Upgrading public and green transportation facilities in important and busy urban streets with a sustainable approach (Case study: Sattarkhan St., Shiraz)

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc., Grad., Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran.

2 M.Sc., Student, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, I‌ran.

3 M.Sc., Student, Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran.

Abstract

Today, transportation is an integral part of human life and activities. Transportation facilitates many activities of urban life by moving people, goods, energy and information. Therefore, planning to achieve sustainable transportation is an important part of the management goals of cities. In fact, the purpose of this article is to coordinate the transportation lines and improve the quantitative and qualitative condition of the fleets and transportation stations, in order to encourage people to use public transportation and then achieve integration in transportation lines. It is in the study area (Sattar Khan Street located in Shiraz). Due to the existence of many problems in the field of transportation in the area of Sattar Khan, this practical article has been compiled by descriptive-analytical method. . The data of this research have been prepared and compiled using documentary and library sources using the Internet and articles, then with field surveys of the study area to examine the strengths, weaknesses, threats and opportunities of the current situation. Using the SWOT analytical method, followed by compiling and drawing matrices, strategies to improve the current situation are presented. Finally, this study aims to eliminate valuable inefficiencies in the field of transportation to take valuable steps to coordinate transportation lines and integrate public transportation systems in the study area.

Keywords


-احدی، م.، ضرغامی، س.، آقا محمدی، آ.، (1393)، "بررسی شاخص­های توسعه پایدار در برنامه­ریزی حمل و نقل"،
دوره 6، ص. 16-1.
-استادی جعفری، م.، رصافی، الف.، (1391)، "ارزیابی سیاست­های توسعه پایدار در بخش حمل و نقل شهری با استفاده از مدل­های سیستم پویایی (مطالعه موردی: مشهد)"، مدیریت شهری، دوره 2، شماره31 بهار و تابستان 92،
ص. 294-281.
-حق شناس، ح.، نوری، م.، غلامی علم، ا.، (1392)، "شناسایی سیاست­های مناسب حمل و نقل پایدار با استفاده از تجربیات شهر­های مشابه (مطالعه موردی: شهر اصفهان)"، دوره 13، ص.24-1.
-سلطانی، ع.، وفلاح منشادی، ف.، (1391)، "یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل راهکاری درجهت دستیابی به حمل و نقل پایدار (مطالعه موردی:کلانشهر شیراز)"، مطالعات شهری، شماره 5، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، ص.60-47.
-شریفی، ن.، (1360)، "جایگاه حمل و نقل وتاثیر آن بر دیگر بخش­های اقتصاد کشور: یک تحلیل داده-ستانده"، دوره2، شماره5، ص.237-218.
-رسولی، م. قرنجیک، ع.، وقرنجیک، ع.، (1394)، "بررسی و ارزیابی حمل ونقل شهری بر توسعه پایدار شهری، عمران، معماری و شهرسازی"، دوره 2، ص.23-1.
-مختاری ملک آبادی، ر.، (1389)، "تحلیلی جغرافیایی بر نقش دوچرخه  در سیستم حمل و نقل پایدار شهر اصفهان"، مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای"، شماره 9، سال سوم، ص.122-101.
-مطلوبی، ع.، (1395)، "بررسی و ارایه استراتژی­ها و راهکارهای موثر در توسعه سیستم حمل و نقل سبز پایدار شهری"، دوره 2، ص.9-1.
-ورمزیاری، م.، وذاکر حقیقی، ک. (1395)، "حمل ونقل و توسعه پایدار، عمران، معماری و شهرسازی"، دوره 3، کنفرانس بین المللی پژوهش­های نوین در، ص.13-1.
-یزدان پناهی، م.، وکمیلی، ک.، (1386)، "بررسی جایگاه حمل و نقل در توسعه اقتصادی پایدار شهری"، ص.18-1.
-www.sarjoo.ir