2
هیئت علمی گروه ژئوتکنیک دانشگده عمران دانشگاه یزد
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد
10.22034/road.2021.297200.1972
چکیده
امروزه روشهای متعددی برای پایدارسازی گودهای ساختمانی و پایداری شیروانیها در جادهها وجود دارد. استفاده از انکرهای مارپیچ چند صفحهای در پایدارسازی شیروانیها، یکی از روشهایی است که در سالهای اخیر از اقبال عمومی بالایی برخوردار بوده است. گسترش استفاده از انکرهای مارپیچ سبب مطالعههای متعدد آزمایشگاهی، عددی و میدانی در این زمینه شده است. مطالعه حاضر با استفاده از نرمافزار FLAC3D به ارزیابی عددی سهبعدی ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ چندصفحه میپردازد. بدین منظور ابتدا یک آزمون صحتسنجی برای تایید روش مدلسازی انجام میشود. سپس با انجام یک مطالعه پارامتری گسترده، به مطالعه تاثیر پارامترهای مختلف بر ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ پرداخته میشود. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ با افزایش تراکم خاک و قطر صفحات افزایش مییابد. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد افزایش چسبندگی خاک تاثیر چندانی بر ظرفیت باربری انکرهای مارپیچ ندارد. همچنین نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که سهم باربری صفحات در صورتی که فاصله صفحات از پنج برابر قطر آنها بیشتر باشد، تقریباً یکسان است. در این حالت مکانیزم گسیختگی صفحه منفرد غالب است. اما در صورتی که فاصله صفحات از پنج برابر قطر آنها کمتر شود، سهم باربر صفحه اول (نزدیکترین صفحه به دیواره گود) افزایش و سهم باربری سایر صفحات کاهش مییابد. در این حالت، مکانیزم گسیختگی برشی استوانهای غالب است. بنابراین از نتایج مطالعه حاضر میتوان فاصله بحرانی بین صفحات را پنج برابر قطر صفحات دانست.