case study: Babameydan-Basht axis)

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc., Grad., Islamic Azad University, Yasuj Branch, Yasuj, Iran.

2 Assistant Professor, Islamic Azad University, Yasuj Branch, Yasuj, Iran.

Abstract

Today, research on road accidents, especially in horizontal arches, is considered a scientific and applied research. Researchers have come to the conclusion that accidents are not just a specific cause but a series of different causes and events, both human and non-human. The purpose of this study is to identify and localize the causes of accidents in horizontal arches on the Babamidan-Basht axis. The research method is descriptive-survey in terms of implementation and applied research in terms of purpose, which has been done quantitatively. Because the subject of the present study is a specific topic in the field of roads (engineering and road construction), non-probabilistic sampling is of a judgmental type. The statistical population of the study includes 12 experts, experts and engineers in the field of road construction in Fars province. In this research, by studying the latest previous domestic and foreign research as well as field research, the causes of accidents in horizontal arches have been identified and then localized using the opinion of experts and fuzzy Delphi method. After distributing and analyzing the questionnaires, the result was that out of 22 identified factors for the occurrence of accidents in horizontal arches, according to experts, 13 factors for the Babamidan-Basht axis were finally confirmed. At the end of the research, in line with localized factors, some practical suggestions for improving and reducing accidents in the horizontal axes of Babamidan-Basht axis are presented.

Keywords


-آرام، ع.، (1392)، "مدل پیش­بینی تصادفات روی
قوس­های افقی در راه­های دو خطه برون شهری در جنوب ایران با استفاده از مدل­های رگرسیون دوجمله­ای منفی"، پایان­نامه دکتری، گروه مهندسی راه و ساختمان، دانشکده فنی و محیط زیست، دانشگاه ملی مالزی، کوالالامپور،
فروردین ماه.
-اسکندری، ا. و پور معلم، ن.، (1395)، "بررسی عوامل انسانی مؤثر در تصادفات در راه­های برون شهری (مطالعه موردی: بزرگراه آزادگان اصفهان)"، دومین کنفرانس
بین­المللی نخبگان عمران، معماری و شهرسازی، لندن – انگلستان.
-پاک­گوهر، ع.، و همکاران، (1388)، "بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده­ای بر اساس مدل­های رگرسیون LR و CART"، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال چهارم، شماره 13.
-حبیب زاده، ا. انصاری، ر. و اسماعیلیان، م.، (1395)، "شناسایی و اولویت­بندی عوامل درون سازمانی تأثیرگذار بر یادگیری تکنولوژیک - مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره سوم، شماره 4.
-حبیبی، آ. ایزدیار، ص. و سرافرازی، ا.، (1393)،
"تصمیم­گیری چند معیاره فازی، چاپ اول. تهران، کتیبه گیل".
-خیرآبادی، غ. ر. و بوالهری، ج.، (1390)، "نقش عوامل انسانی در تصادفات جاده­ای"، تحقیقات علوم رفتاری، دوره 10، شماره 1، ص. 69-78.
-رضا واحدی، ج. و ذاکر، ن.، (1391)، "اولویت­بندی عوامل موثر در تصادفات محل قوس­های افقی واقع در راه­های دو خطه دو طرفه بر اساس روش تصمیم گیری گروهی"، نهمین کنگره بین ­ا­لمللی کهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان.
-ساری صراف، ب. ولی­زاده کامران، خ. و مجیدی، ع.، (1388)، "بررسی اثرات عناصر اقلیمی بر تصادفات جاده­ای، مطالعه موردی: محور ساری – رامسر، اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده­ای و ریلی"، ایران – زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان.
-شرافتی، ا. کشفی، س. مهماندار، م. ر.، (1392)، "بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تصادفات جاده­ای استان لرستان"، فصلنامه علمی ترویجی راهور، شماره 22، دوره 1،
ص. 31-53.
-شنبدی، م. حسین بر، م. ا. و کیانی مقدم، م.، (1397)، "بررسی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر هاب­شدن بنادر
(مورد کاوی: بنادر جنوبی کشور ایران)"، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مدیریت و بازرگانی دریایی دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار.
-عشوریان، ج. و دیواندری، ح.، (1399)، "ارزیابی عوامل مؤثر بر ایمنی ترافیک و تصادفات جاده­ای"، دومین کنفرانس مدیریت شهری، و شهرسازی و معماری با رویکرد اقتصاد و عمران شهری، تبریز.
-عطائی، م.، (1388)، "تصمیم­گیری چند معیاره فازی"، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود.
-کامبوزیا، ن.  عامری، م. و حسینیان، م.، (1400)، "بررسی عوامل مؤثر در شدت تصادفات راه­های روستایی گیلان جهت تعیین مؤثرترین عوامل و ارایه راه­کارهای ایمنی"، فصلنامه جاده، دوره 29، شماره 106.
-محمدی، ف.، (1390)، "پایان­نامه بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر تصادفات جاده­ای ایران"، دانشگاه بوعلی­سینا.
-Aram, A., (2013), “Crash prediction model on horizontal curves for two lane rural roads in the south of Iran by negative binomial model”, Thesis submitted in fulfillment for the degree of doctor of philosophy, faculty of engineering and built environment university kebangsaan Malaysia bangi.
 
