Public Finance Analysis in Iran's Transportation Sector; )Case Study: Public Expenditure under the Road Transportation Sector(

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, ALLAMEH Tabataba'i University, Tehran, Iran.

10.22034/road.2022.314869.1995

Abstract

This article tries to study the revealed events while presenting a picture of the situation of the road transport sub-sector to address the issue of public finance policy in this sub-sector. Evidence suggests that in the current structure of the institution in charge of road transport policy and planning, the cost of transportation in the country and transit risk compared to global values ​​due to lack of integration and coherence in decision-making and policy-making is high. In comparative terms, although the overall quality of infrastructure and the quality of roads in Iran is almost the same as the average number of Islamic countries, but in comparison with countries such as Malaysia, Qatar, Turkey, Azerbaijan, Saudi Arabia, Oman, Kuwait, Indonesia rank Has a lower. Also, in terms of logistics performance index, Iran, with a rank of 64, has a lower position than the mentioned countries. Therefore, considering the special circumstances prevailing in the country (the issue of intensification of sanctions and economic recession), it is necessary to implement the revised solution in the public finance of the transportation sector (both public and private) as an urgent and immediate action in the country. . In addition, it seems that the category of general road transport expenditures in the country based on the policy in the two areas of management and development of road transport is possible and can be implemented.

Keywords


-ابراهیمی، م. و آل­مراد جبدرقی، م.، (1390)، "پیش بینی تقاضای انرژی برای بخش‌های اقتصاد ایران در افق زمانی 1404 با استفاده از مدل ARIMA" ، دومین کنفرانس مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی، 20 تا 21 شهریور، تهران.
-ترکان، ا. و شهبازی، م.، (1389)، "بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌‌ونقل جاده‌ای"، مسائل و راهکارها»، فصلنامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره 57.
-روحانی‌نژاد، م. و دیگران، (1394)، "شناخت و آسیب‌شناسی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت حمل‌‌ونقل"، پژوهشکده سیاستگذاری و علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف.
-سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای، «سالنامه 1397».
-سند چشم انداز بیست ساله کشور.
-سیاست های کلی نظام ج.ا.ا.
-صادقی شاهدانی، م. شهبازی غیاثی، م. و بیگدلی، و.، (1391)، "اولویت‌بندی موانع توسعه مشارکت‌های عمومی –خصوصی
در بخش حمل‌‌ونقل ایران با استفاده از روش‌های MCDM"، فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، شماره 6.
-قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و قانون برنامه ششم توسعه کشور
-قانون اساسی کشور
-قانون بودجه سال 1398، پیوست شماره 1، "اعتبارات طرح‌های تملک‌‌ دارایی‌های سرمایه‌ای".
-قانون بودجه سال 1398، "ماده ‌واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه".
- مرکز آمار ایران، شاخص ارزش افزوده طی سنوات 1389-1393.
-مرکز پژوهش­ها، (1398)، "دربازه لایحه بودجه"، بخش حمل و نقل ش مسلسل 16254.
 
 
 
 
 
 
-وزارت راه و شهرسازی، (1394)، "گزارش شناخت و آسیب‌شناسی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت حمل‌ونقل"، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل.
-وزارت راه و شهرسازی، (1395)، "گزارش ارائه تجربیات، چالش‌ها و فرصت‌های مشارکت بخش خصوصی"، دفتر سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت‌های راه و شهرسازی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل.
 
-COMCEC, (2017), “Annual Report on Trade among the OIC Member states”, COMCEC.
-IDB., (2017), “Islamic Development Bank. Islamic Development Bank”,  (2017), “Improving Transnational Transport Corridors In the OIC Member Countries: Concepts and Cases”, COMCEC Coordination Office.
-EU Policy paper, (2018), “Towards a successful transport sector in the EU: challenges to be addressed”.
-Kiran Bhatt , (2018)­, “Lessons Learned From International Experience in Congestion Pricing”, Thomas Higgins, U.S. Department of Transportation.
-LPI., (2016), “Logistics Performance Index (LPI)”, https://lpi.worldbank.org.
-Rouhani, O., (2018) “Financing Sustainability and Resiliency of Transportation Infrastructure in an Era of Fiscal Constraint”, MPRA Paper.
-Walker, J. and Preston, J.M., (2018), ‘‘We can pay for better, safer, more reliable roads in a way that is fair to road users and good for the economy and the environment’’, ITS Review, Nov. 2017, pp. 30–33.