Determine the criteria for distraction of drivers caused by billboards (Case Study: Tehran-Karaj Highway)

Document Type : Original Article

Author

M.Sc., Grad., Faculty of Technical Engineering Islamic Azad University, Tehran, Iran.

10.22034/road.2021.314365.1991

Abstract

Notification and advertisement are the main marketing bases in advanced societies.The installation of commercial and advertising billboards on the freeways and highways is one of the advertisement methods and are becoming more common every day. The main reason is that the billboards are able to attract more people at a lower cost than other advertising media. The Tehran-Karaj Freeway is one of the most important communication routes in the country, which includes a significant part of the everyday traffic. Considering the importance of the Tehran-Karaj Highway as well as increasing the safety of traffic on this highway, this study determines the criteria for assessing the distraction of drivers by billboards (case study:Tehran-Karaj Freeway). The present research is applied in terms of its purpose and survey based on method. The statistical population of the study consisted of 1200 users of the Tehran-Karaj highway. The research questionnaire was prepared based on studying the previous research in the field of research, analyzing questionnaires and reviewing related articles and dissertations.In this study, the Cronbach's alpha value was 0.783 using the SPSS program, which indicated the reliability of the questionnaire In order to assess the validity of the questionnaire, the views of three university professors in the field of traffic culture were used.The validity and accuracy of the questionnaire was confirmed by these individuals. The hierarchical multivariable regression analysis (HMR) technique was used to analyze the data in this study.Accordingly drivers' behavior changes and becomes risky when they are exposed to and passing through billboards.

Keywords


-"آمار متوفیات و مصدومین ناشی از حوادث رانندگی"، (1391)، سازمان پزشکی قانونی کشور.
-اکبری، ر.ا. طالبی، س. و خوش‌نشان، م. (1394)، "بررسی تأثیر راه و محیط بر رانندگی با حواس‌پرت از طریق یک ارزیابی کاربردی (تحلیل موردی: منطقه 21 راهور تهران بزرگ)"، چهاردهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل‌ونقل ترافیک.
-انگیزه، ق. و ایزدی، ا. (1395)، "ارزیابی شاخص‌های ایمنی جایگزین و انتخاب مناسب‌ترین شاخص برای سیستم‌های هشدار­دهی درون خودرویی"، دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
-حسن‌پور، ش. و جاپلقی، د.، (1395)، "تأثیر تابلوهای تبلیغاتی بر ایمنی جاده‌ها"، کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان، دانشگاه تهران.
-شمسی، ح. و ملک­زاد، م.، (1395)، "کاهش تصادفات و تلفات جاده‌های با رویکرد بر کاهش خطاهای انسانی"، دومین کنفرانس بین المللی یافته­های نوین پژوهشی در علوم، مهندسی و فناوری، استانبول- کشور ترکیه، موسسه فراز اندیشان دانش بین الملل.
- رسولی، ر. شکیبایی فر، د. شفیع‌زاده گروسی، ر.،"تأثیر عوامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی"، مطالعات پژوهشی راهور،  بهار  شماره12.
-علی پور، ب. علی­پور، ا. و رئیس المحدثین، س.، (­۱۳۹۲)، "بررسی تأثیر تابلوهای تبلیغاتی سطح شهرها در میزان عملکرد رانندگان مورد مطالعاتی: بزرگراه آسیایی مشهد، پنجمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری"، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
-ماهپور، ع.ر. ضیاء خدادادیان، ا.ح. و محمد­زاده مقدم، ا.، (1394)، "استفاده از مدل لوجیت چندگانه در بررسی تأثیر عوامل حواس‌پرتی رانندگان در بروز تصادفات درون‌شهری به‌منظور تعیین میزان تأثیر تبلیغات در بین این عوامل (مطالعه موردی مشهد)"، پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل‌ونقل ترافیک.
-مهدی­زاده نادری، ش. و اسماعیلی، ع.ر.، (1391)­، "تأثیر رنگ تابلوهای تبلیغاتی بر عملکرد رانندگان و ایمنی"، یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران.
-ناصری علوی, م.پ. علوانی، ا. اکبری­نیا، ف. و عبدی، ع.، (1395)­، "ارزیابی نقش تابلوهای تبلیغاتی جاده‌ای در حواس‌پرتی رانندگان، دومین کنفرانس بین­المللی یافته­های نوین پژوهشی در مهندسی عمران"، معماری و مدیریت شهری، تهران، کنفدراسیون بین المللی مخترعان جهان (IFIA)، دانشگاه جامع علمی کاربردی.
-Andreasen, D.C., (1985), “Technical Note No. 1: Traffic Accidents and advertisin signs”, Australian Road Research Board, 15(2), pp.103-105.
-Crundall, D. Van Loon, E. & Underwood, G., (2006), “Attraction and Distraction of Attention with Roadside Advertisements”, In: Accident Analysis and Prevention, Vol. 38, nr. 4, pp. 677-671.
-Daniel Belyusar, Bryan Reimer, Bruce Mehler, Joseph F. Coughlin, (2016), “A field study on the effects of digital billboards on glance behavior during highway driving”, Accident Analysis & PreventionVol. 88, March, pp. 88–96.
-Hughes, P., & Cole, B., (1986), “What attracts attention when driving? Ergonomics”, 29, pp.377-391.
-Kristie L. Young, Amanda N. Stephens, David B. Logan, Michael G. Lenn., (2017), “Investigating the impact of static roadside advertising on drivers' situation awareness”, Applied Ergonomics 60, pp.136-145.
-Smiley A, Smahel T, Eizenman M., (2004), “The impact of video advertising on driver fixation patterns”, Transp Res Rec. 1899, pp.76–83.
-Smiley, A., Persaud, B., Bahar, G., Mollett, C, Lyon, C. & Smahel, T., (2005), “Traffic safety evaluation of video advertising signs”, Paper presented at the 84th Annual Meeting of the Transportation Research Board TRB, Washington, D.C., 13-9. National Research Council NRC, Transportation Research Board TRB/National Academy Press, Washington D.C.
-Stutts JC, Reinfurt DW, Staplin L, Rodgman EA., (2001), “The Role of Driver Distraction in Traffic Crashes”, Washington, D.C.: AAA Foundation for Traffic Safety.