تقاطع های غیرهمسطح نقش به سزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری دارند و به جهت کاهش تداخلات ترافیکی، در تمامی مسیرها به خصوص در معابر شهری از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل محسوب می شوند. پس از اینکه شرایط لازم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح احراز شد و توجیه اقتصادی پیدا کرد، برای ساخت آن بایستی از بین انواع تقاطع غیرهمسطح که شامل زیرگذر و روگذر می باشد، یکی را انتخاب نمود. این تحقیق به ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینههای زیرگذر و روگذر در تقاطعها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان) پرداخت. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی واز نظر جمعآوری دادهها پیمایشی و از نظر ماهیت دادهها، کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد متخصص و حرفهای در زمینه ترافیک مانند مهندسین بخش حملونقل و ترافیک شهرداری مناطق 5 و 22 تهران است که نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شد. در این تحقیق اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 13 سئوال گردآوری شد. جهت بررسی و آزمون متغیرها از رگرسیون سلسله مراتبی با کاربرد نرم افزار spss استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق عکس فرضیه شرایط فنی و اجرایی روگذر نسبت به زیرگذر مناسبتر است ثابت شد . هم چنین با توجه به نتایج تحقیق استفاده از تقاطعهای غیرهمسطح یکی از راهکارهای مؤثر برای روانی عبور و مرور است و تقاطع های غیر همسطح باعث افزایش ایمنی کاربران و عابران پیاده می شود.
آقاعلی خانی, محمد, تقی زاده, هادی. (1401). ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینههای زیرگذر و روگذر در تقاطعها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان). جاده, (), -. doi: 10.22034/road.2022.315945.2002
MLA
محمد آقاعلی خانی; هادی تقی زاده. "ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینههای زیرگذر و روگذر در تقاطعها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان)". جاده, , , 1401, -. doi: 10.22034/road.2022.315945.2002
HARVARD
آقاعلی خانی, محمد, تقی زاده, هادی. (1401). 'ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینههای زیرگذر و روگذر در تقاطعها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان)', جاده, (), pp. -. doi: 10.22034/road.2022.315945.2002
VANCOUVER
آقاعلی خانی, محمد, تقی زاده, هادی. ارزیابی عوامل مؤثر بر انتخاب گزینههای زیرگذر و روگذر در تقاطعها (مطالعه موردی: تقاطع بزرگراه شهید خرازی با 45 متری شهید باقری و بلوار ارغوان). جاده, 1401; (): -. doi: 10.22034/road.2022.315945.2002