Investigation the Effect of Polymer Additive on Bitumen Modification in Asphalt Mixtures

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Higher Education Institute of Civil Engineering and Development, Hamedan , Iran.

2 M.Sc., Grad., Institute of Civil Engineering and Development, Hamedan, Iran.

10.22034/road.2022.315200.1997

Abstract

In recent years, polymer-modified bitumens have been used to produce asphalt mixtures with better resistance to grooves, fatigue cracks and heat cracks. Research in recent decades has shown that the use of polymers in asphalt mixtures improves their properties and delays breakdowns. The important role of pavement quality on the safety and comfort of road users and also reducing the costs of the operation period, has led researchers in the field of asphalt pavement to produce modified asphalt to increase its resistance and durability against traffic loads and various conditions. Defects in pure bitumen produced in refineries lead to premature failure of asphalt pavements. A variety of additives have been used to modify the behavior of bitumen, including a variety of polymers.Bitumen is one of the most important factors affecting the fatigue performance of asphalt mixtures.Polymer additives as modifiers of bitumen properties and finally asphalt mix have been associated with successful experiments and their basic performance is affected by the physical, chemical and rheological properties of bitumen.

Keywords


- حامدی، غ.، (1397)، "بررسی تأثیر اصلاح قیر با پلیمر  SBR بر حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالتی گرم"، نشریه مهندسی عمران امیرکبیر، دوره 50، شماره 5، ص.876-865.
-زیاری، ح. ابطحی، م. و خوراسگانی، الف.، (1387)، "معرفی انواع اصلاح کننده­های قیر"، چهارمین همایش قیر و آسفالت ایران، تهران.
-صدرالدینی مهرجردی، م. یوسفی، ع. و کاووسی، الف.، (1381)،"بهبود خواص قیر با مواد پلیمری"، دو ماهنامه علوم و تکنولوژی پلیمر، شماره 2، دوره 15.
-عامری، م. و وامق­، م.، (1398)، "بررسی آزمایشگاهی اثر پلیمر بر عملکرد قیر و مخلوط­های آسفالتی متخلخل"، فصلنامه علمی پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 16، شماره 4،
ص. 178-165.
 -عامری، م. وامق، م. چاوشیان، ف. و میرایی مقدم، م.، (1397)، "بررسی اثر آمیخته پلیمری بر خستگی مخلوط­های آسفالتی"، نشریه مهندسی زیرساخت­های حمل و نقل، دوره 4، شماره 3، ص. 14-1.
-کی منش، م. و شاکر، س.، (1394)، "کتاب تکنولوژی و مواد روسازی"، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
-Ameri, M. and Vameght M., (2018), "Rutting performance of road pavement asphalt binders modified by polymers", Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Construction Materials, pp.1–19.
-Gama, D. A., Rosa, J. M., De Melo, T. J. A., & Rodrigues, J. K. G., (2016), "Rheological studies of asphalt modified with elastomeric polymer", Construction and Building Materials, 106, pp.290–295.
-Lewandowski, L. H., (1994), "Polymer Modification of Paving Asphalt Binders", Rubber Chemistry and Technology, 67(3), pp.447–480. Doi.org/10.5254/1.3538685.
-Robinson, H., )2005(, “Polymers in asphalt”, iSmithers Rapra Publishing, pp.128.
-Rossmann, S., )2007(, “Technical guideline: The use of modified binders in road construction”, Pretoria, Asphalt Academy, Second Edition.
-Wang, S., Zhang, Y., )­2013(, “SBS/carbon black compounds give asphalts with improved high-temperature storage stability”, Polym. Composites, 11(6), pp. 477-485.