Investigating the Role of Human Capital and Dynamic Marketing Capabilities on Creating a Competitive Advantage in Airlines Active in the Country's Aviation Industry

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Management (Policy Making), University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.

3 , M.Sc., Grad., Suhrawardi Institute of Higher Education, Qazvin, Iran.

10.22034/road.2021.298880.1974

Abstract

The purpose of this study is to investigate the role of human capital and dynamic marketing capabilities on competitive advantage in in airlines active in the country's aviation industry. this research as an applied research in terms of research purpose and as a descriptive-survey research of correlational type and structural equations based on the method of data collection. The statistical population in this study is 400 managers, deputies and some administrative staff of airlines active in the country's aviation industry. The sample size in this study was 196 using Cochran's formula. The sampling method in this research is cluster sampling. The tool of this research is a questionnaire and for the validity of the research, the prepared questionnaire is provided to the subject experts, including respected professors and advisors, and after applying their opinions and their final approval in terms of appearance of the questionnaire, the final questionnaire was used as a basis. For reliability, Cronbach's alpha coefficient was used and also the total reliability of the questionnaire was "0.806", which indicates the high reliability of the research questionnaire. Data analysis Structural equation analysis and covariance, covariance were calculated to determine the difference and data analysis with structural equations and PLS Smart software. In this study, 7 hypotheses were analyzed and all hypotheses were confirmed.

Keywords


-برزو، م.، (1399) ، "بررسی رابطه بین سرمایه­های نامشهود سازمان و عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجیگری قابلیت­های بازاریابی"، کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی.
-جوانمرد، ح. و محمدیان، ف.، (1398)، "شاخص­های مؤثر در سنجش سرمایه انسانی"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال دوم،
شماره 1، ص.67-86.
-خیاطی، ح.، (1397)، "رابطه قابلیت­های بازاریابی، استراتژی­های رقابتی، مزیت رقابتی و عملکرد صادرات، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
-راسخی، س.، (1387)، "مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری"، پژوهشنامه علوم اقتصادی، سال هشتم، شماره 28.
-راغب، ا.، (1398)، "تأثیر عوامل موثر بر تولید پاک در ایجاد مزیت­های رقابتی پایدار در صادرات و اثر بخشی آن بر عملکرد صادراتی از طریق متغیر قابلیت­های بازاریابی (مطالعه موردی: پتروشیمی بندر امام)"، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس.
-سپهوند، ر. وحدتی، ح. اسماعیلی م.ر. و رحیمی­­اقدام، ص.، (­1395­)، "طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنی بر شایستگی سرمایه انسانی در صنعت بیمه"، پژوهش­های مطالعات منابع انسانی، دوره هشتم، شماره 1­،
ص. 179 - 208 – 414.
-صفری، م. و همکاران، (1398)، "تجزیه و تحلیل ابعاد مزیت رقابتی در توسعه مدیریت استراتژیک منابع انسانی"، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 8،
ص. 175-202.
-فروزنده کیا، س.، (1396)، "نقش سرمایه انسانی در کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی:شرکت داروسازی سیناژن)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
-فیض، د.، نعمتی، م.ع.، جبلی جوان، ا. و زنگیان، س.، (1391)، "تاثیر قابلیت­های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکت­های کوچک و متوسا کارآفرین (­مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر)"، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره 1، پاییز و زمستان، ص. 28 - 19 .
-قاضی­زاده، م.، (1390)، "بررسی و مطالعه اثر قابلیت های بازاریابی و تنوع بخشی بر عملکرد مالی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده­ها"، بانک مقالات بازاریابی ایران.
-قائدی، ر.، (1399)، "تاثیر قابلیت‌های بازاریابی و بازارگرایی بر مزیت رقابتی با درنظر داشتن نقش نوآوری بازاریابی (مورد مطالعه: شرکت‌های منتخب خدمات مسافرتی و گردشگری در تهران)"­، کارشناسی ارشد، دانشگاه البرز.
-محمدی، ی. (1390)، "ارایه راهکارهایی جهت افزایش فروش بیمه­های مسئولیت"، پایان نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
-معصومی، ع.، (1390)، "بررسی تأییر سرمایه انسانی بر رقابت­پذیر­شدن بانک"، پژوهشنامه اسلام و پژوهشهای مدیریتی، سال اول، شماره 2، ص. 127-156.
-مهری، ع. و حسینی، س.ح.، (1395)،"طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران"، پژوهش­های مدیریت در ایران، ماره 2، ص. 189-212.
-Barney, J., Wright, M., & Ketchen, D., (2011), “The Resource-based View of the Frim: Ten Years after 1991”, Journal of Management, 27, Pergamon, pp. 641-625
-Day, G. S., (2011), “Closing the marketing capabilities gap”, Journal of marketing, 75(4), pp.183-195.
-Elsharnouby, H., Elbanna, S., (2021), “Change or perish: Examining the role of human capital and dynamic marketing capabilities in the hospitality sector”, Tourism Management, 82, pp. 104184.
-Edvinsson, L. & Malone, M. S., (2007), “Intellectual Capital: Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower”, New York. NY: Harper Business.
-Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H., (2019), “Market orientation, marketing capabilities”.
-NeliA. Morgan, Doglas W. Vorhies, Charlotte Hmoson, (2019), “Market orientation, Marketing Capabilities, and frim performance”, Strategic Management Journal, 30, 8, pp.909- 920.
-Ocass, A &,. Julian, C., (2013), “Examinig and environmental influnces on export marketing mix strategy and export performance of Australian exporters”, European Journal lof Marketing,
pp.366- 384.
-Salman Taie, E., (2014), “The Effect of Intellectual Capital Management on Organizational Competitive Advantage in Egyptian Hospitals”, International Journal of Business.
-Sang, M., Benedetto, A. D., &nason, R. W., (2017), “capabilities and financial performance: the moderating effect of strategic type” Journal of the academy of marketing science, 35, pp.18-34.
-Shuler R, Jackson SHR, (2011), “Issues and activities in mergers and acquisitions”, Euro Management Journal, pp.239-53.
-Stewart, T., (2007), Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations, New York: Doubleday/Currency.
-Wang, H, ko, E, wood side, A, yu, J., (2020), “SNS marketing activities as a sustainable competitive advantage and traditional market equity”, Available online 17 June.