Comparison of Geometric Characteristics of South Zagros Forest Road with Standard Construction Values (Case Study: Tang Sulak, Bahmiy)

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc., Grad., Faculty of Natural Resources, College of Agriculture & amp, Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran.

2 Professor, Department of Forestry and Forest Economics, Faculty of Natural Resources, College of Agriculture & amp, Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran.

3 Assistant Professor, Natural resources Department, Mazandaran Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Sari, Iran

Abstract

The purpose of this study is to compare road geometry with standard road construction values. The studied area is Tang-e-Sulak, located in the city of Bahmiy (Kohgiluyeh and Boyerahmad Prov.), a protected area with its tourist, recreational and natural attractions in the southern Zagros forests. In this research, the existing road position was first taken using GPS and then placed on a topographic map. In the next step, the slopes were graded (from 0 to 10, 10 to 20, 20 to 30, 30 to 40, 40 to 50, 50 to 60 and more than 60 percent), then 11 samples were randomly selected on each slope. In the next step, the size of the taken samples was compared with the standard values (Booklet No. 131 and 161). The width of the running surface and right of way were analyzed on the basis of analytical statistics and other road geometric characteristics based on descriptive statistics. Soil samples were taken from each of the slopes of the slopes, and a soil sample was selected randomly for soil texture detection. Data analysis was done by T-test, Pearson correlation and SPSS software. The results showed that the width of the rudder and the constructional area of the road on the slopes (10-20, 40-50, 60-50, and 60) were less than the standard values and in the 1

Keywords


-احمدی، ح. فیض‌نیا، س.، (1387)، "سازندهای دوره کواترنری (مبانی نظری و کاربردی آن در منابع طبیعی)"، انتشارات دانشگاه تهران، 557 ص.
-حسینی، س.ع، جلالیان، س.، (1393)،"مقایسه عملیات خاکی، تغییرات حجم برداشت و هزینه جاده جنگلی با شرایط استاندارد ساخت (مطالعه موردی؛سری ارزفون)، "نشریه پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل. سال بیست و یکم، شماره سوم ص.­113-130.
-زندبصیری، م. سوسنی، ج. و پورهاشمی، م.، (1395)، "ارزیابی شدت بحران زوال در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد (منطقه مورد مطالعه: تنگ سولک)"، نشریه تحقیقات جنگل و صنوبر، جلد بیست و چهارم، شماره چهارم،
ص. 674-665.
-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، (1384)، "آیین­نامه طرح هندسی را‌ه‌ها"، نشریه شماره 161، سازمان برنامه و بودجه کشور. ص.379.
-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، (1384)، "دستورالعمل تهیه پروژه‌راهای جنگلی"، نشریه شماره، 148، سازمان برنامه و بودجه کشور. ص.198. 
-سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، (1390)، "راهنمای طرح، اجرا و بهره برداری راه­های جنگلی"، نشریه شماره، ۱۳۱، سازمان برنامه و بودجه کشور. ص.184.
-طالبی، م. مجنونیان.ب. عبدی، ا. و الهیان، م.، (1394)، "ارزیابی وضعیت حفاظت و نگهداری جاده در منطقة ارسباران"، جنگل و فراوده‌های چوب، مجله منابع طبیعی ایران، دوره 68، شماره 2، ص. 591-613.
-طالبی، م. مجنونیان، ب. عبدی، ا. الهیان، م.، (1395)، "بررسی کمی و کیفی استاندارد‏های ساخت جاده‏های جنگلی منطقه ارسباران"، نشریه پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد بیست و دوم، شماره دوم، ص. 34-19.
-فلاح تبار، ن.، (1379)، "تأثیر عوامل جغرافیایی بر شبکه راه‌های کشور"، پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 38،
ص. 47-55.
-کی‌بندری، ص. حسینی، س.ع.، (1398)، "مروری بر مطالعه عوامل موثر بر طراحی و ساخت جاده‎های جنگلی در ناحیه رویشی هیرکانی"، فصلنامه علمی جاده، سال هفدهم، شماره 101 ،دوره چهارم، ص. 105-1144.
-مصطفی، ک. رافت نیا، ن. شتایی، ش. غضنفری، ه.، (1389)، "طراحی شبکه جاده‌های حوزه طرح جنگل‌داری چند منظوره آرمرده بانه با استفاده ازGIS"، نشریه پژوهش‌های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد هفدهم، شماره یکم،
ص. 134-129.
-مصطفی، م. رافت‌نیا، شتایی، ش. عضنفری، ه.، (1392)، "مقایسه مشخصه‌های فنی و هندسی شبکه جاده‌های طرح جنگل‌داری چند‌منظوره آرمرده با نه با دستورالعمل‌های موجود"، پژوهشنامه بومشناسی جنگل­های ایران، سال اول 24، شماره 1، ص. 88-99.
-مصطفی، م. شتایی جویباری، ش. لطفعلیان، م. سعدالدین، ا.، (1395)، "مقایسه مشخصات هندسی جاده­های حوزه آبخیز جنگلی چهل چای با استانداردهای هندسی جاده­های روستایی به لحاظ میزان تولید رواناب". نشریه پژوهش­های علوم و فناوری چوب و جنگل، جلد بیست و سوم ویژه­نامه دوم، ص.145-123.
-نریمانی، گ.، (1384)، "طرح هندسی راه"، انتشارات دانشگاه تهران، ص.584.
-Black, W. R., (2003), "Transportation: A Geographical Analysis", Guilford Press, pp.375.
-Fidelus-Orzechowska, j., Strzyzwski, D & Zelazny, M., (2018), "The geomorphic activity of forest roads and its dependence in the Tatra Mountains", Geografiska Annaler: Series A, Physical Geography, 100 (1), pp. 59-74.
-Graike., G., (2006), "Road Maintenance costs and funding", Ecology and Economics. Research Department, pp.8.
-Hosseini, S.A., Moghadasi, P., Gregandipour, M., (2014), "Application of some perspective factors in the design of the forest road path of Darabkola", International Conference on New Findings in Agricultural Sciences, Natural Resources and the Environment, pp.11-12.
-Li, S. Yue., Z. Q. Tham., L.G. Lee, C.F & Yan, S., (2005), "Slope failure in under consolidated soft soils during the development of a port in Tjanjin, china", NRC Canada, 42(5), pp. 166-183.