-Aram, A., (2010), “Effective Safety Factors on Horizontal Curves of Two-lane Highways”, Journal of Applied Sciences, 10, pp.2814-2822.
-Bonneson, J. A. Pratt, M. Miles, J. & Carlson, P., (2007), “Horizontal curve signing handbook: Texas Transportation Institute”, Texas & M University System.
-Cakaj. A., (2011), “The Range and Horizon Plane Simulation for Ground Stations of Low Earth Orbiting (LEO) Satellites”, International Journal of Communications, Networks and System Sciences (IJCNS), Vol. 4, Number 9, USA, pp. 585-589.
 
-Hauer, E., (2000), “Safety of horizontal curves, HSIS-HSDM”, March 24.
 
-Ishikawa, A. Amagasa, M. Shiga, T. Tomizawa, G. Tatsuta, R. & Mieno, H., (1993), “The Max-Min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration”, Fuzzy Sets and Systems 55, North-Holland, pp.241-253.
-Jassbi, A. Jassbi, J. Akhavan, P. Chu, M. T. & Piri, M., (2015), “An empirical investigation for alignment of communities of practice with organization using fuzzy Delphi panel”, VINE, Vol. 45 Iss. 3,
pp. 322 – 343.
-Kenneth, G. E., (2021), “Statistical Application of Regression techniques in Modeling Road Accidents in Edo State”, Nigeria, Scholars Journal of Physics, Mathematics and Statistics, pp.14-18.
 
-Khan, G. Bill, A. R. Chitturi, M. V. & Noyce, D. A. (2013), “Safety evaluation of horizontal curves on rural undivided roads”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2386(1), pp.147-157.
 
-Krammes, R. A., (1997), “Interactive Highway Safety Design Model: Design Consistency Module”, Public Rd, 61,
pp.47-52.
-Kufmann, A. & Gupta, A.A., (1988), “Fuzzy mathematical models in engineering and management science”, Amsterdam:
North-Holland.
 
-Kurakina, E. Evtiukov, S. & Rajczyk, J., (2018), “Forecasting of road accident in the DVRE system, Thirteenth International Conference on Organization and Traffic Safety Management in Large Cities”, Transportation Research Procedia 36, pp.380-385.
 
-Lamm, R. Psarianos, B. & Califiso. S., (2002), “Safety evaluation process for two-lane rural road, Transportation Research Record”, 1796, Paper No. 02-21, 78,
pp.­51-59.
-Ogden, K.W., (1996), “Safer Roads; A guide to road safety engineering”, IRRD, OECD.
-Rolison, J. Regev, Sh. Moutari, S. & Feeney, A., (2018), “What are the factors that contribute to road accidents”? An assessment of law enforcement views, ordinary driver’s opinions, and road accident records, Accident Analysis and Prevention 115, pp.11–24.
 
-Sangare, M. Gupta, Sh, Bouzefrane, S. & Banerjee, S., (2020), “Exploring the forecasting approach for road accidents: Analytical measures with hybrid machine learning, Expert Systems with Applications”.
 
-Sanz, C. N. Guirao, B. & Gálvez Pérez, D., (2019), “Population ageing and rural road accidents: Analysis of accident severity in traffic crashes with older pedestrians on Spanish crosstown roads”, Research in Transportation Business & Management, 30, 100377.
-Schneider, W. H. Zimmerman, K. Van Boxel, D. & Vavilikolanu, S., (2009), “Bayesian analysis of the effect of horizontal curvature on truck crashes using training and validation data sets”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2096(1), pp.41 -46.