A review of the use of crumb rubber in improving the behavioral properties of soil

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Civil Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

3 M.Sc., Student, Department of Civil Engineering, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.

Abstract

Fewer construction projects have not been concerned about the type of construction project bed to have the necessary mechanical and chemical properties, has not been a concern for engineers. Different soils have different mechanical properties, swelling, bearing capacity and settling; Therefore, recognizing the types of problematic soils in the project and stabilizing them with suitable materials is very important. These soils can be divided into four types of compacted soils, liquefied soils, divergent soils and swellable soils. At present, wastes such as worn tires and crumbs in addition to cement, etc. can be tested to improve soil properties. Due to their low specific gravity, high tensile strength and high durability, tires can find many applications in civil works, especially geotechnical. In this regard, many researches have been done in recent years. In this research, after introducing different types of problematic soils and examining the characteristics of each, we examined the properties of crumb rubber as a new soil reinforcement material and some applications. We recently reviewed this material for soil stabilization.

Keywords


-قیاسی و. و راستی، ش.، (1398)، "بررسی خاک­های
مسئله­دار و ارایه راهکارهای جدید بهسازی"، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی ژئوتکنیک ایران.
 
-صبا، ح. و نوکنده­، م. و غفوری امیربنده، س.، (1398)، "بررسی آزمایشگاهی بهبود خصوصیات ژئوتکنیکی مخلوط ماسه گرانول لاستیک"، دومین کنفرانس بین­المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در عمران، معماری و مدیریت شهری.
 
-خسروی، ف. و فیروزی، ع. و حسینی، ع.، (1397)،
" شناسایی خاک­های مسئله­دار و روش­هـای بهسـازی خـاک"، تهران، نوآور.
 
-عبدالله زاده، ع. و اونق، م.، (1392)، "­ارزیابی خطر و خسارت ناشی از پدیدهی روانگرایی خا­ک مطالعه­ی موردی: شهرستان گرگان در استان گلستان "، دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بحران، شماره چهارم.
 
-یحیی­زاده، د. و روحانی، ی. و رفعتی، پ.، (1393)، "­بررسی و مقایسه اقتصادی و مدیریتی روش­های مقابله با روانگرایی مطالعه موردی پروژه طرح و توسعه مجتمع بندری شهید رجایی­"، هشتمین کنگره ملّی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، بابل.
 
-­مرندی، م. حمیدی، ص، و سلاجقه، ع.، (1394)،
­"­اعتبارسنجی آزمایش­های واگرایی در خاک­های با خواص خمیری و پتانسیل واگرایی کم (مطالعه موردی بخشی از مناطق ایران)"، نشریه مهندسی عمران و محیط زیست، جلد 45­، شماره 3­.
 
- حداد، ع. جاودانیان، ح، و ابراهیم پور، ف.، (1396)،
 "­شناسایی و تثبیت خاک­های واگرا: مطالعه موردی کانال انتقال آب سیمین دشت-گرمسار"، نشریه زمین­شناسی مهندسی، جلد یازدهم، شماره 1.
 
-زمردیان، م. و وکیلی، ا.، (1390)، "­ارزیابی پتانسیل واگرایی و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک رس واگرا تثبیت شده
با آهک پوزولان"، نشریه تحقیقات آب و خاک ایران، جلد 42­، شماره 2.
 
-تاج­الدینی، م. زرتاج، ح، و طاهرخانی، ح. (1394)، " بررسی تأثیر افزودن خرده لاستیک صنعتی در خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح رس کائولینتی"، نشریه مهندسی عمران شریف، جلد 2/33­، شماره 2/2­، ص.99-109.
 
-هادی زاده، و ح. قاسمی، م.، (1399)، "­ارزیابی و مقایسه تأثیر ضایعات کیسه پلیمری و تایر فرسوده بر خصوصیات مقاومتی ماسه رس­دار تثبیت‌شده با سیمان"، فصلنامه علمی جاده، سال هجدهم، شماره 105­، دوره چهارم.
 
-Deepti. M. Zutting. V. and Naktode. P. L., (2020), “Soil Stabilization by using Scrap Tire Rubber", International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT), Vol. 9,
Issue 06.
-ETRMA. (2012), "End of life tyres - A valuable resource with growing potential".
­-ETRMA. (2013), "European Tyre and Rubber Manufacturers Association annual report".
-ETRMA., (­2015), "End-of-life Tyre Report 2015"­, pp. 36.
-Juliana. I. Fatin.  A. R. Rozaini. R. Masyitah. M. N. Khairul. A. H. and Nur Shafieza. A., (2020), “Effectiveness of crumb rubber for subgrade soil stabilization”, in IOP Conference Series, Materials Science and Engineering.
-Mashiri. M. S.Vinod, M. Sheikh. N. and Tsang H., (2015), "Shear strength and dilatancy behaviour of sand – tyre chip mixtures", Soils Found, pp. 1–12.
-Sharifi. M. Meftahi. M. Naeini. A., (2018),
"­Influence of waste tire chips on steady state behavior of sand", Journal of Engineering Geology, Vol. 12.
-Shinde. R. S. Divya. K. Geeta. K., (2019), "Stabilization of Soil and Rubber Crumb by using CBR Test", International Journal of Research in Engineering, Science and Management.
-Shrestha. S, Ravichandran. N, Raveendra. M, and Attenhofer .J. A., (2016), “Design and analysis of retaining wall backfilled with shredded tire and subjected to earthquake shaking”, Soil Dynamics and Earthquake Engineering, Vol. 90, pp. 227–239.
-Yadav. J. Tiwari. S. K., (2018), "Influence of crumb rubber on the geotechnical properties of clayey soil", Environment Development and Sustainability, Vol. 20.
-Yang. Z .Zhang. Q, Shi. W,. Lu. J. Lv, Z, and Ling. X., (2020), "Advances in Properties of Rubber Reinforced Soil", Advances in Civil Engineering.
-Ziaie Moayed.R.and Kamalzare M.,
(­1394), "Improving Physical Characteristics of Collapsible Soil (Case Study: Tehran-Semnan Railroad) ".